Nya funktioner - status?

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Windows-versionen av Switch King (v0.9)
Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Nya funktioner - status?

Post by Martin » Sun 12 Dec 2010, 15:50

Hur är det med de nya funktionerna (bl.a. gruppstyrning, scenarion som startas av regler, felvärde, minsta tid för uppfyllnad etc.

Någon som hunnit testa dessa och har feedback (bra eller dålig)?
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Nya funktioner - status?

Post by Rhodin » Sun 12 Dec 2010, 16:26

Jag kan testa mer ikväll/natt då jag är på familjeaktivitet just nu :-)

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Nya funktioner - status?

Post by Isaksson » Sun 12 Dec 2010, 17:24

Martin wrote:Hur är det med de nya funktionerna (bl.a. gruppstyrning, scenarion som startas av regler, felvärde, minsta tid för uppfyllnad etc.

Någon som hunnit testa dessa och har feedback (bra eller dålig)?
Testade bara som hastigast här nu, säkert jag som missuppfattat men jag skriver här endå för att bekräfta.

Datakälla Solen offset 10min
Jag satte Felvärde 0
Satte förfallotiden till 1 min
ändrade i adressen så att han ej kunde hämta data.

När minuten gått så fick jag fram att värdet är ogiltigt men såg inte att han ändrade värdet till 0 eller är det så att man ej ser det värdet fast det är det som gäller endå?

Som sagt detta är ett test jag bara höftade fram.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Nya funktioner - status?

Post by Martin » Sun 12 Dec 2010, 17:27

Du ska se bättre information om vad som gäller "just nu" genom att hålla muspekaren över varningssymbolen på datakällan.
Du ser också själva felvärdet i datakällans historik där det står markerat som "(error)" i listan över värden.
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Nya funktioner - status?

Post by Isaksson » Sun 12 Dec 2010, 17:40

Martin wrote:Du ska se bättre information om vad som gäller "just nu" genom att hålla muspekaren över varningssymbolen på datakällan.
Du ser också själva felvärdet i datakällans historik där det står markerat som "(error)" i listan över värden.
Dålig, ogiltigt värde
Värdet är gammalt
Värdet uppdaterades 17:36. Nästa uppdatering 17:39.

detta är vad jag ser om datakällan
Nästa uppdatering **:** ändras ju varje minut.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Nya funktioner - status?

Post by Isaksson » Sun 12 Dec 2010, 18:14

Nu när jag kom tillbaka till datorn efter middag så såg jag att nu har han ändrat värdet till 0, så nu ser jag precis det du förklarade att jag skulle se,
ligger det någon fördröjning här?

17:36 var sista värde som stämde
sen i loggen ser jag nästa
18:05 0 (fel)

så det var ganska lång tid innan han förstod att värdet var fel.
Last edited by Isaksson on Sun 12 Dec 2010, 18:17, edited 1 time in total.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Nya funktioner - status?

Post by Martin » Sun 12 Dec 2010, 18:15

Info om att värdet är för gammalt är korrekt. Detta gäller för det senast lyckade insamlade värdet.

Däremot ska du i statusraden för datakällan ha "Felvärdet 0 används för regelutvärdering" (och även om du håller muspekaren över datakällan längst ner i raden med datakällor.
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Nya funktioner - status?

Post by Isaksson » Sun 12 Dec 2010, 18:18

Martin wrote:Info om att värdet är för gammalt är korrekt. Detta gäller för det senast lyckade insamlade värdet.

Däremot ska du i statusraden för datakällan ha "Felvärdet 0 används för regelutvärdering" (och även om du håller muspekaren över datakällan längst ner i raden med datakällor.
Du missade nog min edit på posten över nu.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Nya funktioner - status?

Post by Martin » Sun 12 Dec 2010, 18:21

Kom på en sak... Om du sänkte förfallotiden när du labbade så är det förklaringen.

Värden som samlas in märks med förfallotid vid insamlingen.
Om du alltså hade samlat in ett värde precis innan du ändrade förfallotiden till 1 minut, och du tidigare hade en förfallotid på 30 minuter så tar det 29 minuter till denna felindikering kommer eftersom det fortfarande finns ett giltigt värde.

Där har du nog orsaken till fördröjningen...
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Nya funktioner - status?

Post by Isaksson » Sun 12 Dec 2010, 18:31

Martin wrote:Kom på en sak... Om du sänkte förfallotiden när du labbade så är det förklaringen.

Värden som samlas in märks med förfallotid vid insamlingen.
Om du alltså hade samlat in ett värde precis innan du ändrade förfallotiden till 1 minut, och du tidigare hade en förfallotid på 30 minuter så tar det 29 minuter till denna felindikering kommer eftersom det fortfarande finns ett giltigt värde.

Där har du nog orsaken till fördröjningen...
Tack så mycket, där är förklaringen.
Då måste jag säga att detta är en riktigt bra funktion, denna funktion kommer göra att jag kan ta bort ett gruppschema.

Jag blev lite lurad pga att Switch king rapporterar ju att värdet inte är giltigt, borde den göra det? så fort som Switch king anser att värdet inte är giltigt så borde ju värdet man valt hoppa in.
men som sagt detta händer väl inte normalt när man ej håller på att justera tider.
Jag ska testa lite mer för att se att allt fungerar som planerat genom att justera giltighetstiden till 1 minut och sedan samla in lite korrekta värden för att sedan se till att han ej kan hämta något värde.
Återkommer även här lite senare med resultat.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests