problem vid uppgradering

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Windows-versionen av Switch King (v0.9)
Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

problem vid uppgradering

Post by Rhodin » Thu 09 Dec 2010, 16:17

WHS på servern. Windows 7 32 bitars på klienten

klient 0.9.0.17
server 0.9.0.26 databas 1.82
telldus 2.0.3


Hej!

Jag avinstallerade klient 0.8 och server 0.81 samt installerade de nya versionerna.

Första gången jag startade klienten fick jag nedanstående felmeddelande. Serverns tjänster stannade också. Efter omstart av serverns tjänster gick det bra att köra klienten igen.

Nu skall här testas! :-)

PS: iphone extension verkar fungera med 0.9

MVH Peter

Level 1) An error occurred while receiving the HTTP response to http://192.168.1.100:8080/SwitchKingFra ... erviceHost. This could be due to the service endpoint binding not using the HTTP protocol. This could also be due to an HTTP request context being aborted by the server (possibly due to the service shutting down). See server logs for more details.
Level 2) The underlying connection was closed: An unexpected error occurred on a receive.
Level 3) Unable to read data from the transport connection: An existing connection was forcibly closed by the remote host.
Level 4) An existing connection was forcibly closed by the remote host

StackTrace for Level 1:

Server stack trace:
at System.ServiceModel.Channels.HttpChannelUtilities.ProcessGetResponseWebException(WebException webException, HttpWebRequest request, HttpAbortReason abortReason)
at System.ServiceModel.Channels.HttpChannelFactory.HttpRequestChannel.HttpChannelRequest.WaitForReply(TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.RequestChannel.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Dispatcher.RequestChannelBinder.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)

Exception rethrown at [0]:
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
at SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.GetSystemSettingByName(String name)
at SwitchKing.Client.GUI.Server.get_ServerVersion()
at SwitchKing.Client.GUI.frmMain.frmMain_Load(Object sender, EventArgs e)

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: problem vid uppgradering

Post by Martin » Thu 09 Dec 2010, 16:27

Mysko - men bra att det startade vid försök 2...
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: problem vid uppgradering

Post by Rhodin » Thu 09 Dec 2010, 20:59

Rhodin wrote:WHS på servern. Windows 7 32 bitars på klienten

klient 0.9.0.17
server 0.9.0.26 databas 1.82
telldus 2.0.3


Hej!

Jag avinstallerade klient 0.8 och server 0.81 samt installerade de nya versionerna.

Första gången jag startade klienten fick jag nedanstående felmeddelande. Serverns tjänster stannade också. Efter omstart av serverns tjänster gick det bra att köra klienten igen.

Nu skall här testas! :-)

PS: iphone extension verkar fungera med 0.9

MVH Peter

Level 1) An error occurred while receiving the HTTP response to http://192.168.1.100:8080/SwitchKingFra ... erviceHost. This could be due to the service endpoint binding not using the HTTP protocol. This could also be due to an HTTP request context being aborted by the server (possibly due to the service shutting down). See server logs for more details.
Level 2) The underlying connection was closed: An unexpected error occurred on a receive.
Level 3) Unable to read data from the transport connection: An existing connection was forcibly closed by the remote host.
Level 4) An existing connection was forcibly closed by the remote host

StackTrace for Level 1:

Server stack trace:
at System.ServiceModel.Channels.HttpChannelUtilities.ProcessGetResponseWebException(WebException webException, HttpWebRequest request, HttpAbortReason abortReason)
at System.ServiceModel.Channels.HttpChannelFactory.HttpRequestChannel.HttpChannelRequest.WaitForReply(TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.RequestChannel.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Dispatcher.RequestChannelBinder.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)

Exception rethrown at [0]:
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
at SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.GetSystemSettingByName(String name)
at SwitchKing.Client.GUI.Server.get_ServerVersion()
at SwitchKing.Client.GUI.frmMain.frmMain_Load(Object sender, EventArgs e)
------
Nu har mina SK tjänster stannat igen!


Kan det bero på att jag kör 0.8 iphone och www fortfarande?

MVH Peter

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: problem vid uppgradering

Post by Martin » Thu 09 Dec 2010, 21:17

Kan du bifoga loggfilen till en postning? Eller maila...

Det kan ha med iPhone-tillägget att göra. Det finns lite nya saker med främst DataSources som kan spöka.
Jag har själv inte haft problem med att tjänsterna stannat de senaste veckorna när jag har kört, men jag har inte heller kört med 0.8-tillägget ;)
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: problem vid uppgradering

Post by Martin » Thu 09 Dec 2010, 21:31

Peter,
Kan du testa att öppna alla dina datakällor och köra "OK" på dem igen så att de sparas.
I 0.9 så har alla datakällor ett "Failure Value" och det är möjligt att jag missat att ta höjd för det på ett ställe...
Stoppa och starta gärna tjänsterna efter detta och plocka därefter bort loggfilen så att den kan fyllas på igen (och det blir lättare att felsöka om det är så att servern dör).

(tack för loggfilen... :clap: )
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: problem vid uppgradering

Post by Rhodin » Thu 09 Dec 2010, 22:53

Martin wrote:Peter,
Kan du testa att öppna alla dina datakällor och köra "OK" på dem igen så att de sparas.
I 0.9 så har alla datakällor ett "Failure Value" och det är möjligt att jag missat att ta höjd för det på ett ställe...
Stoppa och starta gärna tjänsterna efter detta och plocka därefter bort loggfilen så att den kan fyllas på igen (och det blir lättare att felsöka om det är så att servern dör).

(tack för loggfilen... :clap: )
Nu har jag lagt till värdet "fel" på varje datakälla - det måste vara ett värde på alla datakällor annars går det inte att trycka ok (felaktig inmatning)

Tack för hjälpen!

PS: Efter att jag avinstallerat www och iphone tilläggen så stannande tjänsterna efter en stund. vi får avvakta och se om det blir bättre med detta :-)

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: problem vid uppgradering

Post by Martin » Thu 09 Dec 2010, 22:57

Rhodin wrote:PS: Efter att jag avinstallerat www och iphone tilläggen så stannande tjänsterna efter en stund. vi får avvakta och se om det blir bättre med detta :-)
Efter att ha sett loggfilen tror jag inte att det har med det att göra.

Jag ska försöka testköra din db också...
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: problem vid uppgradering

Post by Rhodin » Fri 10 Dec 2010, 07:05

tjänsterna stannar igen. SK fungerar några minuter efter omstart av tjänsterna.

Nu har jag inga tillägg installerade alls samt värde tillagt på "failure value". Kan det vara ett problem att jag skrivit in ett textvärde ("fel") på alla failure value trots att datakällan i vissa fall är numerisk?

Det känns som det lutar åt något knas i min db?

MVH Peter

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: problem vid uppgradering

Post by Martin » Fri 10 Dec 2010, 08:55

Rhodin wrote:Kan det vara ett problem att jag skrivit in ett textvärde ("fel") på alla failure value trots att datakällan i vissa fall är numerisk?
Det ska det inte vara. Det ska vara möjligt att ange ett textvärde som felvärde även om datakällan är numerisk.
(och om det inte skulle vara möjligt så ska servern aldrig stanna ändå...)
Rhodin wrote:tjänsterna stannar igen. SK fungerar några minuter efter omstart av tjänsterna.
Har du klienten igång samtidigt eller har du den nerstängd?
Rhodin wrote:Det känns som det lutar åt något knas i min db?
Kan inte se att det skulle kunna vara något - isf bör det ju vara ngt som servern eller klienten själv orsakat.
Oavsett om det är ngt som är fel i db eller ej så ska servern, som jag skrev ovan, inte stoppa. (om det inte är generalfel förstås - så att hela filen är korrupt...)
Nu har jag din db uppe i testbänk så får vi "hoppas" att den stannar...
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: problem vid uppgradering

Post by Martin » Fri 10 Dec 2010, 09:19

Peter: Kan du titta i Windows loggbok vid tillfälle och se om det finns några "Error"-noteringar där och vad de isf innehåller?

Martin75a: Har du upplevt att servern dör?
Martin | Switch King

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests