Konfiguration av självlärande GAO

Kommentarer, hjälp och tips angående Linux-versionen av Switch King (v0.9).
Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Zenox » Thu 16 Dec 2010, 22:09

Har testkört med nya Telldus libbet nu (libtelldus-core 2.0.4-2). Tyvärr får jag fortfarande exakt samma fel som tidigare i den här tråden. Riktigt störande eftersom det inte går att starta klienten med rätt tellstick.conf fil.

Jag kan komma runt det genom att stänga ner SwitchKing server på Linux, byta ut tellstick.conf mot en gammal omodifierad, starta upp klienten och direkt byta enheten att bli en GAO självlärande istället för Nexa (som inte fungerar). Fungerar tills man startar om klienten eller den läser in config på nytt - då får man göra om hela proceduren igen.

Går det att lägga in en workaround tills Telldus lyckats lösa problemet (om det är i libtelldus det blir fel) eller går det att driva vidare på något vis?

Vore ruggigt skönt att få det att fungera kan jag säga :)

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Martin » Thu 16 Dec 2010, 22:43

Zenox wrote:Går det att lägga in en workaround tills Telldus lyckats lösa problemet (om det är i libtelldus det blir fel) eller går det att driva vidare på något vis?
Jag lade in en justering i detta om man kör Switch King och Linux - om det är en GAO-enhet så kör jag över Tellsticks rapporterade protokoll "archtech" och ersätter det med "everflourish".
Det verkar funka. Iaf blir det rätt i telldus.conf, huruvida det verkligen fungerar mot enheten verkar du ju ha bekräftat själv :)
Martin | Switch King

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Zenox » Thu 16 Dec 2010, 23:03

Martin wrote:
Zenox wrote:Går det att lägga in en workaround tills Telldus lyckats lösa problemet (om det är i libtelldus det blir fel) eller går det att driva vidare på något vis?
Jag lade in en justering i detta om man kör Switch King och Linux - om det är en GAO-enhet så kör jag över Tellsticks rapporterade protokoll "archtech" och ersätter det med "everflourish".
Det verkar funka. Iaf blir det rätt i telldus.conf, huruvida det verkligen fungerar mot enheten verkar du ju ha bekräftat själv :)
Hmm. Jo alltså när jag väljer GAO selflearning i klienten så ser det ut så här i /etc/tellstick.conf:

Code: Select all

device {
  id = 3
  name = "Motorvärmare, Garage"
  controller = 0
  protocol = "everflourish"
  model = "selflearning-switch:gao"
  parameters {
    # devices = ""
    house = "100"
    unit = "1"
    # code = ""
    # system = ""
    # units = ""
    # fade = ""
  }
}
Så det ser rätt ut. Problemet är att när jag sen startar om klienten står den ganska länge på splashscreen och tillslut dyker istället en felmeddelanderuta upp som det står "Error - Switch King" med texten:

Code: Select all

Level 1) Invalid or unsupported protocol and model. Protocol and model arctech and selflearning-switch:gao is not supported.

StackTrace for Level 1:

Server stack trace: 
   at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.HandleReply(ProxyOperationRuntime operation, ProxyRpc& rpc)
   at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
   at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
   at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
   at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)

Exception rethrown at [0]: 
   at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
   at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
   at SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.SynchronizeDeviceNameDeviceCodeAndDeviceTypeWithRegistry()
   at SwitchKing.Client.GUI.Server.ReloadDeviceList()
   at SwitchKing.Client.GUI.frmMain.frmMain_Load(Object sender, EventArgs e)
Efter det kommer en till felruta upp där det står: "An error occured when loading the Switch King client. Switch King will be closed.", efter man tryckt OK kommer en till upp med texten "An error occured when closing Switch King. Object reference not set to an instance of an object." och programmet avslutas helt.

Servern fungerar OK hela tiden. Har man väl bara ställt in att det är GAO selflearning så kommer scheman köras med av/påslag utan problem. Det är bara just när klienten kopplar upp som klienten får frispel och inte känner igen konfigurationen (eller vad det nu blir för fel) och vägrar starta.

Är det samma problem med workaround som du nämnde eller är det när enhetsinfon sparas ner?

Om det finns en nyare Linuxserver (eller om det är Windowsklienten som behöver uppdateras) att testa med så vore det superskoj att se...

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Martin » Thu 16 Dec 2010, 23:14

När klienten startas upp synkroniseras dina enheter i Switch Kings databas med de som finns i telldus.conf. Det är det som gör att det är ganska smidigt att flytta en databas från ett ställe till ett annat...

När klienten startar så läser den alltså upp telldus.conf och frågar efter protokollet för en viss enhet. Där får jag felaktigt tillbaka "archtec" och det jag gjort nu är att om det står just "archtec" och modellen är "selflearning-switch:gao" så "låtsas jag" att det står "everflourish" istället och vips - problemet borta :)
Martin | Switch King

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Zenox » Thu 16 Dec 2010, 23:26

Men super :) Finns den klienten ute för test så man kan ladda hem och testa (jag kör 0.9.0.9 just nu)?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Martin » Fri 17 Dec 2010, 09:20

Zenox wrote:Men super :) Finns den klienten ute för test så man kan ladda hem och testa (jag kör 0.9.0.9 just nu)?
Detta är ingen klientfix utan en serverfix, men ändå :)

Nu finns ny version av server och klient ut.
Martin | Switch King

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Zenox » Fri 17 Dec 2010, 17:06

Den nya versionen av klient och server ordnade problemet. Nu startar SwitchKing klienten igång även med riktiga tellstick.conf och enheten kan slå av och på :clap:

Har dock istället sett annat lite allvarligare problem, skapar ny tråd för det.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests