Ny här + lite av varje!

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
dront242
1 star
1 star
Posts: 3
Joined: Thu 02 Apr 2015, 08:07

Ny här + lite av varje!

Post by dront242 » Thu 02 Apr 2015, 08:22

Hej på er!

Köpte en Tellstick för nån vecka sedan och installerade Switch King i går, främst för att kunna utnyttja funktionen med solens upp- och nedgång.
Hade redan en Windows-server som står igång 24/7 för filer, backup (Crashplan) och för att streama musik via AirPlay, så att komplettera med lite automatiseringsgrejer var ju rätt givet... :-D

Egentligen har jag gått och suktat efter ett Vera-system men dessa kostar ju rejält mycket mer än Tellstick. Det var därför jag nöjde mig med en vanlig Tellstick (i stället för Duo) när den dök upp på rea på Kjell & co (om man inte kan få allt så kan man i alla fall få det billigt). Sedan tidigare hade jag tre Nexabrytare med fjärr som jag nu labbar lite med...

Några frågor har jag såklart:
Jag har en Logitech Harmony som jag styr all elektronik i vardagsrummet med. Finns det möjlighet att få den att kommunicera med Switch King via Blåtand? Kunde ju vara bra att kunna styra lampor med en vanlig fjärr. Telefonen i all ära, men det tar extra tid att starta en app och det är inte speciellt fru-kompatibelt.

Mina Nexabrytare missar ganska ofta signalerna (det var ännu värre när jag använde den medföljande fjärren till dem). Ibland fick jag hålla fjärren EN DECIMETER ifrån brytaren för att den skulle reagera (ja, jag har bytt batterierna). I det fallet har jag tänkt att det berott på att brytaren satt precis bredvid routern, men även helt fritt placerade är de sådär. Hur är andras erfarenheter? Mitt intryck är att brytarna kan hänga sig om man slår på och av dem för fort och för många gånger i rad.

Läste i en annan tråd här om att styra en iRobot Roomba. Funderar på om inte Harmonyn borde klara det. Ska testa vid tillfälle och rapportera.

/ David

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests