Gigabyte BRIX provas som SK-server/klient

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
Korak
3 stars
3 stars
Posts: 69
Joined: Mon 22 Nov 2010, 22:26
Location: Luleå

Gigabyte BRIX provas som SK-server/klient

Post by Korak » Sun 08 Feb 2015, 12:13

Efter att SK har fört en tynande tillvaro (dock en klanderfri tillvaro ;) ) i några år på dels min HP-DLT380 Server (!!) och sen på en HP-DLT360 så bestämde jag mig för att prova lite energisnålare alternativ, så jag flyttade SK till en RaspberryPi för att se hur det skulle fungera :)
För de som inte vet hur en DL380 server, med alla dessa kylfläktar, ser ut och låter så kan det närmast beskrivas som ett startade jetplan...för att inte tala om strömförbrukningen :geek:

Nu visade det sig att RPi inte orkade med riktigt, visserligen fungerade den hyfsat med kanske 5-10 enheter och få datakällor, men med min ordinarie databas på 20-30MB och ett 20-tal enheter samt ett 10-tal datakällor så blev den olidligt seg, trots massiv överklockning och rejäla kylflänsar ;)

Så jag började snegla på kraftigare alternativ, åtminstone dubbla kraften av en RPi, hittade många potentiella "burkar" typ Beagleboard, RPi2, BananaPi osv..
Men så snubblade jag över Gigabyte's Brix'ar, lite typ Intels NUC'ar , med bra prestanda och till ett bra pris.
Ville egentligen ha deras BXBT-1900 med quadcore processor, men eftersom den lokala affärn endast hade den med 2807 dualcore processorn (BRIX-GB-BXBT-2807) så fick det bli den :)
2676327.jpg
Länk till Gigabytes sida: http://www.gigabyte.com/products/produc ... id=5038#ov
Länk till recension: https://www.youtube.com/watch?v=zNEaDt27De4
Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2676327

Kompletterade med 8GB ram och en gammal Samsung 128MB SSD disk och satte igång med installationen av först Ubuntu Linux men ångrade mig och installerade Windows7 istället, kändes som mer rätt då SK annars får köra under mono/javawm i Linux och det kändes onödigt ur prestandasynpunkt.

Installtionen av Win7 samt SK var snabbt avklarad och allt fungerade över förväntan, faktum var att den lilla "burken" visade sig vara mycket snabbare än förväntat och jag fick en ide om att placera den i TV-bänken istf på sin "gamla" plats i "server-skrubben", orsaken var den att jag kopplade in en HDMI-kabel till TV'n och anslöt en pytteliten USB-sändare/mottagare för tangentbord och mus i burken samt installerade KODI (XBMC) på den dessutom :D

Det hela blev himla litet och smidigt samt absolut tyst då den inte har fläkt, endast tre kablar, HDMI, ström och Tellstick-DUO kabeln, dock använde jag mig inte av det medföljande VESA-fästet till Brixen utan ställde den helt enkelt längst in i TV-bänken, väl dold och ur vägen, och själv sitter man i mysfåtöljen med ett trådlöst tangentbort och mus :mrgreen:
Kan nog kanske "städa" bort både XBMC-RPi och Boxee's och annat nu ;)

Kan bara säga att den sköter sin uppgift helt klanderfritt, jag har en dator i TV'n hela tiden, kan surfa, spela youtube-filmer, köra mediaplayer (KODI/XBMC), visa semesterbilder från Laptopen och från alla NAS i huset och allt annat som en dator kan, samt att den sköter SK för huset med alla mina egenbyggda trådlösa mätare för hela värmesystemet och för stömförbrukningar och alla lampor och prylar, helt suverän liten "appa-maskin" faktiskt ;)
Tror visserligen att J1900 modellen är snabbare, men med handen på hjärtat så behöver jag faktiskt inte mer CPU-kraft i detta läge :)
Kör dessutom RDP enkelt och smärtfritt mot den vid behov, plus att den hämtar filmer och annat från DL360 servern samt några NAS i huset, helt utan problem.

Här är lite data och info om systemet:
system.JPG
Score.JPG
Detta är nästan "normal" (kör dessutom RDP mot det i detta läge ;) ) belastning på Brixen, KODI är dock inte igång här:
taskman.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________________________________________________________________________
   // Sonny //              ( If assembler looks blurry....try 2 C# ;)

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Gigabyte BRIX provas som SK-server/klient

Post by krambriw » Mon 09 Feb 2015, 18:05

Intressant, en sån skulle jag också behöva...

Beträffande ditt val av 2807 jmfrt med J1900 så är diit val inte så tokigt enligt CPU Boss

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Celeron-N ... eron-J1900

Ganska jämnt race trots att J1900 har 4 kärnor, dubbelt så stor cache och högre klockfrekvens

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Gigabyte BRIX provas som SK-server/klient

Post by tomas » Sun 15 Feb 2015, 21:44

Intressant! Tack för att du delade med dig :wave:
Tomas | Switch King

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Gigabyte BRIX provas som SK-server/klient

Post by krambriw » Thu 19 Feb 2015, 11:28

Sådär, nu har jag uppgraderat mitt hemautomationssystem med modellen BXBT-1900 (nio spänn dyrare än BXBT-2807 på NetOnNet)

Fungerar fint (den har dock en liten fläkt men den är ljudlös om man inte sätter örat emot lådan, då hörs ett svagt sus) har förvånansvärt bra prestanda
Skärmklipp.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests