HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch King

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch King

Post by tomas » Sat 31 Jan 2015, 12:57

Jag håller på att utvärdera om det går att använda en HP Stream 7 surfplatta som serverdator för Switch King och det ser riktigt lovande ut! HP Stream 7 kommer installerad med fullversion av Windows 8.1.
HPStream7_system2.png
I denna tråden fyller jag på med steg-för-steg-instruktioner för att få igång systemet, vilken hårvara som krävs och hur lösningen presterar.

Detta behöver du för en komplett lösning:
Totalkostnad cirka SEK 2100,-


Kommentar angående DELL USB dongle
Syftet med denna USB-dongle är att kunna ladda surfplattan samtidigt som USB-porten används till TellStick Duo.
HP Stream 7 är känslig för vilka USB-kablar som går att använda, men denna dongle från DELL fungerar och formatet är smidigt (inget råttbo med sladdar).

Efter att ha sökt på nätet fick jag fram att DELL-donglen "kanske" fungerar så jag beslutade att köpa en för att testa. Windows kommer inte att meddela att surfplattan är på laddning även om man anslutit nätkontakten till ett uttag, men plattan laddas ändå sakta upp. Jag kan bekräfta att det nu fungerat utmärkt i två veckor.

Ytterligare tester:
- Koppla bort nätkontakten (simulera strömavbrott): Fungerar. Surfplattan går nu på det inbyggda batteriet. TellStick Duo startar om. Switch King fortsätter att fungera och samlar in data från TellStick Duo (efter att Duo startat om)
- Anslut nätkontakten igen (simulera att strömmen kommer tillbaka): Fungerar. Surfplattan börjar nu att laddas upp igen. TellStick Duo startar om. Switch King fortsätter att fungera och samlar in data från TellStick Duo (efter att Duo startat om)
- Omstart av surfplattan: Fungerar. Switch King startar upp, Duo:n fungerar och laddning av surfplattan fungerar.
- Långtidstest: Fungerar. Surfplattan laddas korrekt och TellStick Duo fungerar. Testet avslutat efter 14 dagar utan problem.

Energiåtgång för systemet
Uppskattad effekt: mindre än 4 W (HP Stream 7 med TellStick Duo ansluten och Switch King igång)

Jag har anslutit en energimätare (UPM PM 300) till nätuttaget, men denna ger knappt utslag. Presentationen pendlar mellan att visa 0W och 4W så jag tror den har svårt att mäta såhär låga Watt-tal och är nog därför inte helt trovärdig. Mätaren registrerade 0,16 kWh under 14 dagar (motsvarar ca 4,2 kWh/år).

Batteriprestanda
Test utfört där strömmatningen kopplades bort för att se hur lång tid det tar tills batteriet laddar ur. Med Switch King igång, TellStick Duo ansluten och släckt skärm tog det ca 11 timmar innan surfplattan stängdes av. Switch King fortsatte att skicka signaler och registrera värden för datakällor under denna period. Tiden borde rimligtvis räcka för att klara de allra flesta strömavbrott.

Efter att batteriet laddats ur och surfplattan stängts av så startar den inte upp igen när strömmen kommer tillbaka. Möjligen finns en inställning i Windows för att hantera att den startar upp automatiskt.

Switch King systemtest
Kör Switch King med ca 20 enheter och 10 datakällor på HP-surfplattan. Databasens storlek är på ca 70 MB.
Fungerar. Systemet fungerar väl. Testet avslutat efter 14 dagar utan bekymmer.

Tillgängligt diskutrymme är ca 14 GB efter att Switch King och TelldusCenter installerats (Windows tar upp största delen av utrymmet).

Steg-för-steg installation:
  • Installera TelldusCenter, Switch King Server och Switch King Client. Följ anvisningar här:
    http://www.switchking.se/sv/getting-started
  • Ställ in Energialternativ i Windows så att surfplattan inte går in i strömsparläge (Switch King kan inte samla in och skicka signaler om surfplattan sover):
    Gå till Kontrollpanelen > Energialternativ.
    Klicka på "Ändra schemainställningar" för Balanserat.
    Ange "Aldrig" för strömsparläge vid batteridrift och "Aldrig" för strömsparläge när den är nätansluten.
  • Om du vill kunna ansluta med Switch King Client från en annan dator så måste du öppna upp port 8080 (default) på surfplattan:
    Gå till Kontrollpanelen > Windows Brandvägg > Avancerade Inställningar
    Klicka på "Regler för inkommande trafik"
    Klicka på "Ny regel"
    WindowsFirewall.png
    I fönstret för Ny regel, välj Port. Klicka på Nästa.
    WindowsNewRulePort.png
    Välj TCP, och ange port 8080. Klicka på Nästa.
    WindowsNewRuleTCP.png
    För nästkommande val kan du använda standardinställningarna. Avsluta med att ange ett namn för regeln.
  • Om du vill kunna stänga av skärmen på surfplattan utan att gå in i strömsparläge så kan du göra såhär:
    Öppna Registereditorn (tryck på Windows-knappen + R, ange "regedit" och tryck Enter).
    Navigera till följande registernyckel:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Power
    Ändra värdet för nyckeln CsEnabled från 1 till 0.
    RegistryPowerOptions2.png
    Starta om datorn.

    Gå till Kontrollpanelen > Energialternativ.
    Klicka på "Ändra schemainställningar" för Balanserat.
    Klicka på "Ändra avancerade inställningar".
    Ange hur många minuter du vill att skärmen ska vara på innan den stängs av.
    PowerOptionsScreen2.png
    Du kan även passa på att ändra energiinställningar för det trådlösa nätverkskortet (eftersom surfplattan "tror" att den går på batteridrift hela tiden)
    PowerOptionsNetwork2.png
    (Instruktionen för att stänga av skärmen är baserad på innehållet i följande länk: http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... ace?page=3)
  • Klart!
Fjärråtkomst till surfplattan
I den version av Windows 8.1 som levereras med surfplattan finns inte stöd för Remote Desktop. Du kan använda t ex TeamViewer som alternativ om du vill kunna ansluta från din vanliga dator till surfplattan.

http://www.teamviewer.com/sv/download/windows.aspx

Installera "TeamViewer Host" på surfplattan.
Installera "TeamViewer fullversion" på den dator du vill ansluta från.

Bild på systemet när det snurrar
HPStream7_TW4.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Tomas | Switch King

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by tomas » Sun 01 Feb 2015, 12:34

Provat att starta om surfplattan och det fungerar också med DELL-donglen. Plattan laddas även efter omstart och Duo:n fungerar. Uppdaterat första inlägget angående detta.
Tomas | Switch King

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by krambriw » Sun 01 Feb 2015, 15:44

Det är trevligt att se hur det nu börjar komma energisnåla alternativ som man kan köra Windows i. Jag tittade även ppå och blev sugen på en sådan här:
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=95-758-KA5003
Den har ju förstås inte någon skärm men skulle säkert passa bra som husautomations server

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by gus » Sun 01 Feb 2015, 17:46

Intressant, hur verkar prestandan vara? Har du många datakällor? Denna med SK + Eventghost kan bli mumma!

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by tomas » Sun 01 Feb 2015, 18:05

gus wrote:Intressant, hur verkar prestandan vara? Har du många datakällor?
Jag har precis kört igång med min riktiga databas på HP-surfplattan idag. Jag har cirka 20 enheter och 10 datakällor och jag tycker den svarar fint än så länge. Jag låter det tuffa på och rapporterar hur den beter sig. Är det några speciella mätetal du vill ha reda på?
krambriw wrote:Den har ju förstås inte någon skärm men skulle säkert passa bra som husautomations server
Det går ju alltid ansluta med Remote Desktop eller liknande från en annan burk.
Tomas | Switch King

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by gus » Sun 01 Feb 2015, 23:04

tomas wrote:
gus wrote:Intressant, hur verkar prestandan vara? Har du många datakällor?
Jag har precis kört igång med min riktiga databas på HP-surfplattan idag. Jag har cirka 20 enheter och 10 datakällor och jag tycker den svarar fint än så länge. Jag låter det tuffa på och rapporterar hur den beter sig. Är det några speciella mätetal du vill ha reda på?
krambriw wrote:Den har ju förstås inte någon skärm men skulle säkert passa bra som husautomations server
Det går ju alltid ansluta med Remote Desktop eller liknande från en annan burk.
Nja, mer generellt tror jag. Har idag ca 40+ datakällor. Jag kan märka prestanda problem när flera datakällor uppdateras samtidigt, vilket inte är så konstigt då jag kör systemet på en liten Atom baserad PC.


gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by gus » Mon 02 Feb 2015, 20:27

Såg det med, kan bli skoj!

r1a
2 stars
2 stars
Posts: 37
Joined: Fri 26 Oct 2012, 15:57

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by r1a » Fri 13 Feb 2015, 17:08

Hur fortlöper testet?

Skickat från min HTC One via Tapatalk

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by tomas » Sun 15 Feb 2015, 21:39

Testet går bra! Jag har uppdaterat med lite mer info i första inlägget. Det har snurrat på fint i två veckor nu utan bekymmer. Surfplattan laddas inte ur och Switch King snurrar på som det ska.
Tomas | Switch King

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests