HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch King

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
mats_svanlund
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by mats_svanlund » Tue 17 Feb 2015, 23:00

Jag har också kört en HP Stream 7 som server till Switch King i ungefär en vecka nu och allt fungerar bara bra.
Som USB-hub använder jag en sån här: http://www.ebay.com/itm/USB-OTG-HUB-wit ... 1405048041

Till USB-hubben har jag anslutit en Tellstick Duo, en Oregon väderstation och en 2TB extern disk.
Förutom programvarorna för Tellstick/Switch King körs även Cumulus för väderstationen och Filezilla som FTP-server.
Cumulus laddar upp väderinfo till en web-sida och Filezilla tar emot bilder från 6 st web-kameror och lagrar dessa på den externa disken.
Då den version av Windows 8.1 som är installerad inte har möjlighet att vara värd för anslutning med fjärrskrivbord har jag istället installerat TeamViewer Host på surfplattan och TeamViewer fullversion på en stationär dator.

Hittills har allt fungerat mycket bra och över förväntan med snabb respons och låg CPU-belastning. Har äntligen fått stänga ner den brummande och strömslukande stationära dator som gjorde motsvarande server-jobb tidigare. Hoppas någon kan komma på hur man släcker bakgrundsbelysningen på skärmen bara, det vore kalas!

r1a
2 stars
2 stars
Posts: 37
Joined: Fri 26 Oct 2012, 15:57

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by r1a » Thu 19 Feb 2015, 00:05

Jag har också kört lite drygt en vecka. Men jag fick Dell-donglen nu i måndags (vart restad) så det är först nu man kan börja testa på riktigt. Har dock märkt att laddningen inte orkar med hela tiden. Har ingen större belastning på plattan tycker jag. Kör förutom switchking och tellstick bara "välkommen hem" websida för grafisk presentation, (finns beskriven i en annan tråd här på forumet.) och Team viewer. Har skärmbelysningen inställd på lägsta nivå. Använder laddaren som följde med plattan i kombination med Dell- donglen som Tomas använder. Den laddar väldigt långsamt ca 1-2% i timman. Ibland får den för sig att börja dra ur batteriet i stället även då väldigt långsamt , nån procent i timman. Har ni märkt av liknande fenomen? Eller använder ni nån annan laddare än original? Eller kanske har jag fått ett måndagsexemplar. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig hos mig om några dagar för nu har man ju pillat extra mycket med plattan [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]. Kanske mitt problem löser sig själv när plattan fått sin plats på väggen i hallen och får sitta i lugn ro utan en massa pillande [WINKING FACE].

Skickat från min HTC One via Tapatalk

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by krambriw » Thu 19 Feb 2015, 11:17

Laddare idag är nog konstruerade så att dom inte skall hålla batteriet fulladdat eftersom livslängden då snabbt minskar. Jag har tex i min nya Lenovo laptop ett energischema som heter Nedladdningsläge och det håller batteriet på runt 70%
Skärmklipp.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by krambriw on Sat 21 Feb 2015, 07:41, edited 1 time in total.

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by tomas » Thu 19 Feb 2015, 18:54

mats_svanlund wrote:Hoppas någon kan komma på hur man släcker bakgrundsbelysningen på skärmen bara, det vore kalas!
Instämmer, men det går ju i och för sig att leva med :)
r1a wrote:Den laddar väldigt långsamt ca 1-2% i timman. Ibland får den för sig att börja dra ur batteriet i stället även då väldigt långsamt , nån procent i timman.
Jag noterade också detta. Laddningen för min del pendlar mellan 95% till 100%, men den laddar aldrig ur helt. Det kan vara som krambriw säger att det är en taktik för att förlänga livslängden på batteriet.
Tomas | Switch King

r1a
2 stars
2 stars
Posts: 37
Joined: Fri 26 Oct 2012, 15:57

Re: Sv: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Swi

Post by r1a » Thu 19 Feb 2015, 19:25

tomas wrote: Jag noterade också detta. Laddningen för min del pendlar mellan 95% till 100%, men den laddar aldrig ur helt. Det kan vara som krambriw säger att det är en taktik för att förlänga livslängden på batteriet.
Låter rimligt min pendlar kring 30% och har gjort så i ca ett dygn nu. Då är kanske detta ändå normalt. Jag ska testa att ladda upp den till 100% i natt utan nått annat inkopplat och se om den håller sig kvar vid en högre batterinivå efter detta. I övrigt funkar denna lösningen kanon med snabb respons precis vad jag letat efter ett tag :)


Skickat från min HTC One via Tapatalk

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by krambriw » Thu 19 Feb 2015, 20:23

Kolla också vilka energischeman som finns att välja på

klintan
3 stars
3 stars
Posts: 74
Joined: Tue 07 Feb 2012, 15:35

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by klintan » Fri 20 Feb 2015, 14:54

Det verkar svårt att få tag på Dell-adaptern just nu. Någon som sett butik som har den i lager eller vet någon annan adapter som fungerar?

klintan
3 stars
3 stars
Posts: 74
Joined: Tue 07 Feb 2012, 15:35

Re: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Switch

Post by klintan » Fri 20 Feb 2015, 21:23

Jag tror att jag hittat lösning för att stänga av skärmen helt!

Man behöver slå av "Connected Standby" genom att ändra att registervärde, starta om och får då upp en separat rubrik för "Ange när skärmen ska stängas av" under Energialternativ. Jag har inte Dell-donglen ännu så vet inte om allt fungerar rätt, men fungerar vid nedladdning och lyssning på radio. Ni får gärna verifiera att det fungerar med Tellstick och SK.

Mer info här:
http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... ace?page=3

r1a
2 stars
2 stars
Posts: 37
Joined: Fri 26 Oct 2012, 15:57

Re: Sv: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Swi

Post by r1a » Fri 20 Feb 2015, 21:59

klintan wrote:Det verkar svårt att få tag på Dell-adaptern just nu. Någon som sett butik som har den i lager eller vet någon annan adapter som fungerar?
Jag beställde min på MJ multimedia (se länk i första inlägget i denna tråd). Fick min efter 10 dagar, verkar som han aldrig har dessa på lager utan tar hem efter man lagt en order. Hittade inte heller någon som hade i lager när jag skulle köpa min, övriga leverantörer som jag hittade var betydligt dyrare dessutom. Det var ganska segt att vänta på Dell-donglen när plattan kom på en dag.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

r1a
2 stars
2 stars
Posts: 37
Joined: Fri 26 Oct 2012, 15:57

Re: Sv: HP Stream 7: Billig och strömsnål surfplatta för Swi

Post by r1a » Fri 20 Feb 2015, 22:06

r1a wrote:
tomas wrote: Jag noterade också detta. Laddningen för min del pendlar mellan 95% till 100%, men den laddar aldrig ur helt. Det kan vara som krambriw säger att det är en taktik för att förlänga livslängden på batteriet.
Låter rimligt min pendlar kring 30% och har gjort så i ca ett dygn nu. Då är kanske detta ändå normalt. Jag ska testa att ladda upp den till 100% i natt utan nått annat inkopplat och se om den håller sig kvar vid en högre batterinivå efter detta. I övrigt funkar denna lösningen kanon med snabb respons precis vad jag letat efter ett tag :)


Skickat från min HTC One via Tapatalk
Efter jag skrev förra inlägget började den ladda mycket bättre helt plötsligt. Jag lät systemet rulla på som vanligt över natten. Är nu uppe i 70% laddning utan att jag gjort någon förändring och den går nu stadigt uppåt sakta men säkert. Så allt är nog i sin ordning.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests