Tjenare!
Jag har fått mycket trevliga kommentarer runt min WebbApp som jag visade upp för ett bra tag sedan här på forumet i denna tråd: viewtopic.php?f=11&t=426
Jag har fått många förfrågningar om att dela med mig av koden, vilket jag nu tänkte göra!
Jag har nu efter mycket om och men vidareutvecklat WebAppen så att den är bättre och snabbare och har en del ny funktionalitet! Dessutom har jag lagt fokus på att den ska vara enklare att installera. Stort fokus har legat på att Appen ska svara snabbt (faktiskt snabbare än SwitchKings Oficiella "app-app" på min gamla padda) och vara enkel att använda för alla i hushållet. Därför är den ganska avskalad, och bara de mest nödvändiga funktionerna finns med. WebAppen körs med fördel i liggande läge på en iPad, i en webbläsare eller i Macens Widget-funktion! Så varför inte ta din gamla iPad och slänga upp på väggen, så får du en hightec-panel som kontrollerar ditt hem?

FUNKTIONER:
* Byte av scenario. I filpaketet ingår en photoshop-fil för att förenkla om man vill göra egna scenario-ikoner.
* Elförbrukningsmätare samt elprisuträknare . Appen kan ladda ned elprisuppgifter från valfri websida, men är förinställd på rörligt elpris från vattenfall. Klicka på elförbrukningsikonen bredvid angivet Wattantal i listen för att se Elförbrukningsvyn.
* Tänd/släck och dimma genom att bara trycka på enhetens ikon på planskissen, tryck flera gånger tills du når önskat dimläge. (Pendlar mellan 0 - 30 - 50 - 80 - 100 %)
* Synkronisera alla enheter
* Visa datakällor i planskissen. Stöd finns för flera olika sorters datakällsobjekt, bl.a: termometer, luftfuktighet, IR-sensor, Dörrsensor, solinstrålning mfl.
* Uppdaterar sig automagiskt i bakgrunden utan ladda om hela sidan
* Om servern går ner fortsätter webappen fråga efter servern
* Se innetemp och utomhustemp (eller modifiera för annan datakälla)
* Stöd för iPhone! En specialanpassad version för din telefon dyker upp automatiskt när du öppnar webappen på din iPhone. Alla funktioner är inte tillgängliga från iPhone-versionen (får inte plats på skärmen), men det viktigaste finns på plats. Svep uppåt för att se fler scenarion.
* IP-låsning och lösenordslås om man surfar in på webbsidan utanför hemmet.
* Gruppstyrning.
* Retinagrafik (nästan överallt).
Appen är skriven i gammal ASP och javascript eftersom det är det jag behärskar. Men stor vikt har lagts på att få Appen att kännas responsiv och ”web 2.0”.
INSTALLATION:
1) Appen är skriven i ASP (inte asp.net) och kräver därför att du aktiverar ”klassisk” asp på din IIS-server. Läs här hur du gör detta:
http://www.iis.net/learn/application-fr ... ult-on-iis
2) Ladda ned filerna och lägg i lämplig mapp på webbservern.
http://www.daydreamstudios.se/lgh/WelcomeApp.zip
3) Öppna och redigera filen config.asp och följ instruktionerna för vidare installation.
Tips: För att snabbt få till en snygg planskiss över din lya rekommenderar jag gratisprogramet Sweet Home 3D som finns för såväl PC som Mac. Om du dessutom laddar ned och installerar Scetchup kan du importera in snygga möbler från Google 3D Warehouse.
Mina möjligheter till support är starkt begränsade, men jag ska göra så gott jag kan för att hjälpa till!
FELSÖKNING:
Får du en cirkel som snurrar över skärmen? Det betyder att du har fått ett felmedellande, sannolikt har webappen ingen kontakt med Switchkingservern. Kanske har du antingen skrivit fel lösenord eller fel ip till Switchking. Här kommer en liten hemlis: klicka på den snurrande cirkeln och du får upp ett felmeddelande som förklarar vilket fel som inträffat. Du kan också slå på löpande felrapportering genom att ändra ShowDebugger = true längst ned i config-filen.
Mvh
Fabian