Magnetkontakt, hur ställa in?

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
burton666
1 star
1 star

Magnetkontakt, hur ställa in?

Post by burton666 » Tue 18 Sep 2012, 08:07

Hej, jag har precis fått hem en tellstick duo och en proove magnetkontakt. Men jag fattar inte hur jag ska ställa in i switchking om jag tex vill att en lampa ska tändas när magnetkontakten öppnas.

Martin
Administrator
Administrator

Re: Magnetkontakt, hur ställa in?

Post by Martin » Tue 18 Sep 2012, 08:14

Skumma denna tråd:
viewtopic.php?f=8&t=887&p=6530&#p6530

Den täcker lite mer, men nyckeln är ("knapp" fungerar på samma sätt som "magnetkontakt"):
Om du vill ha avancerad styrning via knappen - exempelvis att det händer olika saker vid olika tider på dygnet - krävs att knappen blir en datakälla.
Ett exempel är att du vill att ett tryck på knappen mellan kl 18 och 22 leder till att lampan tänds upp till 100%, medan ett knapptryck mellan 22 och 06 gör att det tänds upp dimmat till 20%.

Alltså:
Direktkoppling knapp->uttag i väggen = begränsad regelstyrning men rapp respons som ej är beroende av att datorn är på
Koppling knapp->datakälla->regel->uttag i väggen = mer flexibel styrning som kan sättas upp beroende på flera villkor (ljus, tid på dygn etc)
Det beror alltså på hur du ska använda din magnetkontakt - enkel eller avancerad styrning. Avancerad styrning kommer ofrånkomligen att leda till viss fördöjning om din magnetkontakt är av sådan typ att den skickar frekvenser under flera sekunder och därmed blockerar Duons utgående signaler.

En sökning på "rörelsedetektor" på forumet ger också andra tips om vad man kan göra eller hur man kan konfigurera.
Martin | Switch King

burton666
1 star
1 star

Post by burton666 » Tue 18 Sep 2012, 11:03

Jag får ingen ordning på det. jag har en fjärrbrytare och en magnetkontakt som båda fungerar i switchking men hur får jag fjärrbrytaren att tändas när magnetkontakten bryts samt att släckas när magnetkontakten sluts igen.

Har provat att lägga till magnetkontakten i datakällor men sedan fattar jag inte hur jag ska göra med scheman och regler.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 18 Sep 2012, 11:23

Det här är nog ett gyllene exempel på vad som kan illustreras med en film - viewtopic.php?f=8&t=905

Så här blir det i text:
  • Skapa en datakälla ("Magnetkontakt") som baseras på Duo-information.
    Lista ut vilken kod din magnetbrytare använder för On/Off och skapa en datakälla med denna.
    I samband med att du går igenom Wizarden för detta så kommer Switch King att föreslå "TurnOn" och "TurnOff" som värden som kan komma från enheten.
  • Skapa ett gruppschema ("Magnetkontaktsstyrning") med ett tillslag (På) 06:00 och frånslag (Av) 23:00.
  • Koppla en regel till gruppschemat (fliken Regler) som anger att "Magnetkontakt är lika med TurnOn".
  • Koppla gruppschemat till enheten du vill ska påverkas ("Länkade enheter").
Enheten kommer nu att reagera på magnetkontakten mellan 06:00 och 23:00. Andra tider kommer ingenting att hända.
Martin | Switch King

burton666
1 star
1 star

Post by burton666 » Tue 18 Sep 2012, 12:31

Ok, nu ser det ganska bra ut men det funkar iaf inte som det ska. I switchkings översikt så ser allt bra ut när jag bryter/stänger magnetkontakten och kontakten reagerar på det. Men i verkligheten så slår fjärrbrytaren bara på/av ibland typ 1 av 10 gånger.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 18 Sep 2012, 12:42

Om du ser att signalen har gått ut från Switch King (via historik-fliken) så har signalen skickats, men inte kommit fram till brytaren - antingen beroende på störning eller beroende på att avståndet är för stort.
Om det har med störning att göra kan du oftast tända/släcka enheten manuellt i Switch King med följd att den då svarar i princip varje gång.

Du kan antingen ställa upp antalet signaler som Switch King ska skicka till den enskilda brytaren, eller kompensera genom att ytterligare fördröja den tid som Switch King ska vänta på att magnetbrytaren har sänt klart.

Om du _inte_ ser något i historik-fliken har du istället antingen problem med själva regeln, eller att Duo inte snappar upp brytaren signal (alltså även där räckviddsproblem).

Du kan inte heller öppna/stänga/öppna/stänga väldigt snabbt (inom 2-3 sekunder) eftersom Switch King i sin grundinställning ser dessa som "kopior" på signalerna.
Däremot bör du kunna öppna - vänta några sekunder - stänga - vänta några sekunder - öppna - vänta några sekunder -> och få tänd/släck/tänd/släck.

Störningar är som sagt beroende på vilken typ av brytare du har. Vissa rörelsedetektorer är exempelvis kända för att sända flera sekunder och därmed blockera alla signaler ut från Duon.
Om din magnetkontakt fungerar på samma sätt så kommer du garanterat att få störningsproblem om du inte skruvar upp fördröjningen.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 18 Sep 2012, 12:45

...eftersom du skriver "Switch Kings översikt" (antar att du menar första fliken i Windows-klienten) så verkar det dock som om signalerna har tagits emot av Duon och dessutom skickats iväg till enheten = troligtvis störningar eller räckviddsproblem.
Dock brukar räckvidden för skickade signaler vara bättre än för mottagna, så störningar är nog den största boven.
Martin | Switch King

burton666
1 star
1 star

Post by burton666 » Tue 18 Sep 2012, 13:04

jag har alla prylarna mindre än 1m ifrån varandra så jag tror inte att det är det. Men om jag kollar på duon så blinkar den både rött och blått samtidigt när jag sluter/bryter magnetkontakten. Försöker den skicka både av och på samtidigt då?

burton666
1 star
1 star

Post by burton666 » Tue 18 Sep 2012, 20:06

Inga tips?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 18 Sep 2012, 20:49

Störningar är nog fortfarande tipset om det missas. Du ser i Duo-loggen vad som kommer in från brytaren och i historiken för Switch King vad som skickas ut. Dra upp fördröjningen (mottagningsfördröjningen) till 10 sekunder i testsyfte för att se om signalen alltid kommer fram.
Martin | Switch King

Post Reply