Enheter tänder & släcker i loop

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Nixta
1 star
1 star

Enheter tänder & släcker i loop

Post by Nixta » Tue 03 Apr 2012, 20:08

Hej Alla

Har fått ett konstigt problem på halsen. Allt ha fungerat fint fram till för några dagar sen.

Jag använder fabz script, god bless him, för check om våra mobiler är hemma och är vi det så sätts scenario till hemma och tänder lampor vid solnedgång, 19:50.
Ca 1h senare släcks alla lampor och tänds och släcks för att stanna i släckt läge.

Någon som har tips på vad detta kan vara? Vinter/sommartid?

Ha det gott

/Niklas
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Re: Enheter tänder & släcker i loop

Post by Martin » Tue 03 Apr 2012, 20:39

Går inte att se något skumt i loggen, förutom att det verkar vara så att scenariona aktiveras väldigt ofta vilket tyder på att det kommer in information om telefonernas närvaro väldigt tätt när det väl kommer in information.

Måste veta lite mer hur scenarior är uppsatta när det gäller avslut, hur datakällor är uppsatta när det gäller förfallotid etc. Gör gärna en extra kontroll där...
Martin | Switch King

Nixta
1 star
1 star

Post by Nixta » Tue 03 Apr 2012, 21:20

Datakällan har ett hämtintervall på 1 min för att jag kände att jag ville ha den så uppdaterad som möjlig.
Hemma scenario avslutas efter 45 min om inga mob hittas och bytar då till borta scenario.
Hemma scenario startar om online scriptet hittar tecken större än 0, har en minsta uppfyllnad på 1h (vet inte varför)

Det konstiga är att det har fungerat klockrent tidigare.

Finns det något enkelt sätt att, som att skicka Db:n :roll: , för att överskådligt kunna presentera data för dig?

Nixta
1 star
1 star

Post by Nixta » Wed 04 Apr 2012, 06:03

Godmorgon

Nu vet jag inte om jag gjorde bort mig i går kväll när jag pillade, men det verkar som om databasen är korrupt eller ngt.
Öppnade Tellduscenter och där låg dublleter av alla enheter. Började rensa och tänkte att SK enkelt skulle kunna läsa in dem
i Tellduscenter igen.

Startar SK och får Mismatch mellan SK och TC
Väljer lägg till til TC

Får SK error:

System.ServiceModel.FaultException`1[[System.ServiceModel.ExceptionDetail, System.ServiceModel, Version=3.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=]]

Level 1) DeviceCode is not considered valid for the device type of type SwitchKing.Common.Entities.DeviceTypes.FuhaoteBinarySpecified.

StackTrace for Level 1:

Server stack trace:
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.ThrowIfFaultUnderstood(Message reply, MessageFault fault, String action, MessageVersion version, FaultConverter faultConverter)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.HandleReply(ProxyOperationRuntime operation, ProxyRpc& rpc)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)

Exception rethrown at [0]:
vid System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
vid System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
vid SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.SynchronizeStoredDevicesWithRegistry()
vid SwitchKing.Client.GUI.frmDeviceDeleteAsk.OKButtonClicked()
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 04 Apr 2012, 06:30

Det är inte databasen som är korrupt, det är Telldus Service som skickar korrupt information till Switch King. Det hjälper inte att starta om Switch King för detta. Du måste starta om Telldus Service (eller datorn) och därefter starta Switch King.

Om du inte har skruvat på enheterna i Telldus Center så bör enheterna kunna synkroniseras rätt efter omstart av Telldus Center.

Detta är ett känt problem med Telldus Center/Service och det finns en hel del trådar om detta. Du skriver inte vilka versioner av programvaror du använder, titta gärna i viewtopic.php?f=10&t=20 för info om vad som är bra att bifoga i en supporttråd. :wave:
Martin | Switch King

Nixta
1 star
1 star

Post by Nixta » Wed 04 Apr 2012, 07:38

För supportfrågor gällande server/klient
Telldus center version 2.1.0
SK server 2.6.11
SK klient 2.0.1.1
win7 32-bitars

Jag har inte rört några inställningar i SK bara deletat i Tellduscenter. Jag har provat med omstart av tjänster SK och TC, även reboot av server. kommer inte in i Klienten.
Hur går jag vidare?

Tack för assist

/Niklas

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 04 Apr 2012, 08:33

Du skulle behöva uppdatera Telldus Center. Det finns tre senare versioner av Telldus Center än 2.1.0 - två inofficiella testversioner och en "skarp" - där man har försökt lösa just de problem du stöter på.

Du bör nog egentligen också uppdatera Switch King till 2.0.3. Inte nödvändigt, men rekommenderat.
Martin | Switch King

Nixta
1 star
1 star

Post by Nixta » Wed 04 Apr 2012, 09:21

Hej igen

Uppdaterat:
TC till 2.1.1
SK Klient 2.0.2
SK Server 2.0.3

Nu kommer jag in i Klienten men alla enheter är exkluderade från styrning och det ligger en massa dubletter???

/Niklas

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 04 Apr 2012, 10:39

Eftersom Switch King fick korrupt information tidigare så är det risk att du har dubbletter och du måste rensa dessa. De enheter du vill styra med Switch King och som är satta som "exkluderade" måste du gå in och tillåta Switch King att styra.
Martin | Switch King

Nixta
1 star
1 star

Post by Nixta » Wed 04 Apr 2012, 13:10

Ok tack för hjälpen.

Nu ser det nästan ut som innan :D
Det ska bli spännade att se om allt är ok i kväll.

en sista sak
Jag har en unsupported enhet i SK som jag inte kan få bort i SK och den finns inte i Telddus center. Någon som vet hur man får bort denna?

Glad påsk på er alla
tack för en bra produkt och service

/Niklas

Post Reply