Problem med anslutning Android

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Niltz
1 star
1 star

Problem med anslutning Android

Post by Niltz » Fri 23 Dec 2011, 10:32

Hej,

Jag har grymma problem med att ansluta till min server och mina enheter. Jag har t.o.m. problem att komma åt Switchkings demoserver. Därav antar jag att problemet på något sätt ligger i telefonen.
Jag har version 2.0 i nallen (HTC Desire HD) har kvantippelkollat att adress, port, lösen och användarnamn är rätt. Felmeddelandet blir "Kunde inte hämta data, kontrollera användarnamn och lösenord eller serversion.(1)"

Är det någon annan inställning som ska ändras? Jag har inte klabbat runt bland de alternativen under "bekräfta och anslut". Jag har avinstallerat och nyinstallerat klienten i telefonen och det hjälpte inte heller. :banghead:

Hilfe!

Det sjuka i kråksången är att samma telefon har tidigare fungerat klockrent med mina enheter. Men jag tror felsökningen bör starta i telefonen och inte i min anslutning till mina enheter/server/router eftersom jag inte ens kommer åt demon.
-----------------------------------------------------------------------------
Samsung Galaxy S4, WIN7, ASUS RT-N56U

Martin
Administrator
Administrator

Re: Problem med anslutning Android

Post by Martin » Fri 23 Dec 2011, 14:30

Har du provat både med 3G/Edge och Wifi?
Tänker på att det skulle kunna vara så att du sitter bakom en proxy som inte tillåter kommunikation... Antar att du inte har Tre som leverantör både på bredband och som mobiloperatör (vilket iofs inte bör hindra anslutning till demomiljön)?
Martin | Switch King

Niltz
1 star
1 star

Post by Niltz » Mon 26 Dec 2011, 10:22

Jag har provat både via wifi och 3G. Samma svar. "Kunde inte hämta data..."
Har tele2 som operatör. Har även provat att i wifiläge när jag är hemma försöka "direktpeka" eftersom jag redan är i nätverket. Men det vill sig inte heller. Känns som jag gör något fundamentalt fel men kan inte lista ut vad. Återigen, det märkligaste av allt är att er demosajt inte heller går att nå. Kanske ska jag börja från scratch med alltihop, men det känns ändå som det är något i nallen som skall ställas in.

Mycket märkligt.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 26 Dec 2011, 11:43

Anger du bara IP-adressen i adressfältet i Android? Inget http eller liknande?
Finns det något i serverns loggfiler om fel användarnamn/lösenord?
Martin | Switch King

Niltz
1 star
1 star

Post by Niltz » Mon 26 Dec 2011, 14:42

Ja, till eran demosajt anger jag ju http:adress(http://www.switchking.se). När jag för söker nå mitt egna så knappar jag ju in min externa IP (och jag har verifierat att den inte har bytt eftersom den är dynamisk).
Sedan har jag även försökt att öppna portarna i den "virtuella servern" (som tydligen är namnet på den tjänsten som i många fall heter/hette port forward) och hänvisar då vidare från 8800 till min servers IP,
i mitt fall 192.168.1.3:8080 (fast ip). Jag har även öppnat port 8080 med samma adress och 8800 som lokalport för att gardera.

Edit: Jahaja... det var port 10800. När jag upptäckte mitt problem så sökte jag efter lösningar genom sökfunktionen för att begränsa det till "android" relaterade problem. I dessa fann jag att man skulle börja med att prova switchkings demoserver och i tråden sades port 8800. Är detta ändrat så är det ju beklagligt att dessa ligger kvar. Ännu mer beklagligt är att jag inte klickade på demolänken på "kom igång" sidan direkt. My bad. :oops:

Då har vi konstaterat att telefonen funkar! Yeyy! :D
Last edited by Niltz on Mon 26 Dec 2011, 15:37, edited 2 times in total.

kivimart
3 stars
3 stars

Post by kivimart » Mon 26 Dec 2011, 15:05

198.162.1.3:8080 (fast ip)

Bode vara 192.168.1.3 om du inte döpt om ip adress serien i din router

Niltz
1 star
1 star

Post by Niltz » Mon 26 Dec 2011, 15:35

kivimart wrote:198.162.1.3:8080 (fast ip)

Bode vara 192.168.1.3 om du inte döpt om ip adress serien i din router

Sorry det där var en type-o. Så som du skriver är det givetvis. Jag editerar posten ovan.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 26 Dec 2011, 16:27

Är inte riktigt med på vad som egentligen är angett i Androiden...

Om du ansluter med 3G/Edge och _inte_ går via Wifi så bör adressen vara ditt externa, publika IP. Inget "http://", ingen port etc... Bara själva IP-adressen (eller eventuellt namn på din publika domän). Det "192.168.x.x" är fel då detta är en adress som bara gäller du ansluter via ditt Wifi-nät.

På port bör du (när du kör mot din egen server) ange "8800", ingenting annat. Det är också port 8800 som du ska öppna via "port forwarding" (eller "virtuell server" om det heter så i din router).

Om allt detta är klart och fixat, så är i princip den enda möjliga kvarstående blockeringen en mjukvarubrandvägg i Windows. Denna måste du eventuellt - beroende på operativ - öppna upp för trafik utifrån.

På gränsen till OT:
Det Switch King Live gör är att det löser dessa problem - port forwarding, brandväggar etc - och gör det väsentligt mycket enklare att ansluta till din server via Android/iPhone.
Martin | Switch King

Niltz
1 star
1 star

Post by Niltz » Tue 27 Dec 2011, 12:42

Jo, jag tror att problemet ligger i portforward-funktionen och/eller brandväggen i servern. Saken är den att nu verkar jag komma in i mitt nätverk, den hämtar enheter, händelser, datakällor osv. men den visar inga enheter. Känns som det ligger en begränsning i nätverket. Jag känner att med min nya router är det krångligare av den anledning att det finns fler funktioner som i mina ögon verkar likadana. Virtuell server, Port Trigger och sedan även i brandväggen ange en port för åtkomst för WAN. Efter att ha läst lite andra forum rörande routern så ska det vara Virtuell Server som är "port forward".

Image

Image

Image

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 27 Dec 2011, 12:50

På första bilden står det att 8800 är mappad mot 8080. Detta känns fel. Borde stå 8800 både på "Portintervall" och "Lokal port".
Bild 2 behandlar triggerportar, vilket inte är inte intressant för Switch Kings del. Ta bort raden med Switch King där...
På tredje bilden tolkar jag det som att det egentligen öppnats upp för webbåtkomst till routern, alltså fjärradministration. Alltså tror jag att du kan sätta "Aktivera webbåtkomst från WAN" till "Nej".
Martin | Switch King

Post Reply