Dimmervärden och rörelsedeckare.
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 2 stars
Dimmervärden och rörelsedeckare.
Okej, två frågor egentligen.
Jag kör S: 2.0.0.36 (Windows Server 2008, 64Bit, C: 2.0.0.19 (Win 7 Enterprise 64bit)
Fråga 1: Mina Nexa-dimmers går inte att dimma, det verkar som om SwitchKing enbart skickar Dim100% oavsett vad jag väljer för nivå (Från Telldus Center fungerar det bra.) Missar jag något uppenbart?
Fråga 2: Mina Nexa IR-deckare (inomhus) plockas inte upp av Duo-loggen i SK. Däremot syns mina väggbrytare/fjärrkontroller som de ska.
Jag kör S: 2.0.0.36 (Windows Server 2008, 64Bit, C: 2.0.0.19 (Win 7 Enterprise 64bit)
Fråga 1: Mina Nexa-dimmers går inte att dimma, det verkar som om SwitchKing enbart skickar Dim100% oavsett vad jag väljer för nivå (Från Telldus Center fungerar det bra.) Missar jag något uppenbart?
Fråga 2: Mina Nexa IR-deckare (inomhus) plockas inte upp av Duo-loggen i SK. Däremot syns mina väggbrytare/fjärrkontroller som de ska.
-
- Administrator
Re: Dimmervärden och rörelsedeckare.
Knepigt; använder själv Nexa-dimmers utan problem... Ändrar du dimnivå i huvudfönstret (på fliken Enheter)? Indikerar Switch King att enheten är dimmad till t ex 50%?JanJoh wrote:Fråga 1: Mina Nexa-dimmers går inte att dimma, det verkar som om SwitchKing enbart skickar Dim100% oavsett vad jag väljer för nivå (Från Telldus Center fungerar det bra.) Missar jag något uppenbart?
Jag har upplevt att räckvidden är ganska dålig för Nexa IR-deckare. Får du in signalerna om du flyttar den närmre Duo:n?JanJoh wrote:Fråga 2: Mina Nexa IR-deckare (inomhus) plockas inte upp av Duo-loggen i SK. Däremot syns mina väggbrytare/fjärrkontroller som de ska.
Tomas | Switch King
-
- 4 stars
Kanske löjlig svar men det enda jag kan komma på för att inte en Nexa självlärande dimmer skall fungera på dimmningen är att den är feldefinierad som enhet i SK. Alttså som en Nexa On/Off switch.
En Nexa dimmer måste vara definierad enligt nedan:
En Nexa dimmer måste vara definierad enligt nedan:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 2 stars
De är definierade som self learning dimmer. Vad jag än väljer för dimvärde så visas "Dim 100%" i History.
Nej, jag märker ingen skillnad om jag flyttar IR-deckarna närmare (de dimmers som de pratat med direkt sitter dessutom betydligt längre bort)
Nej, jag märker ingen skillnad om jag flyttar IR-deckarna närmare (de dimmers som de pratat med direkt sitter dessutom betydligt längre bort)
-
- Administrator
Om du skapar en ny enhet direkt i Switch King (enheten behöver inte existera i verkligheten) och sätter denna till självlärande dimmer, gör det ngn skillnad?
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Tror Martin är felet på spåret. har själv märkt att man måste börja om från början ibland, när enheterna trilskas.
Känns som om Telldus API:et inte alltid "pratar" samma språk som SK och SK är ju helt utlämmnat åt vad Telldus API retunerar för status. har jag fattat det som.
Känns som om Telldus API:et inte alltid "pratar" samma språk som SK och SK är ju helt utlämmnat åt vad Telldus API retunerar för status. har jag fattat det som.
-
- 2 stars
Jag försökte skapa en Slef Learning Dimmer från Switch King, men fick då:
System.ServiceModel.FaultException`1[[System.ServiceModel.ExceptionDetail, System.ServiceModel, Version=3.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089]]
Level 1) Failed to set protocol to Arctech for device with native ID 11. Telldus Service reported that name could not be set. Try restarting the Telldus Service or reboot the computer where Telldus Service is installed.
StackTrace for Level 1:
Server stack trace:
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.ThrowIfFaultUnderstood(Message reply, MessageFault fault, String action, MessageVersion version, FaultConverter faultConverter)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.HandleReply(ProxyOperationRuntime operation, ProxyRpc& rpc)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)
Exception rethrown at [0]:
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
at SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.SaveDevice(Device d, Boolean modifyRegistryAccordingly)
at SwitchKing.Client.GUI.Server.AddDeviceAndDeviceSchedule(Device d, Boolean addToRegistry)
at SwitchKing.Client.GUI.frmDeviceAdd.SaveInput()
at SwitchKing.Client.GUI.frmDeviceAdd.OKButtonClicked()
System.ServiceModel.FaultException`1[[System.ServiceModel.ExceptionDetail, System.ServiceModel, Version=3.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089]]
Level 1) Failed to set protocol to Arctech for device with native ID 11. Telldus Service reported that name could not be set. Try restarting the Telldus Service or reboot the computer where Telldus Service is installed.
StackTrace for Level 1:
Server stack trace:
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.ThrowIfFaultUnderstood(Message reply, MessageFault fault, String action, MessageVersion version, FaultConverter faultConverter)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.HandleReply(ProxyOperationRuntime operation, ProxyRpc& rpc)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)
Exception rethrown at [0]:
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
at SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.SaveDevice(Device d, Boolean modifyRegistryAccordingly)
at SwitchKing.Client.GUI.Server.AddDeviceAndDeviceSchedule(Device d, Boolean addToRegistry)
at SwitchKing.Client.GUI.frmDeviceAdd.SaveInput()
at SwitchKing.Client.GUI.frmDeviceAdd.OKButtonClicked()
-
- 4 stars
Inte illa pinkat av Telldus API:et 
har du rätt Telldus Center 2.10a gäller ihop med SK 2.0 ?
Starta om masiken genom att stänga av inte bara omstart.
Sen ser du till att du har rätt versioner.
Då är et dag att köra via Telldus Center och se vilka enheter som finns där och om dom fungerar.
Ev prova att lägga upp din dimmer direkt i TC och provköra lite.
Det kan inte vara som så att du lärt upp Nexa dimmern på lite olika koder som sen finns som olika enheter i SK?
Töm även dimmern (tryck 6-8 sek tills det blinkar, släpp och tryck direkt så är den raderad) och lär upp den på rätt koder.
Lycka till

har du rätt Telldus Center 2.10a gäller ihop med SK 2.0 ?
Starta om masiken genom att stänga av inte bara omstart.
Sen ser du till att du har rätt versioner.
Då är et dag att köra via Telldus Center och se vilka enheter som finns där och om dom fungerar.
Ev prova att lägga upp din dimmer direkt i TC och provköra lite.
Det kan inte vara som så att du lärt upp Nexa dimmern på lite olika koder som sen finns som olika enheter i SK?
Töm även dimmern (tryck 6-8 sek tills det blinkar, släpp och tryck direkt så är den raderad) och lär upp den på rätt koder.
Lycka till
-
- 2 stars
Okej. En omstart av maskinen eliminerade felmeddelandet. Jag kunde nu lägga till en dummy-enhet.
Men, jag kan fortfarande bara styra mina dimmers som av/på.
Från telldus center har de hela tiden fungerat som de skall.
Men, jag kan fortfarande bara styra mina dimmers som av/på.
-
- 4 stars
Helt tokigt! Kan du utveckla vad du menar med "Men, jag kan fortfarande bara styra mina dimmers som av/på"?Men, jag kan fortfarande bara styra mina dimmers som av/på.
Menar du att SK inte visar dimmer nivåer när du väljer manuellt läge? Utan endast "Enligt schema" "AV" "PÅ" ? Eller som dimmer:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.