Enheter startar utan att ha definierade händelser

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
EdvinRude
1 star
1 star

Enheter startar utan att ha definierade händelser

Post by EdvinRude » Sun 10 Feb 2013, 23:22

Jag har ett antal enheter som inte har någon definierad händelse kopplad till sig.
Varje gång servern startas om eller en gång per dygn (1440 minuter) har jag begärt att enheterna ska synkroniseras.
Anledning till synkronisering är att vissa enheter tappar kontakten efter ett tag.

Mitt problem är att servern tycker att en av enheterna som inte har någon händelse ska synkroniseras i läge på trots att det inte finns någon pågående aktivitet för enheten.

Hur kan jag radera detta status så att enheten förblir avstängd vid omstart eller synk?
Var kan jag se vilket status en enhet har och kommer att få vid uppstart av servern?
Har jag satt enheten i av så vill jag att den förblir av och inte hittar något gammalt värde från forntid.
Hur gör jag för att felsöka och hitta triggen?

Martin
Administrator
Administrator

Re: Enheter startar utan att ha definierade händelser

Post by Martin » Mon 11 Feb 2013, 10:49

Ser du i loggen att det skickas ett "På" till enheten? Det första tipset är att kontrollera detta, det andra är att lära upp enheten på nytt då det hittills i dessa fall har varit så att en enhet av misstag lärts upp mot flera koder och därmed kan fånga upp ett "På" från en annan enhet.

De enheter som lider av detta är ofta Nexas självlärande enheter som hamnar i upplärningsläge direkt när de stoppas i uttaget, då de ser en "På"-signal som en upplärningsbegäran.
Martin | Switch King

EdvinRude
1 star
1 star

Post by EdvinRude » Fri 15 Feb 2013, 07:27

Loggen säger att det är Switch king som sänder tändsignalen. och att det är rätt signal.
Tillfälligt har jag löst det genom att sätta läge AV i switch king. Detta fungerar så länge jag inte har något schema för enheten.
Det märkliga är att jag har 2 enheter (Nexa) som inte har någon schemalagd händelse.
Den ena hanterar hanteras av Switch King som default AV och den andra hanteras som default PÅ vid uppstart.

Kan det vara så att jag har en dold PÅ signal som inte helt raderats ur minnet trotts att den inte syns i schemavyn?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 15 Feb 2013, 20:40

Vilken version av server har du?
Martin | Switch King

Post Reply