Udda - den senast ändrade enheten strular...

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Udda - den senast ändrade enheten strular...

Post by Bamsefar » Wed 23 Jan 2013, 11:05

Jag har ju en del problem med att en enhet nästan alltid strular, den vill inte tändas eller släckas... Det har sett lite slumpartat ut, men av just slumpen kom jag på något:

Det senast ändrade schemat (!) kommer troligen inte klara av att styra den sist tillagda enheten korrekt.

Jag har skapat en "Dummy" switch - såhär långt har alla andra enheter fungerat EFTER det att jag skapade dummy OCH den är den sista enheten/schemat jag ändrar i....

Någon som kan förklara ? Eller är det återigen slumpen ?

Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Re: Udda - den senast ändrade enheten strular...

Post by Bamsefar » Thu 24 Jan 2013, 00:10

Ja så slutade DUOn att lyssna istället (trots de nya filerna och allt annat) - undrar när detta skall bli rättat...

sonnyboy
4 stars
4 stars
Posts: 258
Joined: Sun 05 Dec 2010, 16:50
Location: Västerås

Re: Udda - den senast ändrade enheten strular...

Post by sonnyboy » Thu 24 Jan 2013, 08:10

Bamsefar wrote:Ja så slutade DUOn att lyssna istället (trots de nya filerna och allt annat) - undrar när detta skall bli rättat...
Har du prövat att byta USB port?
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1

Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Re: Udda - den senast ändrade enheten strular...

Post by Bamsefar » Thu 24 Jan 2013, 08:18

Nej - men jag har beslutat mig för att avinstallera Tellstick och Switchking, rensas ut alla spår och sedan installera om allt igen - och se om det blir bättre.... :banghead:

Wallin
2 stars
2 stars
Posts: 26
Joined: Wed 10 Aug 2011, 17:13

Re: Udda - den senast ändrade enheten strular...

Post by Wallin » Thu 24 Jan 2013, 08:37

Hej,

Jag hade en del problem med att Duo:n missade många datakällor (men inte alla) samt att vissa enheter inte styrdes, provade omstart av tjänsterna, omstart av servern utan att det gjorde någon skillnad. Så kom jag på att jag läst om att Duon inte startas om vid omstart av servern. Så jag kopplade ur den i nån minut och kopplade sedan tillbaka den och startade om tjänsterna. Sen dess har det fungerat bra. Vet inte om det hjälper dig men värt att prova innan du installerar om allt.

Mvh Håkan

Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Re: Udda - den senast ändrade enheten strular...

Post by Bamsefar » Thu 24 Jan 2013, 08:47

Även jag har provat det - men då skulle jag behöva göra det minst en gång om dagen, alltså plocka bort och återansluta DUOn rent fysiskt - men inte ens då har jag några garantier.

Det jag såg imorse var att det fanns en del tänd/släck som INTE skall finnas - det tyder på att databasen i SwitchKing är riktigt korrupt.

Det jag också sett är att SwitchKing påstår sig ha sänt "ON" till en viss enhet men det slår inte igenom - jag ser hur DUOn blinkar - men att enheten inte slås på. Sedan skickar jag synckonizera på enheten / gruppen och vips så tänds enheten...

Jag har alltså INTE något räckviddsproblem.

Min installation, av oklara skäl, sänder inte korrekta signaler via DUOn - så är det bara. Och så har det i princip varit sedan jag skaffade Tellstick (började med en den som bara sänder, och böt sedan till DUO för att sensorstyra lampor på skymning och rörelse), och det har helt enkelt inte fungerat 100% någon längre tid. Har jag tur så lirar det någon vecka eller två, men sedan börjar det jävlas igen. Och det jävlas alltså med enheter som är inom en meters avstånd utan något som helst i vägen. Så nej det är inte avstånd, det är inte antennen - det är buggar i mjukvaran eftersom Telldus har mätt upp min DUO och deklarerat att den är 100% okej...! Om buggarna sitter i SwitchKing eller Telldus vet jag inte.

Men det är buggigt som 17on i mina ögon.

Om inte ominstallation fungerar så kommer jag kasta ut dessa mjukvaror och ta till reservplanen och gå över till att låte NEXa sensorerna styra tillsammans med NEXAs programmerbara fjärr - inte alls lika smidigt kan jag tycka, men det FUNGERAR 100%.

Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Re: Udda - den senast ändrade enheten strular...

Post by Bamsefar » Thu 24 Jan 2013, 16:52

Efter att ha gjort en CLEAN install, med inmatning av licensenycklar med mera, så kan jag direkt säga:

När jag rör vid en enhet, så kommer den enheten inte att fungera fullt ut innan jag rör nästa. Det står fint och tydligt i loggen på SK att enheten slagits på (två gånger, enligt default) men enheten slås inte på. Om jag då begär en sync från clienten så japp, då slås enheten på. OBS detta med enheter som är beroende på sensorer - jag kan inte uttala mig om klocka då ingen enhet idag styrs av klocka utan av skymning och/eller rörelse.

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Udda - den senast ändrade enheten strular...

Post by tomas » Thu 24 Jan 2013, 22:01

Bamsefar wrote:Det senast ändrade schemat (!) kommer troligen inte klara av att styra den sist tillagda enheten korrekt.

Jag har skapat en "Dummy" switch - såhär långt har alla andra enheter fungerat EFTER det att jag skapade dummy OCH den är den sista enheten/schemat jag ändrar i....

Någon som kan förklara ? Eller är det återigen slumpen ?
Vi känner inte igen att det skulle finnas något sådant samband. Är det någon mer som upplever detta?
Wallin wrote:Så kom jag på att jag läst om att Duon inte startas om vid omstart av servern. Så jag kopplade ur den i nån minut och kopplade sedan tillbaka den och startade om tjänsterna. Sen dess har det fungerat bra. Vet inte om det hjälper dig men värt att prova innan du installerar om allt.
Man kan också prova att byta till en USB-kabel av bättre kvalitet än den som följer med om det strular.
Tomas | Switch King

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests