Hej
Skulle vilja ha ut SwitchKings beräknade effekt gärna som datakälla så man kan se den i tex externa enheter samt logga den med tex dswriter till fil.
PS någon som hittat någon energimätare som fungerar med tellstick duo:n ännu? DS
Effekt
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Re: Effekt
Jag kör med sparels lösning över kabel och en funktion som jag saknar i SK är att se totala förbrukninger per dag/vecka/månad/år.
-
- Administrator
Har lagt till detta som önskemål här:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=660
Sedan v3 av Switch King finns även en funktion som ska lagra information om förbrukad energi. Denna funktion ska med hjälp av antal Watt som anges per enhet hålla reda på antal kWh som enheten använt baserat på när den tändes, släcktes eller dimmades. Beräkningen måste dock korrigeras innan den kan användas, då den inte räknar riktigt rätt.
Detta värde finns tillgängligt via REST för respektive enhet och heter då "TotalKwh". Men som sagt - just nu visar det för högt...
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=660
Sedan v3 av Switch King finns även en funktion som ska lagra information om förbrukad energi. Denna funktion ska med hjälp av antal Watt som anges per enhet hålla reda på antal kWh som enheten använt baserat på när den tändes, släcktes eller dimmades. Beräkningen måste dock korrigeras innan den kan användas, då den inte räknar riktigt rätt.
Detta värde finns tillgängligt via REST för respektive enhet och heter då "TotalKwh". Men som sagt - just nu visar det för högt...
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Hmm, kunde detta tänkas vara tillämpbart på godtycklig datakälla? Dvs en "integrator". Om jag t ex har en datakälla som visar aktuell effektförbrukning i kW, så kunde en integrator visa energiförbrukningen i kWh, summerat per valbar tidsenhet (minut, timme, dygn, ...) och dyka upp som egen datakälla.
Eller är detta något som borde utvecklas som en plugin?
Server 3.2.1.0 (databas 2.5.5) på Win7; klient 3.1.0.0
-
- 3 stars
Sv: Re: Effekt
Låter toppenbrasvartöra wrote:Hmm, kunde detta tänkas vara tillämpbart på godtycklig datakälla? Dvs en "integrator". Om jag t ex har en datakälla som visar aktuell effektförbrukning i kW, så kunde en integrator visa energiförbrukningen i kWh, summerat per valbar tidsenhet (minut, timme, dygn, ...) och dyka upp som egen datakälla.
Skickat från min EndeavorU via Tapatalk 2
-
- 2 stars
Jag ser bara följande:Martin wrote:Har lagt till detta som önskemål här:
"
<TotalkWh i:nil="true" />
"
Verkar saknas? 3.2.1 Ubuntu 10.04, Mono 2.10.8. Borttagen igen eller bugg?
-
- Administrator
Den finns även i Ubuntu, men lagringen av energiförbrukningen sker var 12:e timme, så om servern inte har varit igång i 12 timmar kommer förbrukningen inte att synas.
Utöver det så måste enheten också ha en definierad förbrukning.
...men som sagt - värdet stämmer dåligt med verkligheten och måste förbättras innan det är användbart.
Utöver det så måste enheten också ha en definierad förbrukning.
...men som sagt - värdet stämmer dåligt med verkligheten och måste förbättras innan det är användbart.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
En uptime på 12 timmar på SwitchKing-servern eller hur menar du? Det kommer jag inte upp i innan saker behöver startas om för att det går knas ju. 
Jag ville bara ha ett hum, alternativet är att parsa på/av och räkna själv men det behöver nog inte bli mer exakt är jag rädd.

Jag ville bara ha ett hum, alternativet är att parsa på/av och räkna själv men det behöver nog inte bli mer exakt är jag rädd.