Alla scenarier stoppade = påverkade inte alls

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Bamsefar
3 stars
3 stars

Alla scenarier stoppade = påverkade inte alls

Post by Bamsefar » Fri 02 Nov 2012, 08:25

Hej,

Är det bara ja ?

Imorse, dag före röd dag, som borde hanteras som helgdag enligt regeln Dag före röd = lördag, så tänds mina lampor som vilken fredag som helst. Har jag tänkt fel här ?

Och då tryckte jag stopp alla scenarier, och det läget står serverdelen i, men lik förbenat fortsätter SK att tända och styra allt som vanligt ? Har ja missat något uppenbart ?

(jag sitter vid fel dator just nu, så jag kan dessvärre inte posta loggar eller liknande - kommer senare)

Martin
Administrator
Administrator

Re: Alla scenarier stoppade = påverkade inte alls

Post by Martin » Fri 02 Nov 2012, 15:24

I grundläget är inte Alla Helgon inlagd som helgdag, det är troligen anledningen till att det inte klassas som dag innan röd dag.

Om du har angett att enheterna ska styras efter scenario, och du därefter tryckt på alla stoppade, så ska de förbli i sitt tillstånd. Om du däremot angett att enheterna inte får scenariostyras så kommer de inte att stoppas.
Martin | Switch King

Bamsefar
3 stars
3 stars

Post by Bamsefar » Fri 02 Nov 2012, 18:28

Lite sent, men här är lite info. Titta mellan 6 och 8...

Image

Här är loggen:

https://dl.dropbox.com/u/21469243/Switc ... 121102.txt

DB är uppdaterad och ligger på sin vanliga plats såklart...

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Sat 03 Nov 2012, 10:06

Bamsefar wrote:Imorse, dag före röd dag, som borde hanteras som helgdag enligt regeln Dag före röd = lördag, så tänds mina lampor som vilken fredag som helst. Har jag tänkt fel här ?
Dagar som läggs till på fliken Helgdagar under Verktyg-Inställningar kommer att hanteras som en lördag. Dagen före den dagen körs som vanligt. Vill du köra "dag före röd dag" som lördag så får du lägga till den också som en helgdag.

Får försöka återkomma angående det andra bekymret du beskriver.
Tomas | Switch King

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Sun 04 Nov 2012, 10:12

Bamsefar wrote:Och då tryckte jag stopp alla scenarier, och det läget står serverdelen i, men lik förbenat fortsätter SK att tända och styra allt som vanligt ? Har ja missat något uppenbart ?
Vi tror att Switch King inte hunnit bli klar med att skicka signalerna enligt schema runt klockan 06:00 och när scenariot "(alla stoppade)" aktiverades så åkte vissa av enheterna tillbaka till "Enligt schema" igen (signaler för dessa enheter hade köats upp och aktivering av scenariot gjordes före dessa skickats). I detta fallet hade det gått ganska lång tid från det att Switch King begärde att signal skulle skickas (enligt schema) tills dess att de utfördes. Switch King kan då i dagsläget tolka denna signal som att den kommer utifrån (t ex fjärrkontroll) och då ska enhet gå ur scenariot och börja styras manuellt.
Tomas | Switch King

Bamsefar
3 stars
3 stars

Post by Bamsefar » Sun 04 Nov 2012, 10:47

Hej,

Nu har jag läst två gånger, och visst jag går på värktabletter efter operationen, men 17on jag får inte ihop det du försöker beskriva.... T.ex har vi händelserna 06.30 som återigen tänder Dinänner Taklampa Sovrum?

Jag kan ge ytterligare eld på brasan: ibland när jag ställer om en lampa manuellt så tar nästa schematidpunkt över iallafall trots att enheten markeras som pausad....

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 04 Nov 2012, 20:26

tomas wrote:Vi tror att Switch King inte hunnit bli klar med att skicka signalerna enligt schema runt klockan 06:00 och när scenariot "(alla stoppade)" aktiverades så åkte vissa av enheterna tillbaka till "Enligt schema" igen (signaler för dessa enheter hade köats upp och aktivering av scenariot gjordes före dessa skickats). I detta fallet hade det gått ganska lång tid från det att Switch King begärde att signal skulle skickas (enligt schema) tills dess att de utfördes. Switch King kan då i dagsläget tolka denna signal som att den kommer utifrån (t ex fjärrkontroll) och då ska enhet gå ur scenariot och börja styras manuellt.
Troligtvis så har signalerna hunnit gå iväg innan scenariot "(alla stoppade)" aktiverades, men Switch King fick notifikation från Telldus Service efter att scenariot aktiverats, en notifikation som anlände så pass sent i förhållande till när ursprungssignalen skickades ut så att Switch King klassade detta som en signal som kom utifrån - via fjärrkontroll, Telldus Center eller liknande.

Då går enheten ur scenariot (eftersom det har kommit en kontraorder) och har därmed "rätt" att börja schemastyras igen, vilket är vad som hände 06:30.

En enhet som är i semi-automatiskt läge går in i sitt schema igen vid nästa schemalagda händelse, liknande det som beskrivs i korthet här:
http://www.switchking.se/sv/faq/42-oevr ... erna-i-v07

Edit:
Alla signaler Switch King skickar ut via Tellstick Classic/Duo "studsar" tillbaka till Switch King. Switch King måste göra en bedömning i varje enskilt fall om signalen som kommer in från Telldus Service ursprungligen härstammar från Switch King eller om den kommer från annan källa (fjärrkontroll, IR-sensor, knapptryckning i Telldus Center etc). Om signalen bedöms komma från Switch King ignoreras den, om signalen bedöms komma från annan källa måste den på något sätt bearbetas.

Code: Select all

(1) Switch King skickar signal -> (2) Telldus Svc skickar signal -> (3) tid går... -> (4) Telldus Svc skickar "kopia av signal" till Switch King -> (5) Switch King tolkar signal (ursprungligen från Switch King eller "extern")?
Om tiden som går mellan (1) och (5) är för lång, eller om Switch King har flera olika typer av signal köad mot samma enhet mellan (1) och (5) - exempelvis både ett On och ett Off, så skulle effekten kunna bli så som du upplevt, då Switch King inte ser att signalen som kommer in är ett "eko av sin egen utskickade signal" och därmed tvingar enheten att gå ur scenariot.
Martin | Switch King

Bamsefar
3 stars
3 stars

Post by Bamsefar » Thu 08 Nov 2012, 10:52

Aha - tackar ! Mycket bra förklarat.

Post Reply