Alla scenarier stoppade = påverkade inte alls
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Alla scenarier stoppade = påverkade inte alls
Hej,
Är det bara ja ?
Imorse, dag före röd dag, som borde hanteras som helgdag enligt regeln Dag före röd = lördag, så tänds mina lampor som vilken fredag som helst. Har jag tänkt fel här ?
Och då tryckte jag stopp alla scenarier, och det läget står serverdelen i, men lik förbenat fortsätter SK att tända och styra allt som vanligt ? Har ja missat något uppenbart ?
(jag sitter vid fel dator just nu, så jag kan dessvärre inte posta loggar eller liknande - kommer senare)
Är det bara ja ?
Imorse, dag före röd dag, som borde hanteras som helgdag enligt regeln Dag före röd = lördag, så tänds mina lampor som vilken fredag som helst. Har jag tänkt fel här ?
Och då tryckte jag stopp alla scenarier, och det läget står serverdelen i, men lik förbenat fortsätter SK att tända och styra allt som vanligt ? Har ja missat något uppenbart ?
(jag sitter vid fel dator just nu, så jag kan dessvärre inte posta loggar eller liknande - kommer senare)
-
- Administrator
Re: Alla scenarier stoppade = påverkade inte alls
I grundläget är inte Alla Helgon inlagd som helgdag, det är troligen anledningen till att det inte klassas som dag innan röd dag.
Om du har angett att enheterna ska styras efter scenario, och du därefter tryckt på alla stoppade, så ska de förbli i sitt tillstånd. Om du däremot angett att enheterna inte får scenariostyras så kommer de inte att stoppas.
Om du har angett att enheterna ska styras efter scenario, och du därefter tryckt på alla stoppade, så ska de förbli i sitt tillstånd. Om du däremot angett att enheterna inte får scenariostyras så kommer de inte att stoppas.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Lite sent, men här är lite info. Titta mellan 6 och 8...

Här är loggen:
https://dl.dropbox.com/u/21469243/Switc ... 121102.txt
DB är uppdaterad och ligger på sin vanliga plats såklart...

Här är loggen:
https://dl.dropbox.com/u/21469243/Switc ... 121102.txt
DB är uppdaterad och ligger på sin vanliga plats såklart...
-
- Administrator
Dagar som läggs till på fliken Helgdagar under Verktyg-Inställningar kommer att hanteras som en lördag. Dagen före den dagen körs som vanligt. Vill du köra "dag före röd dag" som lördag så får du lägga till den också som en helgdag.Bamsefar wrote:Imorse, dag före röd dag, som borde hanteras som helgdag enligt regeln Dag före röd = lördag, så tänds mina lampor som vilken fredag som helst. Har jag tänkt fel här ?
Får försöka återkomma angående det andra bekymret du beskriver.
Tomas | Switch King
-
- Administrator
Vi tror att Switch King inte hunnit bli klar med att skicka signalerna enligt schema runt klockan 06:00 och när scenariot "(alla stoppade)" aktiverades så åkte vissa av enheterna tillbaka till "Enligt schema" igen (signaler för dessa enheter hade köats upp och aktivering av scenariot gjordes före dessa skickats). I detta fallet hade det gått ganska lång tid från det att Switch King begärde att signal skulle skickas (enligt schema) tills dess att de utfördes. Switch King kan då i dagsläget tolka denna signal som att den kommer utifrån (t ex fjärrkontroll) och då ska enhet gå ur scenariot och börja styras manuellt.Bamsefar wrote:Och då tryckte jag stopp alla scenarier, och det läget står serverdelen i, men lik förbenat fortsätter SK att tända och styra allt som vanligt ? Har ja missat något uppenbart ?
Tomas | Switch King
-
- 3 stars
Hej,
Nu har jag läst två gånger, och visst jag går på värktabletter efter operationen, men 17on jag får inte ihop det du försöker beskriva.... T.ex har vi händelserna 06.30 som återigen tänder Dinänner Taklampa Sovrum?
Jag kan ge ytterligare eld på brasan: ibland när jag ställer om en lampa manuellt så tar nästa schematidpunkt över iallafall trots att enheten markeras som pausad....
Nu har jag läst två gånger, och visst jag går på värktabletter efter operationen, men 17on jag får inte ihop det du försöker beskriva.... T.ex har vi händelserna 06.30 som återigen tänder Dinänner Taklampa Sovrum?
Jag kan ge ytterligare eld på brasan: ibland när jag ställer om en lampa manuellt så tar nästa schematidpunkt över iallafall trots att enheten markeras som pausad....
-
- Administrator
Troligtvis så har signalerna hunnit gå iväg innan scenariot "(alla stoppade)" aktiverades, men Switch King fick notifikation från Telldus Service efter att scenariot aktiverats, en notifikation som anlände så pass sent i förhållande till när ursprungssignalen skickades ut så att Switch King klassade detta som en signal som kom utifrån - via fjärrkontroll, Telldus Center eller liknande.tomas wrote:Vi tror att Switch King inte hunnit bli klar med att skicka signalerna enligt schema runt klockan 06:00 och när scenariot "(alla stoppade)" aktiverades så åkte vissa av enheterna tillbaka till "Enligt schema" igen (signaler för dessa enheter hade köats upp och aktivering av scenariot gjordes före dessa skickats). I detta fallet hade det gått ganska lång tid från det att Switch King begärde att signal skulle skickas (enligt schema) tills dess att de utfördes. Switch King kan då i dagsläget tolka denna signal som att den kommer utifrån (t ex fjärrkontroll) och då ska enhet gå ur scenariot och börja styras manuellt.
Då går enheten ur scenariot (eftersom det har kommit en kontraorder) och har därmed "rätt" att börja schemastyras igen, vilket är vad som hände 06:30.
En enhet som är i semi-automatiskt läge går in i sitt schema igen vid nästa schemalagda händelse, liknande det som beskrivs i korthet här:
http://www.switchking.se/sv/faq/42-oevr ... erna-i-v07
Edit:
Alla signaler Switch King skickar ut via Tellstick Classic/Duo "studsar" tillbaka till Switch King. Switch King måste göra en bedömning i varje enskilt fall om signalen som kommer in från Telldus Service ursprungligen härstammar från Switch King eller om den kommer från annan källa (fjärrkontroll, IR-sensor, knapptryckning i Telldus Center etc). Om signalen bedöms komma från Switch King ignoreras den, om signalen bedöms komma från annan källa måste den på något sätt bearbetas.
Code: Select all
(1) Switch King skickar signal -> (2) Telldus Svc skickar signal -> (3) tid går... -> (4) Telldus Svc skickar "kopia av signal" till Switch King -> (5) Switch King tolkar signal (ursprungligen från Switch King eller "extern")?
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Aha - tackar ! Mycket bra förklarat.