Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
Martin
- Administrator

Med den nya drivrutinen kommer min krasch aldrig i samband med tdInit och tdClose. Däremot kommer kraschen i samband med nästa heartbeat-försök - tdSetName...
Troligtvis samma problem som visar sig på olika ställen, men där båda indikerar någon form av minnesproblem i Telldus Core/Telldus Service.
krambriw wrote:Vad skulle man kunna tänka sig för förbättring på Telldus sidan för att få bukt på detta?
Jag tror att det bara finns ett svar - man måste få reconnect-funktionen för Telldus Core mot Telldus Service på banan. Lappande och lagande håller inte i längden och ska man lägga till nya funktioner som tdReconnect etc känns är det bästa att man lägger ner krut på grundproblemet - att klienterna tappar anslutning.
Martin | Switch King
-
hansdavid
- 1 star

Mitt första inlägg på detta forum.
Jag har exakt detta problem på min virtuella Win2008 R2. Jag har skrivit över TelldusCore.dll och TelldusService.exe med filerna från
http://telld.us/ellduservice3. Tappar kontakten efter några timmar och loggen i telldus_service_debug.txt visar tydligt det:
Mon Sep 24 05:33:49 2012 [1588] 0 - Sent message to 1 clients
Mon Sep 24 05:33:49 2012 [1588] 0 - Lost connection, removing it
Mon Sep 24 05:33:49 2012 [1588] 0 - Sent message to 0 clients
Mon Sep 24 05:33:49 2012 [1588] 0 - Sent message to 0 clients
Jag kan hjälpa till med testning och är datorvan. Har en tellstick duo som fungerar bra att sända signaler från, men det här med att ta emot signalera funkar bara några timmar innan det slutar fungera och jag verkar ha det fel som beskrivs i tråden. Meddela om ni behöver hjälp i någon form. Vill få detta fungerande och stabilt.
-
latis
- 2 stars

För att få SK tjänsterna att starta om mha EG har jag gjort så här:
I SK:
*Skapat en device (Nexa självlärande, av/på)
I EG:
Plugins jag använder:
Tellstick duo
SchedulGhost
Switchking (Rest pluginet)
Macros:
Macro: restartsk
Kör bara net.exe stop på alla switchking tjänster, 5 sek paus, sen start på alla igen.
Macro: Start
startar en EggTimer som startar nedräkning på 25 sekunder, kör ett rest-anrop för att sätta min heartbeat device till off.
Macro: Event OK
Action som väntar på svaret på rest-anropet (TellstickDuo.heartbeat.OFF).
Om detta kommer så stänger jag av timern och startar en ny på 5 minuter som när den löper ut, startar Macro Start igen.
Macro: Event not OK
Om Event OK inte får svar, så löper timern ut och detta macro körs, här finns en Jump to "restartsk" som startar om SK tjänsterna enligt ovan samt sätter en ny 5 minuters eggtimer för att trigga testet igen.
Detta innebär att om EG inte får svar från SK från REST-anropet så kommer EG att starta om alla SK tjänsterna.
Återstår att se om detta tillfälligt löser problemet, det har rullat på nu några timmar iaf.
-
krambriw
- 4 stars

Visst, detta belyser verkligen problemet som då faktiskt nu kan konstateras verkligen finns (om nu Telldus var tveksamma tidigare).
Din work-around kommer kunna starta om SK's tjänster så länge det inte är EG som är den klient som tappar kontakten...vilket jag personligen har sett hända en gång med senaste drivrutinen.
Samtidigt, om man ser på detta i ett vidare perspektiv, så kan man tänka sig att SK och EG även är kopplat till andra subsystem tex 1-wire och det är ju synnerligen oönskat att man skall behöva starta om tjänster, då bryts ju kommunikationen med allt och man kanske missar viktiga signaler eller mätdata.
Jag ser ganska allvarligt på denna instabilitet så det är definitivt viktigt att få till en lösning men jag håller med Martin, det är hos Telldus det måste ske. Vi kan bara försöka sätta plåster på problemen men det är bara temporära åtgärder.
Frågan är nu vem som tar och rapporterar detta till Telldus så att dom kan ta fram en ny drivrutin. Det vore toppen om Martin kunde kontakta dom, du hade ju redan en bra kontaktväg.
mvh
-
latis
- 2 stars

krambriw wrote:Visst, detta belyser verkligen problemet som då faktiskt nu kan konstateras verkligen finns (om nu Telldus var tveksamma tidigare).
Din work-around kommer kunna starta om SK's tjänster så länge det inte är EG som är den klient som tappar kontakten...vilket jag personligen har sett hända en gång med senaste drivrutinen.
Samtidigt, om man ser på detta i ett vidare perspektiv, så kan man tänka sig att SK och EG även är kopplat till andra subsystem tex 1-wire och det är ju synnerligen oönskat att man skall behöva starta om tjänster, då bryts ju kommunikationen med allt och man kanske missar viktiga signaler eller mätdata.
Jag ser ganska allvarligt på denna instabilitet så det är definitivt viktigt att få till en lösning men jag håller med Martin, det är hos Telldus det måste ske. Vi kan bara försöka sätta plåster på problemen men det är bara temporära åtgärder.
Frågan är nu vem som tar och rapporterar detta till Telldus så att dom kan ta fram en ny drivrutin. Det vore toppen om Martin kunde kontakta dom, du hade ju redan en bra kontaktväg.
mvh
Håller med, detta är inget jag vill ha som en permanent lösning. Dock har det faktiskt funkat klockrent i nästan ett dygn nu (rekord) sedan jag endast använder medföljande USB samt har gett processerna extra prioritet. Ang. EG tappar kontakten så använder jag inlägget som avhjälpt detta också, min SK övervakning är bara ett tillägg
Vi får hoppas att SK och Telldus kan komma fram till något i detta, om det inte löser sig ser jag Duo'n som en ganska oanvändbar pryl.
Edit: Mitt övervakningsscript i EG har inte behövt "kicka in" ännu heller.
-
Martin
- Administrator

Vi har en transparent kommunikation med Telldus och får bra gensvar från dem. Gissningsvis är vår kommunikation med Telldus en bidragande orsak till de uppdaterade drivrutiner som finns för test. Vi har haft denna kommunikation under en längre tid men då problemet drabbar väldigt få användare i kombination med att Telldus inte kan återskapa problemet gör att det är svårt att lösa problemet. Inte ens vi själva kan återskapa det, och den enda kopplingen som verkar finnas har att göra med att det finns temperatursensorer med i bilden...
Det är inte heller optimalt att föra diskussionen i Switch Kings forum av den anledningen att det inte skiner igenom till Telldus vilka problem användare har. Om diskussionen till största delen förs på Switch Kings forum kommer forumet att fungera som någon form av filter gentemot Telldus, som inte får någon uppfattning om omfattningen. Samma sak om vi som jobbar med Switch King ska förmedla varje enskild användares problem - vi kan meddela att problemen finns och vidarebefordra viss information, men vi blir också en form av onödigt filter.
Vi förstår självklart att problemet drabbar Switch Kings användare och vi är - liksom krambriw - extremt angelägna om att man löser problemet som är en konstaterad defekt. Det kommer vi dock inte att göra genom att enbart föra diskussionen här - det måste skapas tickets eller liknande hos Telldus så att det får ett tydligt genomslag när det gäller hur omfattande problemet är.
Vi kan lappa, laga och försöka hitta workarounds men i slutänden leder detta till att vi bygger in "konstigt beteende" i tredjepartsapplikationer som EventGhost och Switch King - funktionalitet som kan störa ut saker i ett senare skede när man verkligen löser grundproblemet, eller om man ändrar på hur drivrutinerna fungerar.
Alltså: Ni som har problem meddela Telldus via support tickets. Ni får gärna hänvisa till denna tråd om det ger något.
Martin | Switch King
-
latis
- 2 stars

Martin wrote:Vi har en transparent kommunikation med Telldus och får bra gensvar från dem. Gissningsvis är vår kommunikation med Telldus en bidragande orsak till de uppdaterade drivrutiner som finns för test. Vi har haft denna kommunikation under en längre tid men då problemet drabbar väldigt få användare i kombination med att Telldus inte kan återskapa problemet gör att det är svårt att lösa problemet. Inte ens vi själva kan återskapa det, och den enda kopplingen som verkar finnas har att göra med att det finns temperatursensorer med i bilden...
Det är inte heller optimalt att föra diskussionen i Switch Kings forum av den anledningen att det inte skiner igenom till Telldus vilka problem användare har. Om diskussionen till största delen förs på Switch Kings forum kommer forumet att fungera som någon form av filter gentemot Telldus, som inte får någon uppfattning om omfattningen. Samma sak om vi som jobbar med Switch King ska förmedla varje enskild användares problem - vi kan meddela att problemen finns och vidarebefordra viss information, men vi blir också en form av onödigt filter.
Vi förstår självklart att problemet drabbar Switch Kings användare och vi är - liksom krambriw - extremt angelägna om att man löser problemet som är en konstaterad defekt. Det kommer vi dock inte att göra genom att enbart föra diskussionen här - det måste skapas tickets eller liknande hos Telldus så att det får ett tydligt genomslag när det gäller hur omfattande problemet är.
Vi kan lappa, laga och försöka hitta workarounds men i slutänden leder detta till att vi bygger in "konstigt beteende" i tredjepartsapplikationer som EventGhost och Switch King - funktionalitet som kan störa ut saker i ett senare skede när man verkligen löser grundproblemet, eller om man ändrar på hur drivrutinerna fungerar.
Alltså: Ni som har problem meddela Telldus via support tickets. Ni får gärna hänvisa till denna tråd om det ger något.
Jag håller med ang. att Switch King's forum kanske inte är rätt plats, dock om Telldus nu är angelägna om att lösa problemet (de vet att det finns) så är det inte jättesvårt att bevaka detta forum, SK känns som en av de största produkterna som används för Tellstick, och som tillverkande företag bör man ha koll på sina "kunders" siter och se vad deras kunder upplever för problem, fördelar, nackdelar etc etc.
Jag ska skapa en ticket, men det känns som att det mest är för syns skull.
-
latis
- 2 stars

Där hakade allt upp sig igen, både EG och SK tappade kontakten med Telldus.
-
hansdavid
- 1 star

För att göra ett test så flyttade jag SwitchKing från min virtuella Windows Server 2008R2 till en fysisk Windows 7 dator. Windows 7 datorn har klart bättre prestanda än Windows server datorn och gissningsvis så hinner Windows 7 datorn med bättre. Den hinner bättre med att prata USB med Tellstick Duo. Mottagningen i Duo:n måste ske i "realtid". Det är inte direkt så att det kommer omsändningar. Dessutom ser jag att det finns en hel del givare i min närhet så jag kan tänka mig att det virtuella Windows 2008 får det svettigt att hantera all input från Tellstick Duon.
Jag har nu kört min Windows 7 i en dag och det funkar utan anmärkning.
Min slutsats är att prestanda kanske spelar roll. Ni som har haft problem, är det så att ni inte har så kraftfulla datorer och att Telldus/Switchking/USB/Tellstick kanske "inte hänger med"?
-
p_k
- 1 star

Har svårt att tro att det hänger på hårdvaran, Duon går ju att köra från routers och visst stöd för NAS verkar finnas eller vara på väg även om det kanske inte är supporterat. Telldus har heller inga särskilda hårdvarukrav vad jag sett.
Har inte märkt några förbättringar sedan jag gick från virtuell burk till fysisk. Telldus-drivrutinen som dök upp är det enda som hittills fått tjänsterna att fungera mer än ett-två dygn åt gången.
Tycker det är konstigt om detta inte skulle gå att framkalla och är det verkligen så många som kör Duo utan att några tempsensorer alls om nu de är problemet?
EDIT: Även jag har många givare i närheten och får rensa ofta bland enheterna om jag inte ska störa mig på den långa listan. Tycker dock det är konstigt att listan bara växer och växer, det är ju inte så att folk med trådlösa termometrar startar om dem dagligen så att de får nya IDn.