Beter sig väldigt märkligt

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Dasken
3 stars
3 stars

Re: Beter sig väldigt märkligt

Post by Dasken » Mon 30 Dec 2013, 17:44

Ellghe wrote:Perfekt, tack!
Fjärren:
Du vet om att om du trycker på knapparna närmast NEXA-logtypen manövrerar du alla on/off brytare som är programmerade för att manövreras av fjärren. Dimmers verkar bara påverkas av sin specifika knapp. Kan det vara ditt problem fjärren?

Switch King:
Du har samma Fjärrkontrollskod och olika enhetskod till ett antal brytare. Jag är inte säker på om det spelar någon roll att man har samma Fjärrkontrollskod, det kan Tomas eller Martin svara på. Oavsett skulle jag prova att ge brytarna olika Fjärrkontrollskoder. Om du vill kan du låta Telldus Center slumpa fram koderna, det finns en sådan funktion där när man gör nya brytare.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter , Bra eller dåliga, vi lär ju av varandra här.
Förstår ändå inte vad du menar?
Spelar ingen roll om jag trycker på fjärren eller appen eller i switchking!
flera lampor stänger ändå av sig samtidigt!
använder aldrig fjärren kör bara med appen
Verkar inte som du riktigt har förstått problemet?

Ellghe
3 stars
3 stars

Post by Ellghe » Mon 30 Dec 2013, 17:49

Nu kastar jag in handduken!!
Tellstick Duo, Switchking, 10 Nexa EYCR-2300, 1 EYCR-201, 3 Nexa LGDR-3500, 3 Nexa PE3 mottagare, 2 Nexa LCMR-1000, 2 LWMR-230 & 2 Nexa LMDT-810.

Dasken
3 stars
3 stars

Post by Dasken » Tue 31 Dec 2013, 00:31

Ellghe wrote:Nu kastar jag in handduken!!
Haha! Låter inte alls bra?
Får nog slita ut alla enheter och börja om från början?
Kanske kodar in dom på fel sätt?
kanske inte ska koda in dom mot fjärrkontrollen först och sen telldus?
Undrar hur man gör då?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 31 Dec 2013, 12:03

Ellghe wrote:Switch King:
Du har samma Fjärrkontrollskod och olika enhetskod till ett antal brytare. Jag är inte säker på om det spelar någon roll att man har samma Fjärrkontrollskod, det kan Tomas eller Martin svara på. Oavsett skulle jag prova att ge brytarna olika Fjärrkontrollskoder. Om du vill kan du låta Telldus Center slumpa fram koderna, det finns en sådan funktion där när man gör nya brytare.
Det ska inte spela någon roll.

@Elighe:
Martin wrote:[...]Om inte detta är möjligt/troligt så är nog tipset att helt enkelt rensa enheternas minnen.
Detta är nog det som gäller i ditt fall då det är högst troligt att flera enheter lyssnar på samma kod.

Gällande tankar med fjärrkontroll och hur man kopplar dem mot enheter:

De flesta användare kopplar ihop enheterna mot Switch King/Telldus Center - inte mot fjärrkontrollen. Alltså, enligt följande:

Code: Select all

Telldus Center/Switch King -> Enhet
Om man vill använda fjärrkontroll till att styra enheten kan man ta in fjärrkontrollen som en datakälla i Switch King. Denna datakälla uppdateras då när du trycker på fjärrkontrollen och får värdet "På" eller "Av" beroende på vad du trycker på. Det innebär alltså att kommandot från fjärrkontrollen landar i Switch King som sedan bestämmer vad själva "knapptrycket" ska utföra. Kopplingen blir då:

Code: Select all

Fjärrkontroll -> Telldus Center/Switch King -> Enhet
Det finns flera fördelar med detta.
  • Fjärrkontrollen blir helt frikopplad från själva enheten
  • En fjärrkontroll kan användas till att styra olika enheter beroende på vilken tid det är på dygnet
  • Ett tryck på "På" kan dimma en enhet till 50% mellan 23:00 och 06:00 men slå på den 100% mellan 06:00 och 23:00
Nackdelen är att du upplever en liten fördröjning från det att du trycker på knappen tills dess att lampan tänds. Hur lång fördröjning det blir är till viss del konfigurerbart och beror till viss del på hårdvaran (Tellstick och vilka enheter du har hemma hos dig).
Martin | Switch King

Ellghe
3 stars
3 stars

Post by Ellghe » Tue 31 Dec 2013, 15:29

Martin!

Vad har de andra halvan med mig att göra?
Tellstick Duo, Switchking, 10 Nexa EYCR-2300, 1 EYCR-201, 3 Nexa LGDR-3500, 3 Nexa PE3 mottagare, 2 Nexa LCMR-1000, 2 LWMR-230 & 2 Nexa LMDT-810.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 31 Dec 2013, 15:33

Sorry...
Delen om fjärrkontrollen var mer riktad till Dasken gällande frågan "kanske inte ska koda in dom mot fjärrkontrollen först och sen telldus?"
Martin | Switch King

Dasken
3 stars
3 stars

Post by Dasken » Tue 31 Dec 2013, 17:15

Tack!
Ska testa mej fram lite

Post Reply