Övervakning av Telldus Core/Svc (fr. tråd "Slutter å hente..

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
krambriw
4 stars
4 stars

Re: Övervakning av Telldus Core/Svc (fr. tråd "Slutter å hen

Post by krambriw » Sun 16 Sep 2012, 11:38

@Martin, tack, det är egentligen din ide från början, jag har bara implementerat den som första försök.

Man kanske kan göra testen på andra sätt också, tex bara be servicen tala om hur många devices som finns registrerade och så länge svaret är positivt så är allt ok men vi kör så här ett tag får vi se hur det fungerar.

Jag förstod att fler var intresserade att prova så här är den, bara att zippa upp och ersätta de gamla filerna.
TellStickDuo_16.09.2012.zip
Läg gärna in pluginnen Log Redirector som finns på EG forumet så kan man ha en större logfil i text format så att man lättare kan hitta omstarterna senare. Logg fönstret i EG skrivs annars snabbt över om man har massor med events som visas.

mvh Walter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Ulf
3 stars
3 stars

Post by Ulf » Sun 16 Sep 2012, 13:23

Skall bli spännande att se om det löser mina problem med att starta om datorn i tid och otid. Har installerat och testat med att stänga av Telldus Service och mycket riktigt så fanns den där igen inom en minut.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 16 Sep 2012, 16:39

...sen så får vi väl hoppas att man får en lösning på grundproblemet också - det skulle också vara spännande att veta varför detta bara drabbar en liten bråkdel av de som har Duo.
Undra om OS kan vara med i bilden på något sätt... - eller kanske x32 eller x64 - tror dock inte att antal bitar spelar in - jag kör 32 i min produktionsmiljö och jag gissar att de flesta kör x64.
Martin | Switch King

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Sun 16 Sep 2012, 16:53

Håller helt med, annars blir det som att sätta plåster på en varböld...vad fick jag nu det ifrån!?

Jag kör XP 32 i produktion och XP resp Vista 32 i utveckling/test. Har haft en hel del märkliga situationer tidigare då inga händelser längre kom från Duon. Sändning har dock alltid fungerat vad jag minns. Nu kör jag senaste Telldus Servicen så vi får se hur det rullar.

mvh

fabz
3 stars
3 stars

Post by fabz » Sun 16 Sep 2012, 19:08

krambriw wrote: Jag förstod att fler var intresserade att prova så här är den, bara att zippa upp och ersätta de gamla filerna.

Läg gärna in pluginnen Log Redirector som finns på EG forumet så kan man ha en större logfil i text format så att man lättare kan hitta omstarterna senare. Logg fönstret i EG skrivs annars snabbt över om man har massor med events som visas.

mvh Walter
Tack och bock! För att få det att fungera verkar det som man måste installera de nya drivrutinerna (se ovan i tråden). Ska testa detta under veckan, så får vi se om det fungerar som det är tänkt!

vänligen
Fabian

PABben
2 stars
2 stars

Post by PABben » Mon 17 Sep 2012, 21:49

Har forsøkt å legge inn den plugin'en og macroen i eventghost, men har noen problemer/spørmsål

1: Når jeg stopper "telldus service" manuelt for å teste, starter makroene (stop telldus service, wait, start telldus service) men servicen blir stående med "blank" status. Valget jeg da får (manuelt) er å stoppe. Om jeg stopper og starter manuelt igjen får jeg status "Started"

2: Det løser ikke problemet mitt å restarte "telldus service"

3: Plugin'et oppretter "eventghost.heartbeatdevice" som du viser, men det er vel heller ikke problemet i utgangspunktet. Alt fungerer jo mot telldus center...?

Det er vel kanskje jeg som har misforstått hele poenget her...?

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Mon 17 Sep 2012, 22:02

Kan det vara ett timing problem. Om det fungerar att stoppa /starta manuellt så skall det fungera via script också. Hur lång tid väntade du mellan stopp & start manuellt? Öka wait till tex 5 sekunder och se om det blir bra.

Menar du att att det inte heller börjar fungera efter en manuell stopp/start?

Fungerar Telldus Center efter en manuell Stopp/Start eller måste du starta om Telldus Center också för att få in händelser (tex att ikonerna växlar färg och status ändras om du styr med fjärrkontroll)?

Poängen var att prova om det hjälpte med att starta om Telldus Service för att händelser skulle börja komma in till applikationerna igen. Om det inte gjorde det så har jag just nu ingen ide om vad det kan vara för annat fel.

mvh

PABben
2 stars
2 stars

Post by PABben » Mon 17 Sep 2012, 22:06

krambriw wrote:Kan det vara ett timing problem. Om det fungerar att stoppa /starta manuellt så skall det fungera via script också. Hur lång tid väntade du mellan stopp & start manuellt? Öka wait till tex 5 sekunder och se om det blir bra.
Jeg har satt den til å vente 10 sekunder

Menar du att att det inte heller börjar fungera efter en manuell stopp/start?
Nei, selv med manuell stopp/start av service må jeg restarte serveren for å få inn målinger igjen

Fungerar Telldus Center efter en manuell Stopp/Start eller måste du starta om Telldus Center också för att få in händelser (tex att ikonerna växlar färg och status ändras om du styr med fjärrkontroll)?
All innkommende slutter å fungere (fjernkontroll, bevegelsesensor, temperaturmåler etc.. Om jeg lukker/åpner telldus center og restarter service får jeg fremdeles ikke inn-data. Duo'en blinker når den mottar, telldus center viser korrekt info og eventghost logger allt innkommende, men switch king mottar ikke dette

Poängen var att prova om det hjälpte med att starta om Telldus Service för att händelser skulle börja komma in till applikationerna igen. Om det inte gjorde det så har jag just nu ingen ide om vad det kan vara för annat fel.

mvh

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Tue 18 Sep 2012, 16:41

I nedanstående logg från EG ser du hur händelserna kommer in från Duo'n

Ungefär 17:34:30 stoppar jag Telldus Service manuellt. Ungefär en minut senare upptäcks det och servicen återstartas. Händelser börjar då återigen att trilla in i EG.

Jag undrar, eftersom servicen stängs ner, hur kommer det sig att de tidigare etablerade registreringarna för callbacks hoppar igång igen, åtminstone för EG och Telldus Center, men uppenbarligen inte för SK? Vad skiljer? Jag gör (vad jag vet) ingenting speciellt extra i koden i EG för att återansluta.

mvh

Code: Select all

17:34:12   TellStickDuo.oregon.1A2D.32.Temperature: '14.7|2012-09-18 17:34:11'
17:34:19   TellStickDuo.mandolyn.temperaturehumidity.12.Temperature: '23.8|2012-09-18 17:34:19'
17:34:19   TellStickDuo.mandolyn.temperaturehumidity.12.Humidity: '40|2012-09-18 17:34:19'
17:35:23   Telldus Service is not working
17:35:23   Main.Telldus Service is not working
17:35:32   TellStickDuo.mandolyn.temperaturehumidity.11.Temperature: '13.8|2012-09-18 17:35:32'
17:35:32   TellStickDuo.mandolyn.temperaturehumidity.11.Humidity: '87|2012-09-18 17:35:32'
17:35:33   TellStickDuo.oregon.1A2D.32.Temperature: '14.7|2012-09-18 17:35:33'

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 18 Sep 2012, 19:45

Om jag stoppar och startar tjänsten senare brukar callbacks komma igång även för Switch King under förutsättning att kommunikationen inte redan dött innan Telldus Service stoppades.
Om kommunikationen mellan Telldus Core och Telldus Service dött innan tjänsten stoppades brukar det inte vakna upp igen, utan kräver urladdning av Telldus Core och därefter nyregistrering av callbacks.

Vad som skiljer - ingen aning, men det är ju två olika språk - Python och C# - och antar att både EventGhost-implementationen och Switch King-implementationen använder de wrappers som finns tillgängliga.
Martin | Switch King

Post Reply