Eventghost och WebUpdaterSuiteDuo få ut temp till webbsida
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Re: Sv: Eventghost och WebUpdaterSuiteDuo få ut temp till we
Såja, då var alla plugin igång, har kikat lite i html-filen, house_pad men blev inget klokare tyvärr. Det jag nu vill är alltså att med en snutt kod få ut information ifrån EG från exempelvis en temperatursensor.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 4 stars
Re: Eventghost och WebUpdaterSuiteDuo få ut temp till webbsi
Bra!!!
Har du lagt house_pad.html i EG's webbserver katalog?
Kan du öppna webbsidan house_pad med din webbläsare?
Jag tror vi behöver modda pluginnen 'WebUpdaterSuiteDuo', jag skall fixa det och en html sida som funkar med temperaturer, inga stora ändringar.
mvh
Har du lagt house_pad.html i EG's webbserver katalog?
Kan du öppna webbsidan house_pad med din webbläsare?
Jag tror vi behöver modda pluginnen 'WebUpdaterSuiteDuo', jag skall fixa det och en html sida som funkar med temperaturer, inga stora ändringar.
mvh
-
- 3 stars
Yes, webbsidan fungerar, eg reagerar varje gång jag öppnar den också verkar det som, det kommer en rad med webbserver recdata i loggen.
Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
-
- 4 stars
Bra, då kör grundfunktionerna.
Detta måste nu göras (obs, öppna respektive zip-fil):
1) byt ut plugin filen för WebUpdaterSuitDuo till den här: 2) Kopiera in den här html-filen till EG' webserver katalog (du kan ju byta namn på den gamla om du redan har den där): 3) Starta om EG, lägg in de sensor events du vill ha temperaturen överförd för (så som du redan gjort)
4) Öppna ovanstående html fil i en text editor
Först tar du och anger korrekt ip och port till din websocket server (ändra om det behövs, tex om du kör browsern från en annan PC eller mobil enhet):
För varje sensor, så måste du editera ett ID i respektive kodavsnitt som kan identifieras:
tex här där det börjar med '81' så måste du ta reda på id't för dina sensorer (det syns som del av event texten) och stoppa in det värdet istället:
Behöver du fler sensorvärden är det bara att kopiera kodavsnitten och modifiera lite värden.
5) Spara ändringarna
6) Öppna web sidan med en browser som tillåter websockets tex firefox
7) Resultatet skall bli ungefär så här (efter ett tag skall datum och tid samt temperaturer börja trilla in): 9) När du gör refresh, laddas datat om till web sidan men det behövs inte normalt, websocket servern skickar ut uppdaterade data automatiskt så länge du är ansluten.
mvh Walter
Detta måste nu göras (obs, öppna respektive zip-fil):
1) byt ut plugin filen för WebUpdaterSuitDuo till den här: 2) Kopiera in den här html-filen till EG' webserver katalog (du kan ju byta namn på den gamla om du redan har den där): 3) Starta om EG, lägg in de sensor events du vill ha temperaturen överförd för (så som du redan gjort)
4) Öppna ovanstående html fil i en text editor
Först tar du och anger korrekt ip och port till din websocket server (ändra om det behövs, tex om du kör browsern från en annan PC eller mobil enhet):
Code: Select all
var url = "ws://127.0.0.1:1235";
tex här där det börjar med '81' så måste du ta reda på id't för dina sensorer (det syns som del av event texten) och stoppa in det värdet istället:
if (event.data.match("81_TellStickDuo_Temperature:")) //Temperatur två
{
var m = event.data;
var temp = m.split('_')[3];
//alert(temp);
document.getElementById("t04").style.color ="white";
document.getElementById("t04").style.fontFamily ="arial";
document.getElementById("t04").style.fontSize ="12";
document.getElementById("t04").innerHTML = temp+" C, "+"senaste kontakt: "+global_n[1]+' '+global_n[2];
}
5) Spara ändringarna
6) Öppna web sidan med en browser som tillåter websockets tex firefox
7) Resultatet skall bli ungefär så här (efter ett tag skall datum och tid samt temperaturer börja trilla in): 9) När du gör refresh, laddas datat om till web sidan men det behövs inte normalt, websocket servern skickar ut uppdaterade data automatiskt så länge du är ansluten.
mvh Walter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by krambriw on Wed 13 Mar 2013, 14:48, edited 4 times in total.
-
- 3 stars
Ojojoj! jag bockar och bugar för din hjälp, jag trodde inte plugin filer behövde editeras för att detta skulle fungera. Tack för tiden du lagt ner på detta! Ska testa för fullt ikväll! Återkommer med resultat!
-
- 4 stars
jag trodde inte plugin filer behövde editeras för att detta skulle fungera
mvh
-
- 3 stars
Ville bara meddela dig att det fungerar ypperligt nu! Är så nöjd att jag äntligen fått in temperaturerna på sidan!
Nu måste jag bara lära mig lite grundläggande python så jag kan föra över den enkla automatiseringen av väggknappar för scenarion till EG istället för SK. SK ska få sköta tänd och släck-schemat för enheterna och vara interface mot mobilerna bara, inget mer.

-
- 4 stars
Kul, jättebra!
Om du vill få fart på knapparna också för att styra tex nexa enheter så är det väldigt enkelt. Se mitt exempel nedan (du drar och släpper samtliga möjliga events för en enhet till 'WebCapture' makrot)
Oavsett om den sen styrs med fjärrkontroll, via Telldus Center, via klick på web sidan, direkt från EG eller via SK så kommer statusen på web sidan att uppdateras.
1) Byt ut plugin filen för 'WebUpdaterSuiteDuo' med den här (har gjort några förbättringar): 2) Konfigurera enligt exempel i bilden: 3) Testa
mvh
Om du vill få fart på knapparna också för att styra tex nexa enheter så är det väldigt enkelt. Se mitt exempel nedan (du drar och släpper samtliga möjliga events för en enhet till 'WebCapture' makrot)
Oavsett om den sen styrs med fjärrkontroll, via Telldus Center, via klick på web sidan, direkt från EG eller via SK så kommer statusen på web sidan att uppdateras.
1) Byt ut plugin filen för 'WebUpdaterSuiteDuo' med den här (har gjort några förbättringar): 2) Konfigurera enligt exempel i bilden: 3) Testa
mvh
-
- 3 stars
Hej! Tack detta skall jag testa också, återkommer med resultat!
..fast jag tänkte i första hand på att få igång dem fysiska knapparna jag har i huset i EG.
Detta görs väl enklast med pythonscript-actions har jag förstått?
Något i stil med:
IF hallknapp ON then scenario "kväll"
eller
IF hallknapp ON then "slå på enhet"
..fast jag tänkte i första hand på att få igång dem fysiska knapparna jag har i huset i EG.
Detta görs väl enklast med pythonscript-actions har jag förstått?
Något i stil med:
IF hallknapp ON then scenario "kväll"
eller
IF hallknapp ON then "slå på enhet"
-
- 4 stars
Som du kanske vet så kan du styra scenarion i SK med hjälp av SwitchKing pluginnen för EG.
Du kan då ganska enkelt skapa makron i EG för de olika scenarion du vill styra. Du kan sedan använda vilket event som helst i EG till detta, tex från dina tryckknappars on/off events.
mvh
Du kan då ganska enkelt skapa makron i EG för de olika scenarion du vill styra. Du kan sedan använda vilket event som helst i EG till detta, tex från dina tryckknappars on/off events.
mvh