Styra luftvärmepump?

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
RealElwood
3 stars
3 stars

Styra luftvärmepump?

Post by RealElwood » Sun 20 Jan 2013, 23:13

Mycket riktigt så startar VP'n efter några minuter. Jag ska testa, jag blir lite orolig över att bryta strömmen, då alla övriga funktioner stannar. Vad händer om den avfrostar och strömmen bryts???

Hittade en programmerbar 1-knappsfjärr som ser ut som lämpligt objekt. Den verkar vara framtagen som hjälpmedel för handikappade, därav priset 1680 kr. Den heter "Micro PROG IR-1SP", fortsätter leta alternativ...

Flaggan
2 stars
2 stars

Re: Styra luftvärmepump?

Post by Flaggan » Mon 21 Jan 2013, 22:29

Jag tror inte pumpen mår dåligt av att bli avstängd oberoende om den är under avfrostning/avfuktning eller vanlig drift. Även om man kontrollerar den via remoten så stänger den av direkt. Dock undrar jag vilken brytare du använder för att kontrollera pumpen, den kan ju dra rätt duktigt med watt och klarar din brytare den belastningen?

Edit: Fast vid närmare eftertanke, så stänger den av annorlunda om man använder remoten, du kanske kan kolla med Panasonic vad som gäller, jag kan även höra av mig till en tekniker jag känner om du vill.

Mvh
// Lasse
Mvh
// Lasse

KjellJohnsson
2 stars
2 stars

Post by KjellJohnsson » Tue 22 Jan 2013, 13:45

Ofta fungerar det så att fjärrkontrollen med jämna intervall, typ var 5 minut, skickar ut senast gjorda inställningar. Den måste då ligga så att den syns från värmepumpen, när strömmen kommer tillbaks till värmepumpen så tar den emot fjärrkontrollens inställningar nästa gång fjärren sänder, dvs inom mindre än 5 minuter vanligtvis.

RealElwood
3 stars
3 stars

Styra luftvärmepump?

Post by RealElwood » Tue 22 Jan 2013, 22:52

Min fjärr ligger i en låda i ett rum bakom VP'n men den startar upp av sig själv. Testade med en Nexa 2300 W brytare.

Jag fortsätter leta efter en multifjärr eller pc mjuk-/hårdvara som kan klara av att sända on/off.

Kjellberg
3 stars
3 stars

Post by Kjellberg » Wed 23 Jan 2013, 09:27

Den här borde ju funka... Kostar dock en slant med upplärningsutrustningen.
http://www.dustinhome.se/product/501055 ... ider_dacsa

//Fredrik
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

akeson
1 star
1 star

Post by akeson » Wed 23 Jan 2013, 09:32

En vild tanke...
Köpte en sån här för att kunna styra nexa-prylar med min Logitech IR-fjärr. Den innehåller två delar, en som tar emot IR och skickar RF, och en som tar emot RF och skickar IR.
Till min tillämpning använder jag bara IR-till-RF-delen, skulle man inte med lite hakkande få den andra delen (RF till IR) att göra det du är ute efter? Gäller "bara" att få den att skicka rätt signal.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... ink-p66030

mvh
//

RealElwood
3 stars
3 stars

Post by RealElwood » Fri 25 Jan 2013, 06:00

iTach i all ära, har tittat på den men den är för dyr (och för stor). Jag ska testa om min Harmony fjärr kan lära sig koden för VP'n eller om den är för komplex. Finns tydligen vissa som hävdar detta.

Sen gäller det som sagt bara hitta en billig fjärr som kan moddas.

RealElwood
3 stars
3 stars

Post by RealElwood » Fri 25 Jan 2013, 11:51

Ny plan!

Rumsgivaren är en termistor. Kopplar man in ett motstånd (eller vridpotentiometer) parallellt med givaren och styr motståndet med ett relä så kommer man kunna styra vp'n den vägen. Den kommer då tro att det är varmare, och reglera ner sig själv.

Jag har ett par conradbrytare som jag ska försöka pilla isär och se om de går att modda. Återkommer.

RealElwood
3 stars
3 stars

Post by RealElwood » Fri 25 Jan 2013, 22:50

Conrads inbyggnadsbrytare är bara att glömma, men jag hade en rusta(silver) utvändig. Kretskortet är ute ska bara lista ut hur man separerar reläet från 240 V så sätter jag den under skalet på vp'n.

KoktGrus
2 stars
2 stars

Post by KoktGrus » Thu 21 Feb 2013, 23:20

Ta en titt på eventghost och ett IR-öga. Vill nästan påstå att ingenting är omöjligt med det programmet :)

Post Reply