Om Switch King slutar ta emot signaler

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
toorn
1 star
1 star

Re: Om Switch King slutar ta emot signaler

Post by toorn » Fri 11 Jan 2013, 14:15

Jag hade stora problem med detta och jag kunde konstatera att det fungerade olika på olika datorer och även olika USB kort för min del, det visade sig med lite mera undersökning att vissa USB kort inte verkar klarar av att leverera tillräckligt med ström och att du då får en spännings dipp och störning i Tellstick dosan vid sändning som gör att tjänsten tappar kontakten å startar man om så fungerar det sedan igen.

För mig var lösningen en Y-kabel så att tellsticken får ström från två USB uttag, typ denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ane-p38017

Sedan har inte jag haft det problemet. Det är även rapporterat till Tellstick

Schlbuditz
2 stars
2 stars

Sv: Om Switch King slutar ta emot signaler

Post by Schlbuditz » Fri 11 Jan 2013, 16:16

Nästan samma för mig, men jag behövde bara byta ut usb-kabeln, funkar lika bra med och utan y. Den lilla vita kabeln har nog rätt klena ledare.

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Sat 12 Jan 2013, 02:53

Nu har jag råkat ut för mitt första problem med DUOn...

Helt plötsligen vägrade EN enhet att byta status i SK.
Det började med att den inte gick igång när schemat sa det, utan den stod kvar som avstängd...

Försöker starta den manuellt, vilket gav Avstängd med paus symbolen (av, semiautomatiskt läge)

Försökte aktivera ett senario, där den ska vara på, tillsammans med två andra enheter, vilket gav Avstängd med senariosymbol.

Okej, efter att ha kollat alla styrningar av enheten, kom jag fram till att något är fel på servern och startar om datorn.
När SK kommer igång igen, så synkas alla enheter som ska det, UTOM den aktuella enheten(?).

Börjar bli väldigt fundersam i det läget, uppenbarligen funkar ju DUOn, uppenbarligen funkar SK, utom på en enhet...
Testar att tända och släcka några lampor med SK och det funkar, kollar datakällor som tas via DUOn och det funkar som det ska...

Till slut kommer jag på en sista sak, vid OMSTART av datorn bryts aldrig strömmen till DUOn, utan det är ju bara operativet och programmen som startas om, så jag drar ur sladden till DUOn, väntar tre sekunder och sätter i den igen...
Det första som händer är att enheten som strulat hoppar igång och när jag testar lite till, så verkar allt funka som det ska igen.

Ska kolla loggar i morgon, hade gäster när det hände och nu är klockan för mycket för att orka tugga igenom det...

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Sun 13 Jan 2013, 12:28

Schlbuditz wrote:Nästan samma för mig, men jag behövde bara byta ut usb-kabeln, funkar lika bra med och utan y. Den lilla vita kabeln har nog rätt klena ledare.
Jag bytte också till ny USB-kabel till Duo:n och det gjorde underverk för min del. Jag har kört åtminstone 35 dagar i sträck utan problem (sedan startade jag om av andra anledningar). Jag använder USB-kabel från Kjell & Co, artikelnr 38988:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... 5-m-p38988
Tomas | Switch King

gus
3 stars
3 stars

Om Switch King slutar ta emot signaler

Post by gus » Sun 20 Jan 2013, 20:20

Gyld wrote:
KrilleH wrote:Jag har haft precis samma problem och det verkar vara Telldus tjänsten som slutar skicka signaler till SK.
Jag skapade en .bat fil som stoppar och startar Telldustjänsten, sen har jag lagt in ett anrop från "Schemalagda aktiviteter" i kontrollpanelen som kör .bat filen en gång per dygn.
Efter det så har jag inte haft några problem alls :)

Jag bifogar .bat filen om det kan vara till någon hjälp.

Mvh KrilleH

Ja det är helt klart Telldus service som strular. Verkar som detta är ett tämligen känt problem visar det sig. :(

Eftersom jag även satt fart på EventGhost då jag finner vissa behov av att köra både SwitchKing och EventGhost så kan jag tipsa om en ännu en lösning som faktiskt är snäppet ännu bättre.

EventGhost kan nämligen ligga och hålla koll på när Telldus-tjänsten slutar att fungera, och startar då automatiskt om den inom en eller ett par minuter. Om tjänsten fortsätter att fungera så startar den alltså inte om.
Allt om hur man går till väga står i denna tråden (här direktlänk till just det inlägget i tråden om Tellstickpluginnet till Eventghost):
http://www.eventghost.org/forum/viewtop ... =90#p25157

Vill passa på att rikta stort tack till Krambriw som ligger bakom detta!

MVH

/Gyld
Jag har installerat Event Ghost och satt upp ett macro enl tråden ovan, men jag får inte riktigt till det. Måste man aktivera denna funktion i Tellstick Duo pluginet eller skall eventet dyka upp automatiskt så fort Tellsticken lägger av?

Jag har fine offset tempgivare och de finns ju med i sensors_supported listan.

/Rickard

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Mon 21 Jan 2013, 08:05

Måste man aktivera denna funktion i Tellstick Duo pluginet eller skall eventet dyka upp automatiskt så fort Tellsticken lägger av?
Funktionen aktiveras automatiskt om du valt att logga händelser från dina sensorer. Om dom trillar in normalt, dvs du kan se dom i EG's logg, så startar övervakningen.

Det kan dock vara lite knepigt att testa "om man har bråttom". Funktionen är så här:

- först räknas det in 30 sensor händelser och tiden mellan dom registreras
- när 30 händelser kommit in, beräknas ett medelvärde för tiden mellan dessa
- medelvärdet multipliceras med 60 sekunder och en timer sätts

Om nu ingen händelse skulle komma innan timern löser ut så triggas eventet som du kan använda för att köra makrot där du startar om Telldus service.

Timervärdet kommer alltså att bero på hur det ser ut just i din miljö. Ju fler sensorer, desto lägre värde och desto kortare tid som accepteras mellan sensor eventen.

Har du bara en sensor så tar det kanske 30 minuter innan funktion startar och sedan 60 minuter innan eventet triggas efter det att sista signalen från sensorn kommit in.

Det finns i dagsläget ingen konfigurationsmöjlighet av dessa parametrar, vill du ändra någon av dessa får du dyka in i python koden (den är öppen och fullt ändringsbar, använd en vanlig texteditor, notepad duger för så här små justeringar).

mvh

Valle
1 star
1 star

Post by Valle » Mon 21 Jan 2013, 12:11

Jag har också haft problem med att data slutar trilla in i switchking.
Jag har provat att byta usb-kabel pch nu även bytt telldus-filerna som Martin bifogade i första inlägget....
Men efter att jag bytt ut dessa filer så slutade några av mina enheter (jula/anslut) att fungera. Enheterna går inte att slå till via SK längre ???
Så nu vill jag återgå till senaste telldusservice.exe för att få enheterna att fungera....
Men är det enda alternativet att installera eventghost enkommt för att starta om telldusservice tjänsten?
Det känns lite som att göra ful-lösningar för att få SK att fungera??
Borde det inte komma någon mer permanent bugfix från antingen telldus eller SK snart angående detta?
Eller kanske ett stöd i SK att starta om tjänsten ifall data inte rapporteras in efter en viss tid?

Bara en tanke....

gus
3 stars
3 stars

Sv: Re: Om Switch King slutar ta emot signaler

Post by gus » Mon 21 Jan 2013, 12:52

krambriw wrote:
Måste man aktivera denna funktion i Tellstick Duo pluginet eller skall eventet dyka upp automatiskt så fort Tellsticken lägger av?
Funktionen aktiveras automatiskt om du valt att logga händelser från dina sensorer. Om dom trillar in normalt, dvs du kan se dom i EG's logg, så startar övervakningen.

Det kan dock vara lite knepigt att testa "om man har bråttom". Funktionen är så här:

- först räknas det in 30 sensor händelser och tiden mellan dom registreras
- när 30 händelser kommit in, beräknas ett medelvärde för tiden mellan dessa
- medelvärdet multipliceras med 60 sekunder och en timer sätts

Om nu ingen händelse skulle komma innan timern löser ut så triggas eventet som du kan använda för att köra makrot där du startar om Telldus service.

Timervärdet kommer alltså att bero på hur det ser ut just i din miljö. Ju fler sensorer, desto lägre värde och desto kortare tid som accepteras mellan sensor eventen.

Har du bara en sensor så tar det kanske 30 minuter innan funktion startar och sedan 60 minuter innan eventet triggas efter det att sista signalen från sensorn kommit in.

Det finns i dagsläget ingen konfigurationsmöjlighet av dessa parametrar, vill du ändra någon av dessa får du dyka in i python koden (den är öppen och fullt ändringsbar, använd en vanlig texteditor, notepad duger för så här små justeringar).

mvh
Ok, då förstår jag varför jag inte lyckats få in någon event :-)
Tack för förklaringen!

/Rickard

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Mon 21 Jan 2013, 14:04

Men är det enda alternativet att installera eventghost enkommt för att starta om telldusservice tjänsten?
Jag har enbart gjort lösningen i EG för att överbrygga bristerna med Tellstick tillsvidare eftersom dom naturligtvis är störande även om man använder EG (fast mitt system, peppar, peppar, rullar stabilt sedan en längre tid). Jag är ju inte själv nöjd med detta, är ju egentligen inte rätt sätt att dölja den verkliga orsaken men den hjälper till att hålla systemet igång så att man inte tappar för många händelser och missade styrningar som är definierade i olika regler.

Vi får väl förmoda att det kommer en stabil lösning från Telldus alternativt en som kan övervakas (och startas om enklare) för eller senare.

mvh

Post Reply