Har brukt SK i noen år nå, men kun helt basic.
Tenkte nå å montere noen nye utelys som med en nexa innbyggingsmottaker.
Tidligere har jeg først "parret" nexa plug-in med fjernkontroll, deretter kopiert inn fjernkontroll koden fra Duo og inn i enhet på SK, det virker fint. Og da fungerer det å styre lyset både fra SK og direkte fra fjernkontrollen (også om SK serveren er av)
Det korrekte er vel å ha en datakilde basert på fjernkontroll eller bryter. Og så la lyset slå seg av eller på utifra datakildens tilstand.
Uansett, det jeg lurer på er når man legger inn en ny enhet så skal man velge remote code, og unit code, som default har disse begge verdi "1".
Hva skal jeg legge inn her når det er snakk om nexa self-learning enheter? Eller skal jeg gjøre som før, først trykke på en knapp på veggbryteren, deretter hente koden fra DUO eventlog. og kopiere den inn?
Korrekt fremgangsmåte for å legge inn nye enheter
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
-
- Administrator
Re: Korrekt fremgangsmåte for å legge inn nye enheter
- Skapa en ny enhet i Switch King, ge enheten en kod som du själv väljer (fjärrkontrollskod/huskod och enhetskod)
- Gå till din enhet. Sätt den i upplärningsläge
- Skicka "Learn" antingen från Telldus Center eller från Switch King
- Enheten kan nu styras från Switch King.
- Skapa en ny datakälla i Switch King, där datakällan tar in värden från din Duo
- Skapa ett gruppschema för enheten
- Koppla schemat till regler - exempelvis "Fjärrkontroll är på".
- Nu tänds lampan när du trycker "On" på din fjärrkontroll och släcks när du trycker "Off".
Om du har definierat tider för ditt gruppschema - "On 08:00" och "Off 22:00" - och samtidigt har regler knutna till schemat kommer lampan inte tändas 22:01 _även_ om du trycker "On" på fjärrkontrollen, eftersom schemat säger att enheten _får_ vara på mellan 08:00 och 22:00 under förutsättning att din fjärrkontroll har skickat ett "On".
Martin | Switch King
-
- 1 star
Takk takk.
Det var dette med de kodene man selv kan velge jeg var usikker på. Finnes det noen best practice når det gjelder disse kodene? Eller kan man velge helt random ?
Gruppschema, scenario og regler har jeg ikke tatt i bruk enda.
Kan man kombinere et tidstyrt schema, med et bryter-styrt schema?
F.eks jeg ønsker at utelyset skal følge solen, men samtidig også kunne slås av og på med bryteren.
Det var dette med de kodene man selv kan velge jeg var usikker på. Finnes det noen best practice når det gjelder disse kodene? Eller kan man velge helt random ?
Gruppschema, scenario og regler har jeg ikke tatt i bruk enda.
Kan man kombinere et tidstyrt schema, med et bryter-styrt schema?
F.eks jeg ønsker at utelyset skal følge solen, men samtidig også kunne slås av og på med bryteren.
-
- Administrator
Den grundläggande solstyrningen i Switch King går inte att kombinera på det sätt du vill - om du angett att en enhet ska styras av solen kan du aldrig påverka enheten med automatik under den tid som solen faktiskt är uppe.
Om du vill kunna styra enheten via solens läge (uppe/nere) och via fjärrkontrollen oberoende av varandra krävs det att du sätter upp solen som en datakälla och knyter även denna datakälla till ditt schema. Du kan då skapa två regler och knyta till samma schema.
Regeln kan då säga: "Enheten ska vara tänd om solen är uppe eller om fjärrkontrollen har skickat "On"".
Hur du gör en datakälla av solen - sök på "sunstate" på forumet.
Nu blir det avancerat - men du riskerar att åka på ett följdproblem som gör att du får lära dig ytterligare ett begrepp i Switch King - "Förfallotid" för datakällor/värden...
Eftersom du har skapat en regel som säger "solen _eller_ fjärrkontroll" så räcker det ju om en av dessa signalerar att lampan får vara tänd för att lampan ska tändas.
Det gör att ett tryck på "On" på fjärrkontrollen kommer att göra så att lampan förblir tänd till nästa gång du trycker "Off".
Du bör därför sätta en "förfallotid" på din fjärrkontroll, på exempelvis 12 timmar, så att datakällan för fjärrkontrollen automatiskt slår om från "On" till "Off" efter en viss tid = du slipper aktivt att trycka på "Off".
Om du vill kunna styra enheten via solens läge (uppe/nere) och via fjärrkontrollen oberoende av varandra krävs det att du sätter upp solen som en datakälla och knyter även denna datakälla till ditt schema. Du kan då skapa två regler och knyta till samma schema.
Regeln kan då säga: "Enheten ska vara tänd om solen är uppe eller om fjärrkontrollen har skickat "On"".
Hur du gör en datakälla av solen - sök på "sunstate" på forumet.
Nu blir det avancerat - men du riskerar att åka på ett följdproblem som gör att du får lära dig ytterligare ett begrepp i Switch King - "Förfallotid" för datakällor/värden...
Eftersom du har skapat en regel som säger "solen _eller_ fjärrkontroll" så räcker det ju om en av dessa signalerar att lampan får vara tänd för att lampan ska tändas.
Det gör att ett tryck på "On" på fjärrkontrollen kommer att göra så att lampan förblir tänd till nästa gång du trycker "Off".
Du bör därför sätta en "förfallotid" på din fjärrkontroll, på exempelvis 12 timmar, så att datakällan för fjärrkontrollen automatiskt slår om från "On" till "Off" efter en viss tid = du slipper aktivt att trycka på "Off".
Martin | Switch King
-
- 1 star
Flott dette høres bra ut.
Er forfallstid nødvendig når man også bruker sunstate?
Om jeg slår lampen på tidlig en dag, så vil den vel uansett slå seg av neste morgen når sunstate endres, og det sendes et off signal?
Er forfallstid nødvendig når man også bruker sunstate?
Om jeg slår lampen på tidlig en dag, så vil den vel uansett slå seg av neste morgen når sunstate endres, og det sendes et off signal?
-
- Administrator
När du använder "sunstate" som en datakälla hämtar du värden exempelvis var 10:e minut. Då behövs ingen förfallotid - du är alltid garanterad att få värden med jämna mellanrum.
Fjärrkontrollen, däremot, vet du ju aldrig när du kommer att använda nästa gång = förfallotid behövs (eller pluginet AutoReset som ställer tillbaka värdet efter viss tid).
Fjärrkontrollen, däremot, vet du ju aldrig när du kommer att använda nästa gång = förfallotid behövs (eller pluginet AutoReset som ställer tillbaka värdet efter viss tid).
Martin | Switch King