Ska jag ändå lägga till en händelse på enheten eller ska endast "hänsyn till sol" vara markerad under funktioner?
Om jag sätter att den ska tändas t.ex. kl 16.30 kommer tändningen automatiskt senareläggas efterhand vi nu går mot ljusare årstiden? Eller tvärtom, om jag anger kl 21.00, kommer den då ändå tända tidigare nu under vinterhalvåret automatiskt då?
Edit:
Eller lägger jag t.ex. till en AV-händelse för kl 01.00 om jag vill den alltid ska släckas då oavsett årstid, så kommer det funka som jag vill med tändningen om "hänsyn till sol" är ibockad?
Lampa som styrs av solupp-/nedgång
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 2 stars
Lampa som styrs av solupp-/nedgång
//valle2000
-
- Administrator
Re: Lampa som styrs av solupp-/nedgång
"På" och "Av" skapar en form av grundregelverk för när enheten _får_ vara tänd. Solstyrningen appliceras enbart på den tid som enheten får vara tänd.
Alltså: Ett "På" kl 14:00 och ett "Av" kl 14:10 i kombination med att enheten styrs av solen kommer (på de flesta ställen i Sverige) att leda till att enheten aldrig tänds. Ett "På" kl 06:00 och ett "Av" kl 23:00 i kombination med att enheten styrs av solen gör att enheten tänds 06:00, släcks vid soluppgång, tänds vid solnedgång och därefter släcks 23:00.
Alltså: Ett "På" kl 14:00 och ett "Av" kl 14:10 i kombination med att enheten styrs av solen kommer (på de flesta ställen i Sverige) att leda till att enheten aldrig tänds. Ett "På" kl 06:00 och ett "Av" kl 23:00 i kombination med att enheten styrs av solen gör att enheten tänds 06:00, släcks vid soluppgång, tänds vid solnedgång och därefter släcks 23:00.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
-
- 3 stars
Hmmm...
Kan man på något sätt skapa ett schema som är "solberoende" ?
Exempel:
Jag har en lampa, låt oss kalla den köksbänken, som skall:
a) När solen går ned, och då styras av skymningssensorn, tändas - den skall släckas 22.00 dvs hårt klockslag, oberoende av när solen gått ned enligt klockan så att säga
b) Klockan 06.00 skall den återingen tändas, hårt klockslag (förutsatt att solen går upp senare än 06.00), och stängas av när solen kommit upp enligt klockan så att säga
Dvs jag vill kombinera en sensor för skymningen, och solens uppgång enligt klockan - men det går ju inte, för styrningen av solen upp/ned sker på enheten och inte schemat eller finns det någon omväg ?
Kan man på något sätt skapa ett schema som är "solberoende" ?
Exempel:
Jag har en lampa, låt oss kalla den köksbänken, som skall:
a) När solen går ned, och då styras av skymningssensorn, tändas - den skall släckas 22.00 dvs hårt klockslag, oberoende av när solen gått ned enligt klockan så att säga
b) Klockan 06.00 skall den återingen tändas, hårt klockslag (förutsatt att solen går upp senare än 06.00), och stängas av när solen kommit upp enligt klockan så att säga
Dvs jag vill kombinera en sensor för skymningen, och solens uppgång enligt klockan - men det går ju inte, för styrningen av solen upp/ned sker på enheten och inte schemat eller finns det någon omväg ?
-
- 3 stars
Ja det borde gå. Sök på "sunstate" på forumet och ta in solens status som en datakälla, så kan du skapa gruppschema som använder både sensor och sunstate.