Jag tolkar det som en vanlig och funktion, eller har jag missuppfattat något? Jag har ett värmeelement jag styr med hjälp av temperatursignal från en Claes Ohlsson 36-1797 > Tellstick Duo > SK > Nexa EYCR-2300.
Jag har satt upp ett länkat schema som slår på (13:58 varje dag), inget av, som styrs av en regel att temperaturgivaren ger mindre än 6 grader.
Datakällan ger 0,0 grader som felvärde om någon ändring inte ske inom 5:30 timmar.
Hämtning sker ”När data har ändrats”
Nu till mitt problem:
För att hindra att värmen går på när inget ändras lägger jag till en regel som säger ”Skild från noll” och väljer ”Alla valda regler är uppfyllda”. Enligt mitt huvud borde nu värmen slås på när temperaturen är under 6 grader och skild från 0 grader, men den slår inte till vid denna inställning. Tänker jag fel, det skulle inte var den första gången i så fall?
Jag har också försökt att ställa om Datakällan till ”Hämtningsintervall” men den verkar vara låst på ”När data har ändrats”, Kommentar??
Server 3.2.02:
Win 7 Professional SP1 64 Eng
Telldus Center 2.1.1 med TelldusService.exe och TelldusCore.dll uppdaterad 12-10-01
Kllient 3.1.01:
Win 7 Home Premium SP1 64 Eng
God fortsättning
Ellghe
Hur fungerar ”Alla regler uppfyllda”?
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Hur fungerar ”Alla regler uppfyllda”?
Tellstick Duo, Switchking, 10 Nexa EYCR-2300, 1 EYCR-201, 3 Nexa LGDR-3500, 3 Nexa PE3 mottagare, 2 Nexa LCMR-1000, 2 LWMR-230 & 2 Nexa LMDT-810.
-
- Administrator
Re: Hur fungerar ”Alla regler uppfyllda”?
Hej,
Jag satte upp detta i labbmiljö och det verkar vara en bugg för regler med "skild från". Loggat detta här:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=665
Ditt resonemang är alltså riktigt och det borde ha fungerat. Vad du kan göra så länge är att sätta Felvärde till ett värde större än 6 grader om du vill undvika att värmeelementet är på då.
Använd också gärna Hysteres (t ex 0,5 grader) för regeln <6 grader för att undvika att elementet slår till och från för ofta.
Jag satte upp detta i labbmiljö och det verkar vara en bugg för regler med "skild från". Loggat detta här:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=665
Ditt resonemang är alltså riktigt och det borde ha fungerat. Vad du kan göra så länge är att sätta Felvärde till ett värde större än 6 grader om du vill undvika att värmeelementet är på då.
Använd också gärna Hysteres (t ex 0,5 grader) för regeln <6 grader för att undvika att elementet slår till och från för ofta.
Detta beror på att du hämtar data från en TellStick Duo. För Duo så är hämtningen händelsestyrd och man frågar inte Duo om data med ett visst intervall.Ellghe wrote:Jag har också försökt att ställa om Datakällan till ”Hämtningsintervall” men den verkar vara låst på ”När data har ändrats”, Kommentar??
Tomas | Switch King
-
- Administrator
Re: Hur fungerar ”Alla regler uppfyllda”?
Ny version som innehåller justering för "inte lika med" finns nu i Beta-arean:
viewtopic.php?f=28&t=810&p=8902#p8902
viewtopic.php?f=28&t=810&p=8902#p8902
Martin | Switch King