Tjänsterna stannar

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
dahook
1 star
1 star

Tjänsterna stannar

Post by dahook » Fri 11 Jan 2013, 17:56

Hej!

Tack för ett bra program. Tyvärr har jag problem med att alla SK-tjänster stannar då och då. I loggen ser jag "Level 1) Some kind of disk I/O error occurred", men jag kan inte förstå varför. Det finns inget i Windows Event Log eller i diskkontroll som tyder på några diskproblem, och inga andra applikationer har problem. När tjänsterna stannat måste jag starta om datorn för att få igång dem igen. Ibland kan det krävas flera omstarter innan de går att starta igen. Jag kör version 3.2.0 på servern på en Windows 7 Ultimate 64-bit. Felet fanns även innan jag uppgraderade till 3.2.0. Jag har avinstallerat och installerat om Switch King Server men felet kvarstår. Kan ni hjälpa mig?

Mvh

Dan

Ett utdrag ur loggen nedan.

Code: Select all

{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2013-01-11 01:12:02 -- Telldus API TurnOff responded with: 0
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2013-01-11 01:12:02 -- Device with id 11, name Kanal 2, native id 2 and code A:2 is being turned off. Method used is TellStickWrapper.
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2013-01-11 01:12:02 -- Telldus API TurnOff responded with: 0
{BusinessAccessDataCollection - Collection} --<Error> -- 2013-01-11 01:18:47 -- Failed to save data source value. Retrying. Error: 
System.Data.SQLite.SQLiteException

Level 1) Some kind of disk I/O error occurred
disk I/O error

StackTrace for Level 1:
   vid System.Data.SQLite.SQLite3.Reset(SQLiteStatement stmt)
   vid System.Data.SQLite.SQLite3.Step(SQLiteStatement stmt)
   vid System.Data.SQLite.SQLiteDataReader.NextResult()
   vid System.Data.SQLite.SQLiteDataReader..ctor(SQLiteCommand cmd, CommandBehavior behave)
   vid System.Data.SQLite.SQLiteCommand.ExecuteReader(CommandBehavior behavior)
   vid System.Data.SQLite.SQLiteCommand.ExecuteNonQuery()
   vid SwitchKing.Server.DataAccess.ExternalData.DataSources.DataSourceValueDataAccess.InternalAccessor.Insert(DbConnection conn, DataSourceValuesRow& dr)
   vid SwitchKing.Server.DataAccess.ExternalData.DataSources.DataSourceValueDataAccess.SaveDataSourceValue(DataSourceValuesRow dr)
   vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.DataCollection.DataSourceAccess.DataSourceValueEntity.SaveDataSourceValue(DataSourceValue value, SourceType srcType)
{Invocation Service - Shutdown} --<Fatal> -- 2013-01-11 01:18:48 -- Main Thread Error. Exception: 

Level 1) Unable to open the database file
unable to open database file

StackTrace for Level 1:
   vid System.Data.SQLite.SQLiteDataReader..ctor(SQLiteCommand cmd, CommandBehavior behave)
   vid SwitchKing.Server.DataAccess.ExternalData.DataSources.DataSourceValueDataAccess.InternalAccessor.Insert(DbConnection conn, DataSourceValuesRow& dr)
   vid SwitchKing.Server.DataAccess.ExternalData.DataSources.DataSourceValueDataAccess.SaveDataSourceValue(DataSourceValuesRow dr)
   vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.DataCollection.DataSourceAccess.DataSourceValueEntity.SaveDataSourceValue(DataSourceValue value, SourceType srcType)
   vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.ExternalEventHandling.EventDataSourceMapper.Map(NativeSensorEvent evt, DataSourceEntity dataSourceAccess, DataSourceValueEntity dataSourceValueAccess)
   vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.ExternalEventHandling.ExternalEventProcessor.ProcessEntry(NativeSensorEvent entry)
   vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.ExternalEventHandling.ExternalEventProcessor.ProcessEntry(NativeEntityEvent entry)
   vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.ExternalEventHandling.ExternalEventProcessor.ProcessQueue()
   vid SwitchKing.Server.WinSvcServiceHost.InvocationService.ProcessExternalEvents()
   vid SwitchKing.Server.WinSvcServiceHost.InvocationService.ProcessDeviceEvents()
{UnhandledExceptionController_Framework} --<Critical> -- 2013-01-11 01:18:48 -- Exception: 

StackTrace for Level 1:
   vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.ExternalEventHandling.EventDataSourceMapper.Map(NativeSensorEvent evt, DataSourceEntity dataSourceAccess, DataSourceValueEntity dataSourceValueAccess)
   vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.ExternalEventHandling.ExternalEventProcessor.ProcessEntry(NativeSensorEvent entry)
   vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.ExternalEventHandling.ExternalEventProcessor.ProcessEntry(NativeEntityEvent entry)
   vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.ExternalEventHandling.ExternalEventProcessor.ProcessQueue()
   vid SwitchKing.Server.WinSvcServiceHost.InvocationService.ProcessExternalEvents()
   vid System.Threading.ThreadHelper.ThreadStart_Context(Object state)
   vid System.Threading.ExecutionContext.Run(ExecutionContext executionContext, ContextCallback callback, Object state)
   vid System.Threading.ThreadHelper.ThreadStart()
{UnhandledExceptionController_Framework} --<Critical> -- 2013-01-11 01:18:48 -- Exception: 

StackTrace for Level 1:
   vid System.Threading.ThreadHelper.ThreadStart_Context(Object state)
   vid System.Threading.ExecutionContext.Run(ExecutionContext executionContext, ContextCallback callback, Object state)
   vid System.Threading.ThreadHelper.ThreadStart()

dahook
1 star
1 star

Re: Tjänsterna stannar

Post by dahook » Tue 22 Jan 2013, 18:33

Hej,

Mitt problem fortsätter. Kan det vara något fel i min databasfil som orsakar detta? Jag har letat runt i alla loggfiler men hittar inget som leder mig närmare en lösning.

Mvh

Dan

riro
3 stars
3 stars

Post by riro » Tue 22 Jan 2013, 19:11

Har du testat att ta bort databasfilen och låta SK starta helt rent?

(Det går alltid att lägga tillbaka den "riktiga" filen om du vill)
http://switchqueen.snowland.se/ - Every king needs his queen

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 22 Jan 2013, 21:56

Du skriver att du måste starta om datorn när detta inträffar. Har du provat att bara starta om tjänsterna utan att starta om datorn.
Anledningen till frågan är att om det inte hjälper att starta om tjänsterna så är det något annat än Switch King som påverkar filen. Det skulle kunna vara ett diskfel (men du verkar ju redan ha kört diskkontroller), men det skulle också kunna vara att ett antivirusprogram eller liknande går in och låser filen så att Switch King inte kan komma åt den.

Finns det något i Windows egen loggbok för tidpunkten då felet inträffar - antingen en notering om diskproblem eller notering från antivirusprogram som påbörjar en skanning?
Martin | Switch King

dahook
1 star
1 star

Post by dahook » Tue 22 Jan 2013, 23:43

Hej!

Tack för era förslag. Jag tänkte ju inte på att databasen ligger i programfilskatalogen så visst kan det vara så att det är antivirusprogrammet som tycker att den skall ta hand om den extra mycket... Jag har exkluderat den från realtidskontrollen nu så får vi se om det hjälper. När tjänsterna stannat och jag försöker starta dem så stannar de omedelbart igen. Vid något tillfälle har de kanske snurrat i en halvminut eller så men sen stannat. Efter en eller flera omstarter har de kommit igång och funkat något dag eller ibland en hel vecka men sen stannat igen. Tack för hjälpen, jag hoppas detta löser problemet!

Mvh

Dan

Post Reply