Hej,
Har precis börjat köra SwitchKing och behöver lite basic hjälp. Det är lite för mycket som strular.
Har problem med Oregon THGN132N givare, först dök de inte upp alls, men efter att ha uppdaterat Tellstick duo till FW 5 så dök den upp direkt.
Dock så tappar de mottagning ibland och dyker upp efter en tid, eller inte alls (har inte testat så mycket, än). Avståndet är några meter, med fri sikt.
Vidare fick jag med några Nexa PB-3 brytare som jag försöker lära upp från SwitchKing. Om jag trycker på "Learn" knappen i konfig av switchen och samtidigt använder medföljande remote, så tänder och släcks lampan. Switchking byter status (indikatorn i programet går från on/off) så det verkar som att den lärt sig signalerna.
Men sedan då jag försöker styra manuellt från SwitchKing, så varken tänds eller släcks lampan. TellstickDuo verkar dock skicka signaler, eftersom lampan på denna tänds (rött sken) då jag försöker tända släcka från SwitchKing.
Gör jag rätt? Hur ska jag få Oregon givarna att skicka stabilare signaler?
Tellstick duo , Nexa PB-3 och Oregon THGN132N
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
-
- Administrator
Re: Tellstick duo , Nexa PB-3 och Oregon THGN132N
Hej,
En del användare har provat att byta antenn och fått bättre resultat med att få in signaler från olika givare. Se denna tråden:
viewtopic.php?f=10&t=844&p=6219
Om du har problem med att signaler slutar att komma in så kan du prova att uppdatera till Telldus BETA-driver (vi väntar på att de ska släppa den officiellt). Du hittar den här:
viewtopic.php?f=10&t=843&start=60
När det gäller PB-3 så kan du behöva rensa minnet i den och börja om. Upplärning av en enhet i Switch King går bara åt ena hållet - Switch King kan lära upp en enhet.
En del användare har provat att byta antenn och fått bättre resultat med att få in signaler från olika givare. Se denna tråden:
viewtopic.php?f=10&t=844&p=6219
Om du har problem med att signaler slutar att komma in så kan du prova att uppdatera till Telldus BETA-driver (vi väntar på att de ska släppa den officiellt). Du hittar den här:
viewtopic.php?f=10&t=843&start=60
När det gäller PB-3 så kan du behöva rensa minnet i den och börja om. Upplärning av en enhet i Switch King går bara åt ena hållet - Switch King kan lära upp en enhet.
Tomas | Switch King
-
- 1 star
FW&SW :
Tellstick DUO, FW5
Switchking client 3.0.1.0
Switchking server 3.1.0.5
Telldus center v 2.1.1 (har dessutom lagt på http://telld.us/files/TelldusService-30swait.zip, enligt tråden viewtopic.php?f=27&t=1012
Jag har inte hunnit labba något med Nexa, men har inhandlat två andra temperaturgivare en som reggar sig som "Mandolyn" och en annan "Fineoffset" (det är en Viking givare).
Dessa två givare, som är mycket billigare fungerar stabil och bra, på samma ställe som Oregon givarna satt tidigare.
Är det "bara" att vänta på ny FW från Telldus, eller finns det något man kan göra. Bifogar några bilder på graferna.
Tellstick DUO, FW5
Switchking client 3.0.1.0
Switchking server 3.1.0.5
Telldus center v 2.1.1 (har dessutom lagt på http://telld.us/files/TelldusService-30swait.zip, enligt tråden viewtopic.php?f=27&t=1012
Jag har inte hunnit labba något med Nexa, men har inhandlat två andra temperaturgivare en som reggar sig som "Mandolyn" och en annan "Fineoffset" (det är en Viking givare).
Dessa två givare, som är mycket billigare fungerar stabil och bra, på samma ställe som Oregon givarna satt tidigare.
Är det "bara" att vänta på ny FW från Telldus, eller finns det något man kan göra. Bifogar några bilder på graferna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 2 stars
Jeg har samme probelmet med Oregon THGN132N (grafen din er som en kopi av min). Jeg har den på min hytte (stuga) og mistet signalet i ca 24 timer i går. Jeg satte da på varme for å se om temperaturforandringen ville trigge den. Det gjorde det. Mulig den ikke sender når det er små forandringer i temperaturen for å spare strøm? Normalt har det vært 2-4 timer uten signal, så 24 timer var lengre enn normalt. Jeg tenkte å kjøpe en annen type giver som sender hele tiden, da jeg vil ha mere kontroll på temperaturen når jeg er borte.
-
- 1 star
Vilka är dom två övriga givare som du har?
-
- 1 star
Jag har testat följande givare :
EasyWeather från Clas O (http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4der ... r363242000) : Den använder sin egen kommunikation (går ej via telstick). Levererar ett värde var 5:e minut. Ibland hänger sig mottagarstationen så att man måste plocka ur batterieran för att den ska komma igång igen.
Oregon THGN132N : Jämnast och "finast" kurva när den levererar värden. Dessvärre faller de bort flera gånger per dygn (se ovan bilder)
Mandolyn eller (http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r361797000) : Levererar värden stabilt och flera gånger per minut, dessvärre är grafen lite hoppig (se ovan)
Viking eller Jenkinsbird : leverar relativt stabilt, kortare bortfall, men ibland får jag spikar, dvs några värden på tex -60 grader eller +40 grader.
Sammanfattningsvis är det ingen givare jag är riktigt nöjd med. Alla har sina fel och brister. Men den som funkar bäst för mig är Mandolyn givaren. Vet inte om det är generellt så eller om jag råkat få en bra Mandolyn givare. Jag har bara testat en sådan.
Jag har 1 Mandolyn, 2 Jenkinsbird/Viking (båda beter sig lika), 4 Oregon givare (alla beter sig lika), 1 EasyWeather.
Vidare upplever jag att Mandolyn och Viking givarna har längre räckvidd än Oregon givarna.
Observerar att ovanstående inte är några vetenskapliga tester utan bara observationer på de enheter jag har och hur jag upplevt hur de beter sig.
EasyWeather från Clas O (http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4der ... r363242000) : Den använder sin egen kommunikation (går ej via telstick). Levererar ett värde var 5:e minut. Ibland hänger sig mottagarstationen så att man måste plocka ur batterieran för att den ska komma igång igen.
Oregon THGN132N : Jämnast och "finast" kurva när den levererar värden. Dessvärre faller de bort flera gånger per dygn (se ovan bilder)
Mandolyn eller (http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r361797000) : Levererar värden stabilt och flera gånger per minut, dessvärre är grafen lite hoppig (se ovan)
Viking eller Jenkinsbird : leverar relativt stabilt, kortare bortfall, men ibland får jag spikar, dvs några värden på tex -60 grader eller +40 grader.
Sammanfattningsvis är det ingen givare jag är riktigt nöjd med. Alla har sina fel och brister. Men den som funkar bäst för mig är Mandolyn givaren. Vet inte om det är generellt så eller om jag råkat få en bra Mandolyn givare. Jag har bara testat en sådan.
Jag har 1 Mandolyn, 2 Jenkinsbird/Viking (båda beter sig lika), 4 Oregon givare (alla beter sig lika), 1 EasyWeather.
Vidare upplever jag att Mandolyn och Viking givarna har längre räckvidd än Oregon givarna.
Observerar att ovanstående inte är några vetenskapliga tester utan bara observationer på de enheter jag har och hur jag upplevt hur de beter sig.
-
- 1 star
Det var rätt intressant detta. Jag upplever det precis tvärtemot vad du gör. Har en Oregon THGN132N ute i garaget och jag får in värden minst en gång per minut. Har även Mandolyn men den fungerar bara så länge den är i samma rum som min Tellstick.