Efter att ha gjort en uppgradering till senaste Switch King clienten startar den inte på en av mina datorer. I loggen finns följande text:
<Error> -- 2011-04-24 11:14:35 -- Det finns ett fel i XML-dokumentet (0, 0). --
Level 1) Det finns ett fel i XML-dokumentet (0, 0).
Level 2) Rotelementet saknas.
StackTrace for Level 1:
vid System.Xml.Serialization.XmlSerializer.Deserialize(XmlReader xmlReader, String encodingStyle, XmlDeserializationEvents events)
vid System.Xml.Serialization.XmlSerializer.Deserialize(TextReader textReader)
vid SwitchKing.Client.GUI.frmMain.LoadClientSettings()
vid SwitchKing.Client.GUI.frmMain..ctor()
===========================================================
<Error> -- 2011-04-24 11:14:39 -- An unexpected error occured in the Switch King client application. --
Level 1) Det finns ett fel i XML-dokumentet (0, 0).
Level 2) Rotelementet saknas.
StackTrace for Level 1:
vid SwitchKing.Client.GUI.frmMain..ctor()
vid SwitchKing.Client.GUI.Program.Main()
===========================================================
Någon som tips om vad det kan vara för fel?
Eric
Klienten startar inte
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- Administrator
Re: Klienten startar inte
Information om detta felet finns här:
http://www.switchking.se/sv/faq/42-oevr ... -av-klient
Du kan ta bort filen ClientSettings.xml. Om filen ClientSettings.xml.bak är större än 0 kB så kan du prova att döpa om den till ClientSettings.xml och därefter prova att starta klienten. Om detta inte fungerar så får du ta bort båda filerna och klienten kommer då att skapa en ny fil.
Använder du energisparfunktionen på denna datorn?
http://www.switchking.se/sv/faq/42-oevr ... -av-klient
Du kan ta bort filen ClientSettings.xml. Om filen ClientSettings.xml.bak är större än 0 kB så kan du prova att döpa om den till ClientSettings.xml och därefter prova att starta klienten. Om detta inte fungerar så får du ta bort båda filerna och klienten kommer då att skapa en ny fil.
Använder du energisparfunktionen på denna datorn?
Tomas | Switch King
-
- 1 star
Tack för hjälpen, jag tog bort filerna och efer att angett severnamnet igen fungerade det.
Ja, jag använder energisparfunktioner på datorn.
Eric
Ja, jag använder energisparfunktioner på datorn.
Eric
-
- 3 stars
Det här hände mig idag, eller snarare jag upptäckte det i dag. Tack vare den här tråden kunde jag hitta problemet med den nu tomma ClientSetting.xml filen. Supportsidanhittade jag inte via en sökning eftersom felmeddelandet bara ligger i bilden, inte i sökbar text.
Eftersom jag är en nyfiken
person så gjorde jag undo efter att jag kontrollerat att min backup-fil kunde få Switch King att starta igen. Sen kollade jag tiden för senaste modifiering på min tomma ClientSetting.xml. Efter det kollade jag i "Loggboken" för Windows 7 och hittade lite händelser vid samma tidpunkt (03:22 på natten till 11 april när jag antagligen låg och sov). Lite innan det installerades ett antal Windows-uppdateringar, jag antar att den 10:e var Patch Tuesday. Dessa krävde i sin tur en omstart av systemet och det var medans nedstängning pågick för denna omstart som den tomma filen uppdaterades senast.
Min slutsats är att det finns nåt scenario där filen skrivs tom om Switch King klienten avslutas av Windows i samband med en omstart framtvingad av Windows uppdateringar. Det kan vara nåt mer specifikt och om Martin, Tomas eller andra är intresserade kan ni få listan av uppdateringar som kördes vid tillfället.
Hur som helst så är mitt symptom åtgärdat men kanske kunde jag bidra till en lösning på problemet för utvecklarna.
Eftersom jag är en nyfiken

Min slutsats är att det finns nåt scenario där filen skrivs tom om Switch King klienten avslutas av Windows i samband med en omstart framtvingad av Windows uppdateringar. Det kan vara nåt mer specifikt och om Martin, Tomas eller andra är intresserade kan ni få listan av uppdateringar som kördes vid tillfället.
Hur som helst så är mitt symptom åtgärdat men kanske kunde jag bidra till en lösning på problemet för utvecklarna.
-
- Administrator
Hej bunker,
Intressant... Vi har misstänkt att det har ett samband med att datorn stängs ned/bootas om, men inte riktigt sett något mönster i det. Kanske är det när just Windows själv begär omstart.
Du får gärna skicka listan på uppdateringar och kanske en screenshot på Loggboken som täcker när detta inträffade + vilken tid för modifiering som ClientSettings.xml har (om du har den kvar...). Tack!
Intressant... Vi har misstänkt att det har ett samband med att datorn stängs ned/bootas om, men inte riktigt sett något mönster i det. Kanske är det när just Windows själv begär omstart.
Du får gärna skicka listan på uppdateringar och kanske en screenshot på Loggboken som täcker när detta inträffade + vilken tid för modifiering som ClientSettings.xml har (om du har den kvar...). Tack!
Tomas | Switch King