Fel i nummerparsing från temperatur.nu

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
SweVictor
3 stars
3 stars
Posts: 51
Joined: Sat 08 Oct 2011, 15:22

Fel i nummerparsing från temperatur.nu

Post by SweVictor » Sat 19 Nov 2011, 14:31

Hej hej!
Jag lade just till att hämta temperatur från temperatur.nu. Smidigt och bra och så, problemet är att det visas som 106.0 grader, vilket känns lite väl varmt. I listan när man kan välja står det "10,6" grader, dvs med komma och inte punkt, så min gissning är att detta är anledningen.

Eftersom man inte kan styra hur en källfil formateras och olika folk kör med olika locales, föreslår jag att man kan få välja nummerformat för parseing, eller iaf om komma eller punkt ska användas för separering. Och för just temperatur.nu eftersom det stöds specifikt föreslår jag att den sätts att den alltid ska parseas med svensk locale.

/Victor

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Fel i nummerparsing från temperatur.nu

Post by tomas » Sun 20 Nov 2011, 18:08

Switch King försöker först tolka värdet med de Regional Settings man ställt in på datorn. Om detta misslyckas så försöker programmet tolka värdet med amerikanska inställningar. I detta fallet använder du troligen amerikanska inställningar och har komma (",") som tusentalsavgränsare (vilket gör att 10,6 tolkas som 106). Om dy byter tusentalsavgränsare från komma till mellanslag så kan du komma runt problemet.

Vi får klura lite på hur man ska komma runt detta.
Tomas | Switch King

SweVictor
3 stars
3 stars
Posts: 51
Joined: Sat 08 Oct 2011, 15:22

Re: Fel i nummerparsing från temperatur.nu

Post by SweVictor » Sun 20 Nov 2011, 22:26

Yes, gissade att det var så. Det innebär att just temperatur.nu kommer tolkas rätt av alla med svenska nummerinställningar.

Jag kör en 2008-server med amerikanska format på allt, vilket innebär att komma inte tolkas som decimaltalsavgränsare längre. Generellt kan jag tycka att det verkar lite lurigt att anta att datorns lokala inställningar överensstämmer med datafilens (oavsett vilken det är). Jag skulle verkligen föredra att man fick välja (per datakälla) hur siffror ska tolkas.

Toppenprogram totalt sett dock!

/Victor

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: AgnesJoyUS and 13 guests