Nybörjarfel med gruppschema?

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
KriS
1 star
1 star

Nybörjarfel med gruppschema?

Post by KriS » Wed 02 Nov 2011, 00:54

Hej!

Jag har nyligen köpt en Tellstick Duo som verkar fungera fint i alla avseenden.
Jag har installerat SK (server/klient) på en XP-maskin. Klient 2.0.1.1. Server 2.0.1.0 (databas 2.01).
Har också uppdaterat TelldusCenter till version 2.0.1a. Har också provat den senaste testversionen av Telldus Service (111028).

För att testa, har jag satt upp en vanlig Nexa fjärrkontroll (Kod B1) som datakälla med värdena På och Av. I datavisningsfönstret i klienten ser jag att den reagerar på knapptryckningarna med just På resp. Av.
Sedan har jag lagt till en enhet, en vanlig Nexa-brytare On/Off (Kod C1). Den kan jag styra manuellt från klienten.

Nu till problemet; Jag har försökt sätta upp ett gruppschema där regeln är att om Fjärrkontrollen är På så skall enheten sättas på.
Det funkar inte... Ingen reaktion. Strömbrytaren förblir Av. Enheten visas i klienten som Av med schemasymbol.
Vad gör jag för nybörjarfel? :help:

tomas
Administrator
Administrator

Re: Nybörjarfel med gruppschema?

Post by tomas » Wed 02 Nov 2011, 07:57

Har du satt upp några På/Av-händelser för gruppschemat? Du behöver ange vilka tider som schemat ska gälla för när regeln är uppfylld.

Har du kopplat ihop gruppschemat med enheten du vill styra? (Detta kan du göra antingen via inställningarna för enheten eller via inställningarna för gruppschemat)
Tomas | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Wed 02 Nov 2011, 08:19

KriS här har du en variant som fungerar. Du måste ha ON tid + regel. I ditt fall Nexa knapp = ON
Nexa Knapp på.PNG
Nexa Knapp regel.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

KriS
1 star
1 star

Post by KriS » Wed 02 Nov 2011, 20:21

Ah! :oops: - Det var inte självskrivet, men såklart både enkelt och logiskt. Att kunna styra när schemat skall gälla är perfekt!
Tack Palle500 för pedagogisk minikurs! :wave:

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Wed 02 Nov 2011, 22:53

KriS wrote:Ah! :oops: - Det var inte självskrivet, men såklart både enkelt och logiskt. Att kunna styra när schemat skall gälla är perfekt!
Tack Palle500 för pedagogisk minikurs! :wave:
Tack själv är bara kul när jag lyckas hjälpa någon.
Lycka till! Vi har inte sett allt man kan hitta på med Duon ännu. Lovar dig det kommer att bli en spännade framtid...
Detta är första gången som det finns en standardmetod att få in alla radiovågor som bara farit runt i huset tidigare.

Post Reply