Anslutningsproblem 1.10.1.3
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Re: Anslutningsproblem 1.10.1.3
Loggar och DB i PM! 

-
- Administrator
Jag får samma problem som du - vilket väl är både bra och dåligt... 
Vad jag kan se är att Switch King försöker hämta värden från några datakällor med HTTP över Internet eller det lokala nätet. Eftersom dessa anrop låser servern för annat jobb - eftersom resultatet av det som samlas in kan påverka enheters tillstånd (on/off) - så får jag problem med de datakällor som inte är åtkomliga. Servern väntar på svar från varje datakälla en viss tid och det upplevs som att servern tillfälligt dör, vilket alltså egentligen inte stämmer riktigt med verkligheten...
Det finns några olika vägar runt detta:
Just därför krävs det isf att ett skript körs mot Switch Kings databas.
Jag bifogar en fil med en enkel SQL-sats som exempel, där Graversfors stängs av. SQL-satsen ser ut som följer:
För att aktivera datakällan byts 0:an till en 1
För att köra skriptet stoppas Switch Kings tjänster. Därefter öppnas ServerGUI.exe som finns i Switch King Servers installationskatalog. Välj "Run Script..." och bläddra fram till den bifogade filen.
Starta därefter servern igen...
Det är inte direkt någon elegant lösning (och går emot vår princip att Switch King ska vara lättadministrerat) men det bör lösa ditt problem, och så siktar vi på en enklare lösning framöver...

Vad jag kan se är att Switch King försöker hämta värden från några datakällor med HTTP över Internet eller det lokala nätet. Eftersom dessa anrop låser servern för annat jobb - eftersom resultatet av det som samlas in kan påverka enheters tillstånd (on/off) - så får jag problem med de datakällor som inte är åtkomliga. Servern väntar på svar från varje datakälla en viss tid och det upplevs som att servern tillfälligt dör, vilket alltså egentligen inte stämmer riktigt med verkligheten...
Det finns några olika vägar runt detta:
- Koda om i servern - vilket tyvärr inte låter sig göras i en handvändning, men ändå vore bästa vägen
- Ta bort de datakällor som inte finns i verkligheten, och alltså leder till timeout
- Stänga av insamling för de datakällor som inte finns i verkligheten
Just därför krävs det isf att ett skript körs mot Switch Kings databas.
Jag bifogar en fil med en enkel SQL-sats som exempel, där Graversfors stängs av. SQL-satsen ser ut som följer:
Code: Select all
/* Datakällan för Graversfors har ID=15 */
UPDATE DataSources SET DataSourceEnabled = 0 WHERE DataSourceID = 15;

Code: Select all
/* Datakällan för Graversfors har ID=15 */
UPDATE DataSources SET DataSourceEnabled = 1 WHERE DataSourceID = 15;
Starta därefter servern igen...
Det är inte direkt någon elegant lösning (och går emot vår princip att Switch King ska vara lättadministrerat) men det bör lösa ditt problem, och så siktar vi på en enklare lösning framöver...

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Okej, så det är bara Graversfors som ställer till det, eftersom den där får vänta på timeout, då "filen" inte existerar...?
Det är inte samma sak med "X_Mobil..." källorna då?
Jag menar, där finns ju inte filen heller, utan det uppdateras av PingCheckern...
Edit: Tar tillbaka sista frågan där...
"X_mobil..." källorna uppdateras inte av SwitchKing, eftersom dom är satta till att uppdateras när filen ändras...
Så SwitchKing försöker inte hämta, utan PingCheckern uppdaterar dom ändå!
Det är inte samma sak med "X_Mobil..." källorna då?
Jag menar, där finns ju inte filen heller, utan det uppdateras av PingCheckern...
Edit: Tar tillbaka sista frågan där...
"X_mobil..." källorna uppdateras inte av SwitchKing, eftersom dom är satta till att uppdateras när filen ändras...
Så SwitchKing försöker inte hämta, utan PingCheckern uppdaterar dom ändå!
-
- Administrator
Det var iaf detta jag såg tydliga problem med. Såg inget annat som fick det att ringa varningsklockor för.KungenAvPeking wrote:Okej, så det är bara Graversfors som ställer till det, eftersom den där får vänta på timeout, då "filen" inte existerar...?
Jag vill minnas att det var någon mer datakälla som jag fick timeout på i mitt nät, men det är ju troligare att det fungerar hos dig

Martin | Switch King
-
- 3 stars
Ja, givetvis är det svårt, att från din testmiljö, komma i kontakt med filerna som visar mina lokala temperaturer...
Faktum är att dom ligger i min Publica mapp på Dropbox, så jag skulle kunna ändra så att det funkar från din
testmiljö också...
Nä, dom jag får rött på är:
Graversfors
Testrigg (på grund av att klockan i servern gick fel)
Y_MobilB
Y_MobilE
Y_MobilU
Men det är endast Graversfors som ger timeout...
Y_Mobil... källorna borde inte ge något problem, med tanke på att den bara kollar om en fil ändrats?
Har testat att ställa upp tiden på Graversfors till 3 timmar (i stället för 3 minuter) vilket borde visa om det är där problemet ligger.
Faktum är att dom ligger i min Publica mapp på Dropbox, så jag skulle kunna ändra så att det funkar från din
testmiljö också...

Nä, dom jag får rött på är:
Graversfors
Testrigg (på grund av att klockan i servern gick fel)
Y_MobilB
Y_MobilE
Y_MobilU
Men det är endast Graversfors som ger timeout...
Y_Mobil... källorna borde inte ge något problem, med tanke på att den bara kollar om en fil ändrats?
Har testat att ställa upp tiden på Graversfors till 3 timmar (i stället för 3 minuter) vilket borde visa om det är där problemet ligger.
-
- 3 stars
Kan bekräfta att det har funkat fint i knappa tre timmar, så det verkar stämma att det är Graverfors som ställer till det!
Som tur är, är jag snart färdig med den burken, så det kommer uppdateringar på datakällan igen.
Under tiden låter jag intervallet stå på 3 timmar, i stället för att köra scriptet, är det bara var 3:e timme som det kommer en enstaka låsning, så kan jag leva med det, så länge!
Dock vore det önskvärt med en knapp/kryssruta under inställningar av datakälla: Aktiv ja/nej
Det händer ju, av olika anledningar att man temporärt vill inaktivera en datakälla eller flera, på grund av t.ex uppdatering av hårdvara eller att man har lite datakällor som man experimenterar lite med...
Som tur är, är jag snart färdig med den burken, så det kommer uppdateringar på datakällan igen.

Under tiden låter jag intervallet stå på 3 timmar, i stället för att köra scriptet, är det bara var 3:e timme som det kommer en enstaka låsning, så kan jag leva med det, så länge!
Dock vore det önskvärt med en knapp/kryssruta under inställningar av datakälla: Aktiv ja/nej
Det händer ju, av olika anledningar att man temporärt vill inaktivera en datakälla eller flera, på grund av t.ex uppdatering av hårdvara eller att man har lite datakällor som man experimenterar lite med...
-
- Administrator
Har lagt med detta som en task för kommande version... 

Martin | Switch King