Hantera helgdag som lördag (även dagen före)

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
sirmadman
1 star
1 star

Hantera helgdag som lördag (även dagen före)

Post by sirmadman » Wed 11 Jun 2014, 18:40

Hej!

Jag fick för mig att funktionen "Hantera helgdag som lördag" skulle även hantera dagen före helgdag som inställningen på t.ex. en fredag.
Nu läste jag i en annan tråd att det inte verkar fungera så? Stämmer det?
Kalendern anger ju att det är dag före helgdag, vilket borde indikera något även för funktionerna?
Såg nu i funktionslistan på hemsidan att dag före helgdag mycket riktigt ska fungera som en fredag...
Men det har det inte gjort de senaste gångerna trots att kalendern visat korrekt angivit att det är just dag före.
T.ex. dagen före 6/6 som var inlagd som helgdag.
Kan det då ha att göra med nedanstående?

Innan jag läste att dag före helgdag inte används, så trodde jag att funktionen kanske bara var begränsad till schemaläggningar på respektive enhet, men det kan väl inte stämma?
Jag kör i princip allt med gruppscheman då det blir så mycket lättare att lägga till enheter med samma regler.
Men visst borde väl funktionen fungera (dock bara enligt lördag) även om endast gruppscheman är aktivt på enheten?

Det vore bra om även dagen före hanteras som fredag med det här alternativet eller en egen inställning då man i regel vill ha ljuset tänt som en fredag eftersom det är ledig dag dagen efter.

Det kanske till och med skulle vara idé att även lägga funktionen på gruppschemat så behöver man inte ändra individuellt på alla enheter som användare samma schema?
Detsamma gäller väl också då hänsyn till solens upp- och nedgång. Skulle vara trevligt att ha den möjligheten även på gruppschema.
Det borde ju gå att köra checkboxarna på enheterna i tripple-state, så att man ändå kan ställa av/på på respektive enhet, men om den är fylld följer den inställning på gruppschema, om det finns kopplat.
Problem kan naturligtvis uppstå ifall flera aktiva gruppscheman har motsägelsefulla inställningar. Men det kanske går att tänka ut någon lösning på det också?
T.ex. inaktivera styrning med gruppschema och meddela detta på något sätt?

/Thomas

tomas
Administrator
Administrator

Re: Hantera helgdag som lördag (även dagen före)

Post by tomas » Thu 03 Jul 2014, 22:12

Hej,

"Hantera helgdag som lördag" hanterar inte dagen före helgdag som en fredag. Jag har för mig att vi implementerade det så i tidernas begynnelse, men att vi senare inte tog med den funktionen vid en större uppdatering. Vi tar med det i backlogen för framtiden att lägga in det igen.

Det stämmer att klienten indikerar "dag före helgdag".

Funktionen "Hantera helgdag som lördag" är giltig på enhetsnivå oavsett om enheten är kopplad till ett enhetsschema eller ett gruppschema. I dagsläget har vi inte några planer på att flytta sol och helgdagsfunktionen till gruppscheman utan de är tänkta att ligga kvar på enhetsnivå enbart.

(Ber om ursäkt för sent svar.)
Tomas | Switch King

sirmadman
1 star
1 star

Re: Hantera helgdag som lördag (även dagen före)

Post by sirmadman » Wed 16 Jul 2014, 08:41

Vore kanon om ni lade tillbaka det då det är bra när man styr lampor och är ledig på helgdagar. Då kan man få lyset lite längre dagen före.

/Thomas

Post Reply