Hej Martin,
Jag har noterat en sak som jag måste be att få fråga er om. Jag lyckas få SK i osynk med TC genom att använda en typ strömbrytare (i detta fall en LWST-605) och snabbt toggla mellan PÅ/AV ett antal gånger. Då verkar det som om SK inte hänger med i svängarna. TC (liksom EG) fortsätter att visa korrekt status.
Finns det någon underliggande rutin som avsiktligt filtrerar bort händelser om dom kommer för snabbt?
Om man, när man hamnat i osynk, klickar på synkronisera så ställer SK enheten i det läge som SK tycker att den skall stå i vilket är tvärtemot vad TC anser.
Vad är egentligen rätt? Vem äger datat?
Testat med SK 3.0
mvh Walter
SK och TC is osynk
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- Administrator
Re: SK och TC is osynk
Det finns två inställningar som hanterar köerna i servern. Den ignorerar identiska händelser inom 2.5s (i grundinställningen).
Den andra har att göra med en fördröjning som Switch King ska lägga innan en signal får börja bearbetas. Används för att kompensera bl.a. för bångstyriga rörelsedetektorer.
Utöver rena inställningar så finns det en logik som hanterar händelser från Telldus Center som är relaterade till varandra.
Exempelvis kommer det alltid ett antal event när en enhet läggs till i Telldus Center - Add, SetName, SetProtocol etc - och då finns en struktur som kräver att tillräckligt med information ska ha kommit in innan Switch King börjar behandla informationen.
Det bör inte kunna tappas händelser, men det kan ju vara ett feltänk någonstans... Däremot kan de bli fördröjda om de ingår i en förväntat kedja av händelser.
Om man slår på Debug-loggning på servern så bör man kunna se detta och eventuella orsaker till att händelserna kastas.
Ta bort loggfilen precis innan du switchar On/Off så bör det finnas lite matnyttig info i loggen. Bifoga gärna det i ett inlägg eller pm isf.
Edit: På ägarspåret så har Switch King fortsatt på spåret som gällde innan TelldusCenter 2.1.0, då det inte fanns möjlighet att få notifikationer - Switch King äger enheternas status.
Edit2: Tagit bort felaktig text: "Den ena påverkar bara Raw-event = enheter som inte ligger i Telldus Center."
Den andra har att göra med en fördröjning som Switch King ska lägga innan en signal får börja bearbetas. Används för att kompensera bl.a. för bångstyriga rörelsedetektorer.
Utöver rena inställningar så finns det en logik som hanterar händelser från Telldus Center som är relaterade till varandra.
Exempelvis kommer det alltid ett antal event när en enhet läggs till i Telldus Center - Add, SetName, SetProtocol etc - och då finns en struktur som kräver att tillräckligt med information ska ha kommit in innan Switch King börjar behandla informationen.
Det bör inte kunna tappas händelser, men det kan ju vara ett feltänk någonstans... Däremot kan de bli fördröjda om de ingår i en förväntat kedja av händelser.
Om man slår på Debug-loggning på servern så bör man kunna se detta och eventuella orsaker till att händelserna kastas.
Ta bort loggfilen precis innan du switchar On/Off så bör det finnas lite matnyttig info i loggen. Bifoga gärna det i ett inlägg eller pm isf.
Edit: På ägarspåret så har Switch King fortsatt på spåret som gällde innan TelldusCenter 2.1.0, då det inte fanns möjlighet att få notifikationer - Switch King äger enheternas status.
Edit2: Tagit bort felaktig text: "Den ena påverkar bara Raw-event = enheter som inte ligger i Telldus Center."
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Logfil (hoppas det var vad du menade)
mvh Walter
Bild som visar (felaktig) status i SK efter att jag togglat knappen on/off ett antal gånger
Bild som visar (korrekt) status i TC
Bild från EG som visar samtliga events jag togglade fram (inklusive de som SK pluginnen skickat över plus lite annat som tyvärr sprängt in sig däremellan)
mvh Walter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Administrator
Behöver tyvärr loggen när servern är satt i debug. Annars får man ingen information om händelser som eventuellt kastas.
http://www.switchking.se/sv/faq/39-konf ... ningslaege
http://www.switchking.se/sv/faq/39-konf ... ningslaege
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Trodde jag ställde in korrekt debug läge men ändrade i kommentaren, pinsamt

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 4 stars
Jag tänkte att det kanske blir lättare med de här.
mvh
Bild från EG's logg
Nollställde logfilen innan jag började. Händelsen 07:56:24 är den första tryckningen i testetmvh
-
- Administrator
Det är denna som gör att du inte ser alla händelser. Om du togglar snabbt - från av->på->av - så är fungerar det utan problem men om du togglar flera gånger inom 2.5s så är det spärren ovan som slår till. Det har som sagt med spammande sändare att göra - för att Switch King inte ska få 10-11 värden för en enda triggning av en rörelsedetektor.Martin wrote:Den andra har att göra med en fördröjning som Switch King ska lägga innan en signal får börja bearbetas. Används för att kompensera bl.a. för bångstyriga rörelsedetektorer.
Om man vill kan man ställa ned detta (eller upp) men hittills har vi inte sett något verkligt behov av detta och därför ligger det inte i klienten som en inställning.
Däremot är det en inställning i databasen som man kan justera till 0 genom att köra bifogat skript i ServerGUI.exe.
Martin | Switch King