Scenario eller systemläge för 'bortaläge'?

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
sege
2 stars
2 stars

Scenario eller systemläge för 'bortaläge'?

Post by sege » Tue 11 Sep 2012, 10:32

Tjo!

Tänkte göra mig ett 'bortaläge' när larmet hemma slås på så lite lagom mycket förbrukare stängs av lite snyggt. Egentligen känns det kanske som 'systemläge' men det går inte att trigga på datakälla? Ska man köra det här som scenario istället då?

Idag har jag scenarion typ
Godnatt - släcker allt
Godnat - en på hemngång - släcker allt utom nödljus för hemkrälande människa
Mörk tråkiga dag - tänder upp valda lampor

Sen default-läget där saker tänds hyfsat när ljus-sensorn är under värde X.

Jag kan inte trolla ihop kombo scenario och systemläge i huvudet riktigt. Ska man köra systemläge för 'bortrest i två veckor' eller? När ska jag använda vad? Vad kan man göra med det ena som inte går med andra? Hur kombinera? När ska man använda vad? :)

Martin
Administrator
Administrator

Re: Scenario eller systemläge för 'bortaläge'?

Post by Martin » Tue 11 Sep 2012, 12:45

Scenario och systemläge kan tyckas lika, men komplexiteten skiljer. Exempelvis kan ju varje schema som kör i ett systemläge ha specifika regler. Med ett scenario så låser man till större del enheter så att deras tillstånd inte förändras under en viss tid. De kan ju också användas i kombination - de utesluter inte varandra.

Om du exempelvis har semester och vill gå upp senare än normalt så vill du kanske helst att dina lampor ska gå på andra scheman - tända mellan 18-01 istället för mellan 06-08 och 18-23, exempelvis - under hela din semesterperiod. En semesterperiod som kanske är ett par veckor. Att uppnå detta med scenario blir extremt komplext, men väldigt enkelt med ett systemläge.

I övrigt:
viewtopic.php?f=8&t=887&p=6573&hilit=gr ... 5gor#p6530
Martin | Switch King

Post Reply