Hejsan,
jag har tänkt mig att koppla in en Nexa LWMR-210 i direkt anslutning till taklampan jag vill kunna dimmra. Dvs att Nexa-dosan ligger löst uppe i lampans täck-kåpa upp mot taket, tänker jag. Men hur ska jag koppla elektriskt ?
(Utgångsläget är alltså att jag har: 1) en 2-polig honkontakt som hänger ned från taket, 2) en dito hankontakt som hör till taklampan, 3) Nexa-dosan med 2 anslutningspunkter och 2 lösa kablar.
Tacksam för tips !
Hur koppla en Nexa LWMR-210 ?
-
- 3 stars
Re: Hur koppla en Nexa LWMR-210 ?
Att hänga denna löst är inte att rekommendera. LWMR-210 är tänkt att sitta bakom trycknapp (då de två trådarna kopplas till knappen).ludde36 wrote:Hejsan,
Dvs att Nexa-dosan ligger löst uppe i lampans täck-kåpa upp mot taket, tänker jag. Men hur ska jag koppla elektriskt ?
Dosan kopplas på följande sätt:
Den anslutningen som är märkt med L på dosan kopplas till den ena stiftet i honkontakten (bör vara fas), den andra går till lampan dvs, en av hankontakterna.
Dessutom skall en tråd gå direkt mellan den lediga honkontakten och den lediga hankontakten.
De vita kablarna används inte i denna setup utan skall skyddas med lämplig tejp eller motsvarande.
Det enklaste om du vill göra på detta sätt är att montera dosan mha en nya hon respektive hankontakt med LWMR-210 i serie med lampan på en av trådarna. Tänk dock på att enheten är gjord för att sitta skyddad och att den inte är beröringsskyddad.
Jag råder dig dock starkt att kolla beskrivningen på Nexas hemsida innan du börjar koppla, se:
http://www.nexa.se/LWMR-210-Inbyggnadsmottagare.htm
-
- 1 star
Tack för snabbt och bra svar!
Först ska jag förklara: Min befintliga väggkontakt är av någon sorts "mini-variant" (65mm i fyrkant), och dessutom trappkopplad. Så det är ont om plats bakom.
Sen så lät jag mig påverkas av Nexa´s egna påståenden "kan placeras....alternativt direkt mot belysningskällan" resp "LWMR-210 kan också installeras separat och då tejpar man eller klipper bort dom två vita kablarna."
(Egentligen förstår jag inte varför man öht skall fippla med en befintlig väggkontakt. Nexan inehåller väl en egen bryt/slut-funktion i tillägg till dimmring, antar jag ? Det är förresten inte angivet hur samspelet mellan dosan och befintlig brytare fungerar.)
Så då kommer min (förhoppningsvis) sista fråga: Skall dosans vita kablar hållas förbundna eller skilda från varann ? ("klipper bort" antyder iofs att de skall hållas åtskilda).
Först ska jag förklara: Min befintliga väggkontakt är av någon sorts "mini-variant" (65mm i fyrkant), och dessutom trappkopplad. Så det är ont om plats bakom.
Sen så lät jag mig påverkas av Nexa´s egna påståenden "kan placeras....alternativt direkt mot belysningskällan" resp "LWMR-210 kan också installeras separat och då tejpar man eller klipper bort dom två vita kablarna."
(Egentligen förstår jag inte varför man öht skall fippla med en befintlig väggkontakt. Nexan inehåller väl en egen bryt/slut-funktion i tillägg till dimmring, antar jag ? Det är förresten inte angivet hur samspelet mellan dosan och befintlig brytare fungerar.)
Så då kommer min (förhoppningsvis) sista fråga: Skall dosans vita kablar hållas förbundna eller skilda från varann ? ("klipper bort" antyder iofs att de skall hållas åtskilda).
-
- 3 stars
Du kommer inte att kunna styra funktioner (dimmer etc) mha dina befintliga trappkopplade brytare. Nexan kan inte kontrolleras som på vissa lampor med inbyggd dimmer dvs mha befintliga brytare genom att bryta fasen utan här behöver de vita trådarna eller mottagaren användas. Därav finns funktionen med möjlig montering bakom trycknappen, dock blir det inte så trivialt i ditt fall då du har någon form av trappkoppling. Men det går alldeles säkert!ludde36 wrote: (Egentligen förstår jag inte varför man öht skall fippla med en befintlig väggkontakt. Nexan inehåller väl en egen bryt/slut-funktion i tillägg till dimmring, antar jag ? Det är förresten inte angivet hur samspelet mellan dosan och befintlig brytare fungerar.)

Jaludde36 wrote: Så då kommer min (förhoppningsvis) sista fråga: Skall dosans vita kablar hållas förbundna eller skilda från varann ? ("klipper bort" antyder iofs att de skall hållas åtskilda).