1. Förbättrad hantering av datakällor
2. Möjlighet att skicka events utåt
3. Skicka signal till alla enheter vid scenariobyte
4. Scenarioinställningar -> Ändra i scenario -> Scenarioinställningar (inte tillbaka till huvudprogrammet) (Edit)
Långversionen:
Efter Martin skrev att det var fritt fram att komma med önskelista på SK-funktionalitet såhär fram emot jul kunde jag såklart inte hålla mig. Jag ska säga direkt att jag inte hållt på med detta så väldigt länge (Nexa-brytare länge, men Tellstick och SK endast sedan DUO:n kom), dock får jag ändå säga att jag ägnat mycket tid åt SK och verkligen försökt lösa problem jag träffat på längs vägen.
Generellt:
Till att börja med tycker jag SK funkar fantastiskt bra som frontend för Tellstick - enkelt och tydligt, men ändå kraftfullt och smart löst med scenarier och gruppscheman!

APIer och dylikt tycker jag verkar fantastiskt bra - riktigt bra att ni har ett kraftfullt sätt att styra allt och erbjuder såväl DLLer som REST och dessutom kompilerat DLL-exempel som command line utility, toppen! Däremot tycker jag att automatiserad input/output skulle kunna förbättras en hel del:
1. Datakällor och parsing
Generellt sätt bra att ni stödjer indata i såpass varierande format som ni gör, riktigt nice. Ett antal tankar om just datakällor:
* Bättre hantering av tal - dels själva parsingen (se exv min andra tråd), men även en mer avancerad omräknare hade varit trevligt (ett "avancerat"-fält där man kunde ange A + (B * (C + Värde)) skulle lösa väldigt mycket olika sorters omräkningar (A, B och C decimaltal), exv konverteringar mellan Fahrenheit/Celcius, fix av 116 grader => 11,6 enligt tidigare tråd, eller allmän felmätningsjustering)
* "Förståelse" för XML (eller annan liknande markup) - För mig är sättet att skriva in hur man hittar ett värde i en större datafil inte på något sätt naturligt. För att slippa skriva jättefunktioner för att förstå xml på riktigt föreslår jag något/några av:
- "Sök på [rad 10 / varsomhelst], värdet finns i xml-taggen 'temperatur'" (söker efter <temperatur>VÄRDE</tempeteratur>)
- Som idag fast med flerteckensavgränsare (avgränsare = {"<temperatur>", "grader</temperatur">} skulle ge samma resultat som ovan relativt enkelt utan specialfunktioner för xml
- Preview! Jag kan ha missat, men jag har i alla fall inte hittat hur man kan se resultatet av det man skriver in (det jag skulle vilja se är Rådata: ".......", Tolkas som ".....")
- Kopplat till det ovan bör man kunna välja om det är heltal, decimaltal eller sträng man förväntar sig, men det kanske man redan kan?
2. Möjlighet att generera events utåt, exv:
* Vid byte av scenario
* Då regler uppfylls
* Då signaler skickas ut
Exempelvis skulle när något av detta händer en fil kunna skapas/uppdateras, ett http-anrop göras, eller dylikt.
Övrigt:
3. Jag skulle önska att man kunde välja att SK vid scenariobyte sätter state på alla enheter (först de som har "fel" state och därefter (valbart?) även de som redan har "rätt" state). För närvarande krävs en manuell synkning efter scenariobyte.
4. För närvarande kommer man tillbaka till huvudprogrammets gui efter man ändrat i ett scenario (alltså gått från Scenarioinställningar -> Ändra i scenario och sen stängt den rutan). Ofta vill man (jag) ändra i fler scenarion vilket är lite meckigt eftersom man måste upp till huvudmeny och välja scenarioinställningar igen mellan varje gång. Man kanske tom skulle kunna välja "Använd" i scenarioinställningar och sen ha en topp-toolbar i den rutan där man via en dropdown kan växla till ett annat scenario? Hade varit väldigt smidigt!
Jag uppdaterar denna när jag kommer på något mer, men detta var nog allt för nu!

Kom gärna med synpunkter eller frågor!
/Victor