Hej!
Upptäckte idag att min historik på respektive datakälla endast är från 05.00 tiden i morse trots att jag har valt att visa 300 poster. Ingen av datakällorna har fler än 150 poster.
Jag kör senaste version av server och klient.
Det finns 18 datakällor upplagda.
Är det någon som upptäckt samma sak?
MVH Peter
PS: Tack för ett mycket bra arbete!!
Historik datakällor
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- Administrator
Re: Historik datakällor
Hej Peter,
Detta är "by design". I tidigare versioner då Switch King tog mycket CPU i anspråk och ibland hade problem med prestanda vid sparande av värden till databasen så lades det in en begränsning på antal värden som sparas från datakällorna.
I princip fungerar det så att servern var 12:e timme (om grundinställningarna för 0.8 används) gör en rensning på alla värden och behåller bara de 2000 senaste värden som samlats in (för alla datakällor).
Man kan se detta i loggfilen, som skriver följande meddelande när rensningen körs:
Eftersom vi verkar ha fått ordning på CPU- och databasprestandan så kanske det är läge att höja gränsen... Frågan är bara hur högt 
Detta är "by design". I tidigare versioner då Switch King tog mycket CPU i anspråk och ibland hade problem med prestanda vid sparande av värden till databasen så lades det in en begränsning på antal värden som sparas från datakällorna.
I princip fungerar det så att servern var 12:e timme (om grundinställningarna för 0.8 används) gör en rensning på alla värden och behåller bara de 2000 senaste värden som samlats in (för alla datakällor).
Man kan se detta i loggfilen, som skriver följande meddelande när rensningen körs:
Code: Select all
Saving 2000 DataSourceValues with min date of "x" and max date of "y".

Martin | Switch King
-
- 4 stars
Ok!
Egentligen räcker det nog med nuvarande (bättre bra prestanda än historik om man måste välja).
MVH Peter
PS: Det kanske kunde vara en idé att kunna välja vilka datakällor man önskar historik på?
Egentligen räcker det nog med nuvarande (bättre bra prestanda än historik om man måste välja).
MVH Peter
PS: Det kanske kunde vara en idé att kunna välja vilka datakällor man önskar historik på?
-
- 3 stars
Låt det vara konfigurerbart, då får var och en göra en bedömmning om man vill öka eller minska.Martin wrote:Eftersom vi verkar ha fått ordning på CPU- och databasprestandan så kanske det är läge att höja gränsen... Frågan är bara hur högt
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1
-
- Administrator
I 0.9 kommer detta värde att höjas till 4000 i default-inställningen och vara justerbart i konfigurationsfilen för servern.
Dock inte direkt i klienten.
. Tills vidare måste jag dock, av olika orsaker, låta det vara som det är.
Jag tror att du kommer en bit på vägen om du kör på 4000 alternativt höjer värdet ännu mer.
Dock inte direkt i klienten.
Har också varit inne på det eftersom jag själv hade kunnat ha nytta av det - bl.a. tidigare, när mina rörelsedetektorer fyllde upp 2000 värden ganska snabbtRhodin wrote:Det kanske kunde vara en idé att kunna välja vilka datakällor man önskar historik på?

Jag tror att du kommer en bit på vägen om du kör på 4000 alternativt höjer värdet ännu mer.
Martin | Switch King