Styra enhetsgrupper med olika fjärrar via SK

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Exile82
2 stars
2 stars

Styra enhetsgrupper med olika fjärrar via SK

Post by Exile82 » Wed 21 Jan 2015, 08:16

Hej. Jag har ett problem som har skapat djupa veck i pannan länge, som det säkert finns en enkel lösning på.
Hemma har jag 12 on/off switchar (Julas Anslut men som är parade som Nexa), som jag dessutom har delat in i olika enhetsgrupper, t.ex. Bottenvåning, Övervåning, Uthomhus etc.
Jag använder mig även av fjärr som är parade med respektive switch (alltså inte via SK). Problemet med Julas switchar är att de bara har två minnesplatser, vilket gör att minnet är fullt nu.

Det jag skulle vilja åtstadkomma är att strunta i parningen direkt mellan fjärr och switch, och lösa allt det i SK istället. Det skulle göra att jag kan använda mig av fler fjärrkontroller och kunna göra andra setuper.
Jag har provat att lägga till fjärrkontrollen som datakälla, vilken fungerar finfint, SK får hela tiden status AV/PÅ från fjärren. Men sen då, hur lägger jag smidigt till att "1" på en viss fjärrkontroll ska styra en viss enhet eller en viss enhetsgrupp?
Jag experimenterade med scenarion, och visst fungerar det att gå in i ett visst scenario, men det fick andra konsekvenser och det gick inte att ta sig ur det scenariot heller.
Visst kan jag kolla vilken fjärrkontrollskod som fjärren har, och lägga in den för alla de enheter som ingår i en viss grupp. Men då är jag likt förbannat låst till just den fjärrkontrollen, jag vill kunna använda flera!

Någon som har ett förslag?

Hampusen
1 star
1 star

Re: Styra enhetsgrupper med olika fjärrar via SK

Post by Hampusen » Wed 21 Jan 2015, 18:50

Jag hade nog testat grupp schema med regler som kollar på de fjärr kontroller du vill använda.

Hampusen
1 star
1 star

Post by Hampusen » Wed 21 Jan 2015, 18:56

Jag vet att med lätthet kan göra detta med Eventghost med hjälp av Switchking och Tellstick Duo pluginet. Det är nog den enklaste metoden. Men det kräver en Windows burk.

Exile82
2 stars
2 stars

Post by Exile82 » Wed 21 Jan 2015, 19:44

Hampusen wrote:Jag vet att med lätthet kan göra detta med Eventghost med hjälp av Switchking och Tellstick Duo pluginet. Det är nog den enklaste metoden. Men det kräver en Windows burk.
Ja jag har provat med gruppscheman, men då verkar jag vara bunden till att ange en starttid och sluttid när det ska gälla oxå. Jag vet inte om jag tyckte att det fungerade så bra. Ska kanske kolla på eventghost oxå.

Exile82
2 stars
2 stars

Post by Exile82 » Sun 25 Jan 2015, 23:18

Nä det gick inget vidare med gruppscheman eller på nåt annat sätt heller. Tycker att det är märkligt att just det ska vara så omständligt. Det känns som en basic feature, speciellt då fjärrkontroller kan läggas till och visa rätt värden (av/på). Man borde ju i SK kunna koppla en viss enhet, eller grupp, till en eller flera fjärrkontroller utan att mecka med plugin.
Men men, det verkar som om jag får titta på eventghost för det ändamålet!

Post Reply