Avbryta en regel

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Hampusen
1 star
1 star

Avbryta en regel

Post by Hampusen » Thu 15 Jan 2015, 19:47

Tjenare. Jag har satt upp ett gruppschema som triggas av en rörelse sensor med hjälp av en regel. I regeln är det satt att den minst håller sig uppfylld i 2 timmar om "På" mottages från rörelsesensorn (så att inte huset tänds och släcks hela tiden), funkar riktigt smidigt btw

Problemet kommer när vi ska lämna huset och kör igång scenariot "Släck Allt" som egentligen bara släcker allt och återgår till enligt schema efter 02:10 timmar.

Detta betyder att om vi kommer hem inom 02:10 så kommer inte rörelsesensorn trigga att allt tänds, på grund av den forfarande kör scenariot "Släck Allt" och om jag sänker tiden på "Släck Allt" till en 15 min istället så kommer huset tända sig själv utan att vi kommit hem pga gruppschemats regel som är uppfylld.

Fråga: Finns det något sätt man kan "nollställa" en regel så gruppshemat stängs av?

Jag skulle i sådana fall kunna scripta något via Eventghost t.ex.

Tacksam för svar/tips.

PS Har kört med att trigga scenarion med rörelsesensorn innan men gillade inte hur den sätter om "manuella" tändningar och släckningar som gjorts. T.ex om den tänder allt och vi tycker av någon anledning att vi inte behöver en lampa, så kommer den i sådana fall tändas igen nästa gång regeln triggar scenariot.

Hampusen
1 star
1 star

Re: Avbryta en regel

Post by Hampusen » Sun 18 Jan 2015, 11:29

Någon som har har en aning om hur man kan göra, eller går det?

//Hampus

Post Reply