Enbart tända lampa utan att nånsin släcka
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 2 stars
Enbart tända lampa utan att nånsin släcka
Jag vill göra nånting väldigt enkelt, kanske för enkelt.
Jag vill sätta på en lampa som styrs med en LCMR-1000 varje morgon 07:00 för att vakna.
Idag har jag ett tidsshema koppat till denna enhet som tänder 07:00 och släcker 09:00
Men grejjen är att jag inte vill släcka 09:00, faktum är att jag aldrig vill släcka lampan, personen som lämnar rummet släcker sannolikt lampan via en LWST-605 som sitter på väggen.
Att lampan släcks vid 09:00 skapar irritation vid dom tillfällen där lampan just tänds via LWST-605'an som sitter på väggen.
Jag har provat att inte koppla LWST-605'an direkt till LCMR-1000 relät utan istället låta SK plocka in signalen från LWST-605 för att sedan styra scenarion som i sin tur styr LCMR-1000 relät. Men det verkade inte vara en framkomlig väg av olika skäl, dels var återkopplingen alldeles för långsam när man tände resp. släckte lampan. Dels fungerade det inte tillräckligt ofta. Och utöver detta så vill man ju ha scenarion till saker som styr fler enheter än bara en lampa, att då avsluta scenriot "Tittar på TV" för att nån råkar tända en lampa i sovrummet känns knasigt.
Kan man göra detta på ett enkelt sätt ?
Jag vill sätta på en lampa som styrs med en LCMR-1000 varje morgon 07:00 för att vakna.
Idag har jag ett tidsshema koppat till denna enhet som tänder 07:00 och släcker 09:00
Men grejjen är att jag inte vill släcka 09:00, faktum är att jag aldrig vill släcka lampan, personen som lämnar rummet släcker sannolikt lampan via en LWST-605 som sitter på väggen.
Att lampan släcks vid 09:00 skapar irritation vid dom tillfällen där lampan just tänds via LWST-605'an som sitter på väggen.
Jag har provat att inte koppla LWST-605'an direkt till LCMR-1000 relät utan istället låta SK plocka in signalen från LWST-605 för att sedan styra scenarion som i sin tur styr LCMR-1000 relät. Men det verkade inte vara en framkomlig väg av olika skäl, dels var återkopplingen alldeles för långsam när man tände resp. släckte lampan. Dels fungerade det inte tillräckligt ofta. Och utöver detta så vill man ju ha scenarion till saker som styr fler enheter än bara en lampa, att då avsluta scenriot "Tittar på TV" för att nån råkar tända en lampa i sovrummet känns knasigt.
Kan man göra detta på ett enkelt sätt ?
-
- Administrator
Re: Enbart tända lampa utan att nånsin släcka
Det enklaste är nog om du kodar mottagaren i väggen mot _både_ brytaren på väggen och mot en enhet du sätter upp i Switch King.
Då får du iofs ingen återkoppling i Switch King när du tryckt på väggbrytaren (om du inte löser detta med någon form av plugin), men det kanske du kan leva med.
När du trycker på brytaren på väggen går signalen direkt till mottagaren utan att passera Switch King, och lampan kan alltid tändas 07:00 genom signal från Switch King.
Återkopplingstiden kan du få ner genom att skruva på lite inställningar i Switch King, men du har ju andra orsaker till att du inte vill ha den direktkopplad också...
Då får du iofs ingen återkoppling i Switch King när du tryckt på väggbrytaren (om du inte löser detta med någon form av plugin), men det kanske du kan leva med.
När du trycker på brytaren på väggen går signalen direkt till mottagaren utan att passera Switch King, och lampan kan alltid tändas 07:00 genom signal från Switch King.
Återkopplingstiden kan du få ner genom att skruva på lite inställningar i Switch King, men du har ju andra orsaker till att du inte vill ha den direktkopplad också...
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Jag kanske totalt har missuppfattat det hela men jag skulle först koda LWST-605 direkt mot LCMR-1000 relä:et.
Sedan skulle jag via "Tellstick Duo händelseloggen" kolla vilken kod som brytaren använder och sedan lägga in den på enheten i Switchking.
Sedan kopplar jag ett schema mot enheten som skickar ett PÅ varje morgon kl. 07:00.
Har gjort så på ett antal enheter här hemma. Då ser jag också i Switchking när jag manuellt slår av och på brytaren.
mvh Tomas
Sedan skulle jag via "Tellstick Duo händelseloggen" kolla vilken kod som brytaren använder och sedan lägga in den på enheten i Switchking.
Sedan kopplar jag ett schema mot enheten som skickar ett PÅ varje morgon kl. 07:00.
Har gjort så på ett antal enheter här hemma. Då ser jag också i Switchking när jag manuellt slår av och på brytaren.
mvh Tomas
-
- 2 stars
Så vidt jeg vet må lampen være av i følge Switch King for at den skal bli slått på igjen neste dag, slik at hvis du kun legger inn på kl 07:00 vil den ikke bli skrudd på neste morgen.
Direkte styring av en enhet fra en kilde synes jeg klønete i Switch King, så jeg bruker Event Ghost til å håndtere dette.
I ditt tilfelle ville jeg koble bryteren direkte til lampen, men også la Event Ghost lytte etter at bryteren blir skrudd av og så sende en device off fake til Switch King.
Da blir den registrert som av i Switch King uten at det sendes ut noe på TellStick.
Direkte styring av en enhet fra en kilde synes jeg klønete i Switch King, så jeg bruker Event Ghost til å håndtere dette.
I ditt tilfelle ville jeg koble bryteren direkte til lampen, men også la Event Ghost lytte etter at bryteren blir skrudd av og så sende en device off fake til Switch King.
Da blir den registrert som av i Switch King uten at det sendes ut noe på TellStick.
-
- Administrator
Nja, det var inte så jag menade.ts67 wrote:Jag kanske totalt har missuppfattat det hela men jag skulle först koda LWST-605 direkt mot LCMR-1000 relä:et.
Om fjärrkontrollen skulle skicka "R1U1" (fjärr nummer 1, enhet nummer 1) så sätter du enheten i upplärningsläge och sen trycker du på "On" på fjärrkontrollen.
Då har enheten i väggen lärt sig att lyssna på "R1U1".
Sen skapar du en ny enhet i Switch King och ger den exempelvis "R2U1". Därefter sätter du enheten i upplärningsläge igen och skickar ett "On" från Switch King eller Telldus Center.
Då lär sig enheten att lyssna på både Switch King och fjärrkontrollen - den ena skickar "R1U1" och den andra "R2U1".
Om du sätter "On" kl 07:00 till "Tvingande" (Forced) så skickar Switch King signalen även om Switch King "tror" att enheten redan är på.datagutten wrote:Så vidt jeg vet må lampen være av i følge Switch King for at den skal bli slått på igjen neste dag, slik at hvis du kun legger inn på kl 07:00 vil den ikke bli skrudd på neste morgen.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Det är så det är kopplat just nu.Martin wrote:Det enklaste är nog om du kodar mottagaren i väggen mot _både_ brytaren på väggen och mot en enhet du sätter upp i Switch King.
Det enda problemet är att jag måste ange även en tid för när lampan ska släckas för att kunna sätta enheten på "Enligt schema" för att det sedan ska sättas på 07:00. Om jag inte väljer att släcka lampan vid 09:00 så tänds lampan så fort jag väljer "Enligt Schema"
-
- Administrator
Vad är anledningen till att du byter från "Enligt schema" till manuellt "On" (eller "Off")? I Switch King bör ju alltid din lampa se ut som om den är på så länge du bara har ett schemalagt tillslag kl 07:00 och det är satt till "Tvingande".jimmy927 wrote:Det enda problemet är att jag måste ange även en tid för när lampan ska släckas för att kunna sätta enheten på "Enligt schema" för att det sedan ska sättas på 07:00. Om jag inte väljer att släcka lampan vid 09:00 så tänds lampan så fort jag väljer "Enligt Schema"
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Jag sätter den aldrig i manuellt läge, det är inte det som är problemet.Martin wrote:Vad är anledningen till att du byter från "Enligt schema" till manuellt "On" (eller "Off")? I Switch King bör ju alltid din lampa se ut som om den är på så länge du bara har ett schemalagt tillslag kl 07:00 och det är satt till "Tvingande".
Problemet är att jag inte vill schemalägga en släckning av lampan eftersom jag inte vill släcka den.
Men om jag INTE shemalägger en släckning så är då lampan ALLTID på om läget "Enligt schema" är valt.
-
- Administrator
Switch King byter till manuellt läge om Telldus Center skickar information om att läget ändrats. Av den anledningen verkar det som om enheten är kopplad direkt mot fjärrkontrollen med samma kod som den är upplagd i Switch King och Telldus Center. Jag tror att det är denna direktkoppling som finns kvar som stökar till det och gör att enheten byter läge.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Men switch king går inte över till manuellt läge, den bara släcker lampan när jag slår på shemalagt läge oavsett när på dygnet jag gör detta.Martin wrote:Switch King byter till manuellt läge om Telldus Center skickar information om att läget ändrats. Av den anledningen verkar det som om enheten är kopplad direkt mot fjärrkontrollen med samma kod som den är upplagd i Switch King och Telldus Center. Jag tror att det är denna direktkoppling som finns kvar som stökar till det och gör att enheten byter läge.