Felsöka regler?

Allmänna frågor och synpunkter.
ljs-s
2 stars
2 stars

Felsöka regler?

Post by ljs-s » Tue 22 Oct 2013, 19:24

Hej hej,

Finns det något bra sätt att felsöka varför ens regler inte gör som man vill? :)
Kanske finns nån logg fil att läsa som jag inte hittat eller nått?

Vet inte om det är jag har otur när jag tänker, men jag har en super enkel regel jag inte får till.
Så om nån har ett bra tanke sätt när ni felsöker era regler så skulle det vara uppskattat :)

/Mvh Lars

ljs-s
2 stars
2 stars

Re: Felsöka regler?

Post by ljs-s » Wed 23 Oct 2013, 06:45

Jag kanske ska förtydliga mitt problem.
Jag har dessa datakällor:

Sun: Up or Down
RörelseSensor: Av eller På

Jag har en dimbar lampa som jag kör på 60% när solen går ner, och som ska stänga av sig.
Jag vill att lampan går på 100% när rörelsesensorn är På.

Allt det fungerar förutom att lampan inte stänger av sig.
Jag gjorde en regel som sätter lampan Av när Sun är Up, men så fort jag enablar den regeln så slutar lampan gå på 100% när rörelsesensorn är På... Även fast Sun är Down.
Jag testade att göra flera andra varianter där lampan blir Av när en regel som inte är uppfyld än, fortfarande slår av lampan när rörelsesensorn är På...

Nån som har några kloka tankar som kan hjälpa mig?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 23 Oct 2013, 07:49

Är inte riktigt med på hur du har konfigurerat dina regler. Reglerna konfigureras för när enheter ska vara "På" snarare än när de ska vara "Av". Om du har flera regler kopplade till samma schema så räcker det med att en regel är uppfylld för att lampan ska vara tänd.

Kan du förse oss med skärmdumpar på dina regler och dina scheman som är relaterade till just den enheten?
Martin | Switch King

ljs-s
2 stars
2 stars

Post by ljs-s » Wed 23 Oct 2013, 17:13

Så det betyder att om ingen regel är true så ska lampan slå av?
Finns det nått sätt att se vilken regel det är som är uppfylld just nu?

ljs-s
2 stars
2 stars

Post by ljs-s » Sun 27 Oct 2013, 19:42

Svara på mig själv, ja den släcks när ingen regel blir true.
Men som tidigare nämnt, kan man se vilken regel som just nu är aktiv?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 27 Oct 2013, 19:53

Det finns "halv" möjlighet i v3 genom att slå på funktionen "Tona bort block" under "Verktyg - Inställningar - Visa". De fält som är gråmarkerade är grå just för att en regel inte är uppfylld.
Martin | Switch King

ljs-s
2 stars
2 stars

Post by ljs-s » Sun 10 Nov 2013, 12:08

Martin wrote:Det finns "halv" möjlighet i v3 genom att slå på funktionen "Tona bort block" under "Verktyg - Inställningar - Visa". De fält som är gråmarkerade är grå just för att en regel inte är uppfylld.
Tackar.

Här kommer en skärmdump på en regel som jag inte får till.
Som du ser är Soldata = 0.0 och regeln ska bli uppfylld om Soldata är lägre än 50 watt men skiljt från -4 eftersom det är felvärdet om datakällan inte är giltig.
Den är länkat till Hallampa - vägg som du ser i bakgrunden är av, även fast den borde vara på... Klickar jag ur att den ska vara skiljt från -4 så hoppar den igång snällt direkt.
Vad gör jag för fel? :)
Image

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 11 Nov 2013, 09:04

Vad kör du för version av server?
Det ligger något i bakhuvudet om att två regler på samma schema där reglerna går mot samma datakälla kan leda till problem.

Alltså - som i ditt fall - du har en regel som säger < 50 och en som säger skiljt från -4, där båda dessa regler pekar mot samma datakälla.

Skulle du kunna ha ett annat felvärde än -4, som inte påverkar reglerna = så att det räcker med en regel?
Alternativt prova att skapa två soldatakällor (Soldatakälla 1 och Soldatakälla 2) och koppla ena regeln till "1" och andra till "2".

Jag hittar inte buggnoteringen om detta - men jag känner igen symptomen.
Martin | Switch King

ljs-s
2 stars
2 stars

Post by ljs-s » Mon 11 Nov 2013, 10:13

Jag kör:
Server: 3.2.3.1
Klient: 3.1.0.1
Telldus Center: 2.1.2_beta1

Min erfarenhet tidigare är att om jag bara klickar ur och i den där slumpvis, svär runt 30 gånger så börjar det helt plötsligt att fungera :)
T.ex. när jag skapade denna krävdes det väldigt många svordommar :)
Image
Image

Så om detta är en bugg som ställer till det så skulle jag spara många svordommar om den vart fixad :)

ljs-s
2 stars
2 stars

Post by ljs-s » Tue 12 Nov 2013, 11:02

Martin wrote:Vad kör du för version av server?
Det ligger något i bakhuvudet om att två regler på samma schema där reglerna går mot samma datakälla kan leda till problem.

Alltså - som i ditt fall - du har en regel som säger < 50 och en som säger skiljt från -4, där båda dessa regler pekar mot samma datakälla.

Skulle du kunna ha ett annat felvärde än -4, som inte påverkar reglerna = så att det räcker med en regel?
Alternativt prova att skapa två soldatakällor (Soldatakälla 1 och Soldatakälla 2) och koppla ena regeln till "1" och andra till "2".

Jag hittar inte buggnoteringen om detta - men jag känner igen symptomen.
Är det något jag behöver göra för att registrera nån bugg notering på det här?

Hmm hänger inte riktigt med vad du menar när du skriver "Skulle du kunna ha ett annat felvärde än -4, som inte påverkar reglerna = så att det räcker med en regel?" Kan du ge ett exempel på hur du menar?

Post Reply