Lättaste vägen att få in en 1-wire CO2 mätare?

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
RealElwood
3 stars
3 stars

Lättaste vägen att få in en 1-wire CO2 mätare?

Post by RealElwood » Sat 02 Feb 2013, 09:00

Jag har skaffat en CO2 mätare från m.nu. Den bygger på en DS2450S, mäter 0-5000 ppm genom 0-5 V på kanal A, den är ansluten med en DS9490R USB adapter.
Jag ser den med 1-wire viewer. Jag vill implementera den i Switch King, provade igår kväll med beyond measure trial licens, men jag famlar i mörkret.

Jag hittar den men när jag ska ange intervallet så har jag bara 0-2,56V eller 2,56V-5,1V, skulle vilja ha 0-5V, iof så provade jag med båda intervaller, men lyckades aldrig få den att läsa någon data, kändes för komplext. Har sett pluginet här på forumet, testat det med, men den har inte stöd för sensorn.

Hur göra?

W8
Tellstick Duo

PerM
3 stars
3 stars

Re: Lättaste vägen att få in en 1-wire CO2 mätare?

Post by PerM » Sat 02 Feb 2013, 19:50

Hej,

DS2450 kan bara läsa i de två intervallen, det är en begränsning i hårdvaran. Vill du läsa 0-5V så kan du använda en spänningsdelare, dvs två motstånd som delar den uppmätta spänningen med två och då välja det lägre intervallet.
Ledsen, fel av mig. Du kan välja 0-2.56 eller 0-5.12V, det är ett fel i språkfilerna så 2.56 - 5.12 är alltså 0-5.12V . Det verkar ju lite dumt att bygga ihop en enhet som ger 0-5V ut med en som inte kan läsa hela området :)
men lyckades aldrig få den att läsa någon data, kändes för komplext
Berätta gärna mer så finns det kanske möjlighet att förenkla eller bättre beskriva funktionen.

Kjellberg
3 stars
3 stars

Post by Kjellberg » Sat 02 Feb 2013, 20:15

Blir ju lite nyfiken på vart o varför du mäter CO2?

/fredrik
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

RealElwood
3 stars
3 stars

Post by RealElwood » Sun 03 Feb 2013, 08:44

Kjellberg wrote:Blir ju lite nyfiken på vart o varför du mäter CO2?

/fredrik
P.g.a ständigt återkommande huvudvärk när vi eldar ordentligt i kaminen. 70-talshus med utbytta fönster, massa saker som driver ut luft men ingen tilluft.

Bestämde mig när vi blev föräldrar för 3 veckor sedan att göra något åt det, ligger 6 st velcoventiler hemma som ska monteras, vill ha ett kvitto på vad det innebär för inomhusklimatet därav CO2. Mätaren kommer jag flytta mellan vardsgs-/sov-/barnrum för att testa av med jämna mellanrum.

Sen kan jag tänka mig att sätta in en paxfläkt som tar in luft i närheten av kaminen om det visar sig behövs och styra denna med data från C02 mätare.

Är det beyond measure och en licens som krävs eller finns det annan programvara?
Isf är det väl bara att läsa manualen ikväll..

bjornæhurlen.dk
2 stars
2 stars

Post by bjornæhurlen.dk » Sun 03 Feb 2013, 19:26

Hei,
Jeg tror jeg ville målt CO verdier også. CO er et resultat av ufullstendig forbrenning, lukt og smakfri og kan gi slike symptomer.

RealElwood
3 stars
3 stars

Post by RealElwood » Tue 05 Feb 2013, 14:38

Angående CRON format, har jag förstått rätt om:

Code: Select all

0 */5 * * *
betyder läs var femte timma?

Och var 5:e minut blir då?

*/5 * * * *

PerM
3 stars
3 stars

Post by PerM » Tue 05 Feb 2013, 14:55

Jag förmodar att det är BM du talar om? BM stödjer ett utökat cron-format (se manualen för detaljer), ned till sekund-precision.

5:e minut (varje hel minut)

0 */5 * * *
5:e sekund

*/5 * * * *

RealElwood
3 stars
3 stars

Post by RealElwood » Wed 06 Feb 2013, 20:40

[quote="PerM"
men lyckades aldrig få den att läsa någon data, kändes för komplext
Berätta gärna mer så finns det kanske möjlighet att förenkla eller bättre beskriva funktionen.[/quote]

Nu har jag suttit ett par kvällar, CO2 mätaren är tillagd, jag kör ingen databas. Har inte lyckats läsa av vad den ger för input i BM, finns det inte ett "Live" fönster?

När man bygger ett schema med regeleditorn i rule engine så har följde jag ett förslag med en klocka som varje minut läser av Utgång A(0-5V) på CO2 mätaren och skickar det till en Tag (ST/O), det jag inte kan få till är hur den vet att det är till SK den ska skicka datan? i mitt fall kallar jag Taggen "SK DS"

Jag har en REST datakälla i SK som heter "SK DS", men där händer inget, har även en som heter som 1-wiregivaren "CO2" men båda är ett utropstecken.

PerM
3 stars
3 stars

Post by PerM » Wed 06 Feb 2013, 22:14

Ifall du missat det: BM består av två delar, BM Tool samt kärnanan med dess moduler. BM Tool är för konfigurering och utför själv inget arbete, men kan däremot kopplas upp mot kärnan och interagera/visualisera med det data som finns i systemet.

Om du kör kärnan i desktop-läge så ser du allt som loggas (stäng först av tjänsten och aktivera debug-loggning för relevanta moduler) och kan då se de värden som läses från enheten av 1-Wire modulen.

Vill du se data i realtid i BM Tool så aktivera Network binder i kärnan och anslut BM tool till denna (via menyn), se manualen: http://www.beyondmeasure.se/Setupkit/BM ... df#page=23
Tag sedan en 1-Wire komponent i ett schema, öppna oscilloskopet och högerklicka på komponentens utgång så kommer oscilloskopet att visa de värden som den komponenten mottager från 1-Wire modulen. FYI: i nästa version som släpps till helgen så finns det komponenter som direkt i schemat visar värden.

Om du döper en Tag till "SK::DS::dittnamn" så vet modulen "Switch King Bridge" att den ska skickas till SK, se manualen för mer detaljer: http://www.beyondmeasure.se/Setupkit/BM ... df#page=48
Jag har en REST datakälla i SK som heter "SK DS"
Om den i SK heter "SK DS" så ska den i BM heta "SK::DS::SK DS". "SK::DS::" är alltså den namnrymd som anger att den ska föras över till SK.

Du är välkommen att ställa frågor på BM's forum, där finns fler användare som kan hjälpa till och du har därmed större chans att få snabba svar.

RealElwood
3 stars
3 stars

Post by RealElwood » Sat 09 Feb 2013, 16:29

Jag bytte namn på rest datakällan till CO2. Är det "tag name" eller "name" som ska heta SK::DS::CO2?

Post Reply