Jag får inte växling av scenario mha regel att fungera. Det händer ingenting och serverloggen visar inte någon aktivitet. Samma regel knuten till ett gruppschema funkar ok.
(En gång funkade det för ett scenario men jag kan inte upprepa det.)
Jag har provat både med teckenseparerad datakälla och positionsbaserad. Har även provat värde (regelutvärdering) 0/1 resp nej/ja. Också försökt med hämtning intervall/när fil har ändrats.
I ett fall när jag labbade med detta fick jag faktiskt en varning i loggen:
BusinessAccessDataCollection - FileSystemWatcher} --<Warning> -- 2011-01-05 15:10:38 -- Did not find any matching FileSystemWatchers for datasource with id 21.
Jag har också för mig att när jag förra veckan började att titta på scenarioväxling så fick jag slumpvis växling fram och tillbaka mellan två scenarier. Dessa hade motsatt regel (ja/nej) från samma datakälla och värdet ändrade sig inte i datakällan. Då rensade jag alla scenarier från regler eftersom jag ville börja om från början, så jag kan inte redogöra för exakt vad som hände. Dessutom var det nog innan jag installerade 0.9.1.
Nuvarande versioner XP SP3, swk server 0.9.1.0, klient 0.9.0.22
scenario och regler
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- Administrator
Re: scenario och regler
Hur ser din datakälla och din regel ut som ska uppfyllas?
Jag tänker på datakällans minsta tid för uppfyllnad och vilken "operator" du valt för regeln (mindre än, större än, lika med) samt eventuellt hysteresvärde för den kopplade regeln.
Jag tänker på datakällans minsta tid för uppfyllnad och vilken "operator" du valt för regeln (mindre än, större än, lika med) samt eventuellt hysteresvärde för den kopplade regeln.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
lika med, hysteres 0, minsta tid 00:00.
-
- Administrator
Jag hittade ett problem med just denna kombination som är nu åtgärdad i kommande version.peterb wrote:lika med, hysteres 0, minsta tid 00:00.
Om du sätter minsta tid till något annat än "0" - en sekund (00:00:01) räcker - så bör det fungera.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Ok, jag testar detta när jag kommer hem senare i veckan. Fick för övrigt följande problem i morse: eftersom scenario-växling med regel inte funkar så tänkte jag att det var bäst att ändra manuellt från "hemma" till "ingen hemma", Då växlades scenario till "inte hemma" och direkt tillbaka till "hemma". Hemma-scenariot styrs i och för sig av en regel som var uppfylld (dvs den regel som inte alls funkade igår) men man måste väl kunna byta scenario manuellt ändå 

-
- 2 stars
Nu har jag testat med att sätta minsta tid för regeln till 00:01 (sekunder kan inte anges). EN gång byttes scenario när värdet i datakällan ändrades. Därefter har det inte fungerat.
Det andra skumma beteendet som jag beskrev i torsdags 6/1 har jag följande att tillägga:
test 1:
scenario 1 aktivt, styrs av regel som är uppfylld.
scenario 2 har inte någon regel.
manuellt byte till scenario 2.
resultat: byte till scenario 2 och sedan direkt tillbaka till scenario 1, inga enheter hinner ändras under den korta tid som scenario 2 är aktivt.
test 2:
scenario 2 har en regel.
resultat: scenario 2 blir aktivt, dvs OK.
test 3:
scenario 1 styrs av regel som är uppfylld.
scenario 2 aktivt, styrs av regel som inte är uppfylld.
tar bort regelstyrningen för scenario 2 och sparar ändringen.
resultat: scenario 2 och sedan direkt till scenario 1.
Det andra skumma beteendet som jag beskrev i torsdags 6/1 har jag följande att tillägga:
test 1:
scenario 2 har inte någon regel.
resultat: byte till scenario 2 och sedan direkt tillbaka till scenario 1, inga enheter hinner ändras under den korta tid som scenario 2 är aktivt.
test 2:
scenario 2 har en regel.
resultat: scenario 2 blir aktivt, dvs OK.
test 3:
scenario 1 styrs av regel som är uppfylld.
scenario 2 aktivt, styrs av regel som inte är uppfylld.
tar bort regelstyrningen för scenario 2 och sparar ändringen.
resultat: scenario 2 och sedan direkt till scenario 1.