Fråga om en knapp!
-
- 1 star
Fråga om en knapp!
HEJ
Vet inte riktigt hur jag skall förklara detta. Jag jobbar som programerare på S7 system och på dom systemen kan man sätta en positiv flank, jag undrar om man kan göra samma sak med en knapp / fjärrkontroll.
Tex om jag vill ha en puls på "On" för att tex tända en lampa en timme. Får man sen puls "Off" så släcker man den lampan.
Jag har provat med en Nexa fjärrkontroll med det vill inte fungera, någon som kan vissa mig en lösning på detta.
Har även testat med eventGhost. Men nexa kontrollerna stannar på on om man bara trycker till den.
"jag menar att jag vill bara ha on när jag tycker på knappen."
//Rickard
Vet inte riktigt hur jag skall förklara detta. Jag jobbar som programerare på S7 system och på dom systemen kan man sätta en positiv flank, jag undrar om man kan göra samma sak med en knapp / fjärrkontroll.
Tex om jag vill ha en puls på "On" för att tex tända en lampa en timme. Får man sen puls "Off" så släcker man den lampan.
Jag har provat med en Nexa fjärrkontroll med det vill inte fungera, någon som kan vissa mig en lösning på detta.
Har även testat med eventGhost. Men nexa kontrollerna stannar på on om man bara trycker till den.
"jag menar att jag vill bara ha on när jag tycker på knappen."
//Rickard
-
- 3 stars
Re: Fråga om en knapp!
Samtliga av dessa RF-enheter skickar antingen on eller off vid tryck på respektive knapp. Det går alltså inte att få en positiv flank när du trycker ned knappen och en negativ när du släpper den, vilket är vad du vill, eller hur?
-
- 4 stars
Pulsstyrningen i din beskrivning är ju ersatt av ett kommando som skickas av mjukvaran till en transmitter som sänder till reläet (Nexa enheten) som håller lampan tänd . Även på en Siemens S7:a hålls ju reläet draget så länge som lampan skall lysa även om du pulsstyrt tillslaget?
Berätta vad du vill åstadkomma och varför det som finns nu inte fungerar för din applikation så kanske vi kan föreslå lösningar.
Jag har själv byggt pulsstyrningsfunktioner i EventGhost men då har jag använt mig av vanliga reläkort. Principen blir då att mjukvaran först skickar ett ON och sedan snabbt därefter (efter en fördröjning som bestäms av längden på pulsen du behöver) ett OFF. Inga konstigheter men du måste välja rätt prylar för ändamålet.
Vad gäller fjärrkontroller och tryckknappar av de slag du nämner så kan dom inte användas eftersom dom bara sänder när du trycker ner dom, inte när du släpper upp knappen.
mvh
Berätta vad du vill åstadkomma och varför det som finns nu inte fungerar för din applikation så kanske vi kan föreslå lösningar.
Jag har själv byggt pulsstyrningsfunktioner i EventGhost men då har jag använt mig av vanliga reläkort. Principen blir då att mjukvaran först skickar ett ON och sedan snabbt därefter (efter en fördröjning som bestäms av längden på pulsen du behöver) ett OFF. Inga konstigheter men du måste välja rätt prylar för ändamålet.
Vad gäller fjärrkontroller och tryckknappar av de slag du nämner så kan dom inte användas eftersom dom bara sänder när du trycker ner dom, inte när du släpper upp knappen.
mvh
-
- 1 star
Det jag tänkte var en puls på en knapp håller tex min utebelysning tänd i en timme o sen så slocknar den.
Finns det något annat sätt att fixa det ??
mvh
Rickard
Finns det något annat sätt att fixa det ??
mvh
Rickard
-
- 4 stars
Då fattar jag, inget problem.
Ta tex EventGhost, lägg in plugin TellStickDuo och SchedulGhost.
1) Skapa ett makro för SchedulGhost "start egg timer" och definera din timer tid
2) Tryck på knappen som du vill använda, dra eventet som kommer i loggen till makrot ovan
3) Inne i makrot, skapa nu en action för TellStickDuo som skall tända din lampa
4)Skapa ytterligare ett makro för TellStickDuo med en action som används för att släcka lampan
5) Dra eventet som kommer när äggtimern löser ut till detta makro.
Spara
Varje gång du trycker på knappen kommer lampan att lysa under inställd tid
För att fixa så att upprepade tryckningar inte stör en pågående "lysperiod" har jag lagt in några extra funktioner som stoppar förnyad triggning så länge lampan lyser.
I mitt exempel nedan använder jag en billig tryckknapp av fabrikat Anslut och en Nexa modul för styrning av själva belysningen i garaget.
mvh Walter
Ta tex EventGhost, lägg in plugin TellStickDuo och SchedulGhost.
1) Skapa ett makro för SchedulGhost "start egg timer" och definera din timer tid
2) Tryck på knappen som du vill använda, dra eventet som kommer i loggen till makrot ovan
3) Inne i makrot, skapa nu en action för TellStickDuo som skall tända din lampa
4)Skapa ytterligare ett makro för TellStickDuo med en action som används för att släcka lampan
5) Dra eventet som kommer när äggtimern löser ut till detta makro.
Spara
Varje gång du trycker på knappen kommer lampan att lysa under inställd tid
För att fixa så att upprepade tryckningar inte stör en pågående "lysperiod" har jag lagt in några extra funktioner som stoppar förnyad triggning så länge lampan lyser.
I mitt exempel nedan använder jag en billig tryckknapp av fabrikat Anslut och en Nexa modul för styrning av själva belysningen i garaget.
mvh Walter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 5 stars
Jag skulle nog lösa det i SK med hjälp av AutoResetValuePlugin då behövs det bara en datakälla och ett gruppschema och en regel.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
- 4 stars
SK eller EG, egalt för mig, men visst, detta är ju SK's forum så då bör väl naturligtvis en sådan lösning redovisas
mvh
mvh
-
- Administrator
Skapa en datakälla som du knyter till din fjärrkontroll. Skapa sedan ett gruppschema som är kopplat mot en regel som anger att enheten är tänd när datakällans värde är "TurnOn" eller "På".
Sätt förfallotid på datakällan på 1h, och ange ett felvärde "Av" (typ...).
Tryck på fjärrkontroll kommer då att tända lampan vid tryck på "On" och sedan falla tillbaka till "Off" efter en timme.
Sätt förfallotid på datakällan på 1h, och ange ett felvärde "Av" (typ...).
Tryck på fjärrkontroll kommer då att tända lampan vid tryck på "On" och sedan falla tillbaka till "Off" efter en timme.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Tack för alla svar, skall testa detta..