Fråga om en knapp!
-
- 1 star
Fråga om en knapp!
HEJ
Vet inte riktigt hur jag skall förklara detta. Jag jobbar som programerare på S7 system och på dom systemen kan man sätta en positiv flank, jag undrar om man kan göra samma sak med en knapp / fjärrkontroll.
Tex om jag vill ha en puls på "On" för att tex tända en lampa en timme. Får man sen puls "Off" så släcker man den lampan.
Jag har provat med en Nexa fjärrkontroll med det vill inte fungera, någon som kan vissa mig en lösning på detta.
Har även testat med eventGhost. Men nexa kontrollerna stannar på on om man bara trycker till den.
"jag menar att jag vill bara ha on när jag tycker på knappen."
//Rickard
Vet inte riktigt hur jag skall förklara detta. Jag jobbar som programerare på S7 system och på dom systemen kan man sätta en positiv flank, jag undrar om man kan göra samma sak med en knapp / fjärrkontroll.
Tex om jag vill ha en puls på "On" för att tex tända en lampa en timme. Får man sen puls "Off" så släcker man den lampan.
Jag har provat med en Nexa fjärrkontroll med det vill inte fungera, någon som kan vissa mig en lösning på detta.
Har även testat med eventGhost. Men nexa kontrollerna stannar på on om man bara trycker till den.
"jag menar att jag vill bara ha on när jag tycker på knappen."
//Rickard
-
- 3 stars
Re: Fråga om en knapp!
Samtliga av dessa RF-enheter skickar antingen on eller off vid tryck på respektive knapp. Det går alltså inte att få en positiv flank när du trycker ned knappen och en negativ när du släpper den, vilket är vad du vill, eller hur?
-
- 4 stars
Pulsstyrningen i din beskrivning är ju ersatt av ett kommando som skickas av mjukvaran till en transmitter som sänder till reläet (Nexa enheten) som håller lampan tänd . Även på en Siemens S7:a hålls ju reläet draget så länge som lampan skall lysa även om du pulsstyrt tillslaget?
Berätta vad du vill åstadkomma och varför det som finns nu inte fungerar för din applikation så kanske vi kan föreslå lösningar.