Android. Inga värden eller enheter..

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Isaksson
5 stars
5 stars

Re: Android. Inga värden eller enheter..

Post by Isaksson » Sun 19 Dec 2010, 10:57

Breikus wrote:Det är den ip-adressen allt är installerat.
Brandväggen i datorn har jag öppnat upp, på så sätt fick jag grejerna att funka genom wi-fi hemma.
Vilken adress pekar du ut i Switch King?
Går du mot din Publika IP adress? eller ställde du in mot din 192.168.1.*

Anledningen till att din dator byter adress är att du "lånar" den adressen från din router, du lånar den på en viss tid (olika standarnvärde beroende på router)
så länge som du har din dator igång, dvs inte startar om så kommer du få behålla samma ip nummer.
Oftast så brukar man faktiskt få tillbaks samma ip nummer när man startar upp sin dator igen , men det är en annan historia som inte är relevant för detta.

Om du nu ställer in ett fast ip på din dator så se till att du inte ställer in en ipadress som ligger i samma "serie" som din router vill dela ut ip.
tex om din routers dhcp är inställd på att dela ut ip i 192.168.1.2 - 192.168.1.100
så ställer du i så fall in ditt ip.

Ip 192.168.1.101
Subnet 255.255.255.0
Default gateway 192.168.1.1 (antar att det är din routers ip)

DNS server behöver du ej fylla i, kommer automatiskt gå på samma som din internetleverantör har skickat till din router.

Annars så kan du som sagt låta din router alltid skicka samma ip till din dator. (reservera)

Personligen så ställer jag fast ip på mina datorer.

Hör av dig med frågor,
Löser sig inte detta så kanske vi kan hjälpa dig genom att fjärrstyra din dator?

Breikus
1 star
1 star

Post by Breikus » Thu 23 Dec 2010, 11:17

Jag har fått igång det. :D
Jag bytte lite adresser i routern, portvidarebefodran till min publika och portutlösning till min interna adress (serverns) om jag minns rätt.

Enda kruxet nu är att datorn måste vara igång =P Men jag kör Winamp samtidigt så jag måste ha en dator igång för att kunna leka med lyset och musiken.
Får skaffa en mini-pc eller liknande och gömma nånstans.

Tack för all hjälp!

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Thu 23 Dec 2010, 14:00

Breikus wrote:Jag har fått igång det. :D
Jag bytte lite adresser i routern, portvidarebefodran till min publika och portutlösning till min interna adress (serverns) om jag minns rätt.

Enda kruxet nu är att datorn måste vara igång =P Men jag kör Winamp samtidigt så jag måste ha en dator igång för att kunna leka med lyset och musiken.
Får skaffa en mini-pc eller liknande och gömma nånstans.

Tack för all hjälp!
Vad bra att du fick igång det :clap:

Post Reply