Serverflytt

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Patrik
1 star
1 star

Serverflytt

Post by Patrik » Wed 24 Oct 2012, 18:37

Hej
Nu har jag lyckats trassla till det ordentligt :banghead:

Jag har just skaffat en Duo. Det visade sig då att det är lite för långt till min server för att fjärrkontroller och knappar skall nå fram ordentligt.
Därför tänkte jag flytta Duon till en dator som står lite bättre till.
Dessvärre läste jag inte på hur man gör när man avinstallerar en licens. Jag installerade och körde på den nya datorn samtidigt som den gamla servern var igång.
Nu får jag inget alls att fungera längre. Jag antar att det har med licensen att göra.
När jag försöker starta tjänsten så går det inte och jag får "Fel 1068: Det går inte att starta den överordnade tjänsten eller gruppen"

Vad göra? :help:

/Patrik

Martin
Administrator
Administrator

Re: Serverflytt

Post by Martin » Wed 24 Oct 2012, 18:45

Detta har inget med licensen att göra. "Licensfel" leder bara till att - som värst - enheter avaktiveras i Switch King. Allt går fortfarande att starta.

Det måste vara något annat som orsakar problemet. Du bör få ett mer detaljerat felmeddelande i antingen Windows egen loggbok alternativt Switch Kings loggar.

http://www.switchking.se/sv/faq/42-oevr ... -loggfiler
Martin | Switch King

Patrik
1 star
1 star

Post by Patrik » Wed 24 Oct 2012, 19:26

Såhär ser det ut i serverloggen:

{BusinessAccess - Pooling} --<Critical> -- 2012-10-24 20:20:37 -- Failed to initialize pooling. Exception:
System.Data.SQLite.SQLiteException

Level 1) SQLite error
no such table: CalendarDateDefinitions

StackTrace for Level 1:
vid System.Data.SQLite.SQLite3.Prepare(SQLiteConnection cnn, String strSql, SQLiteStatement previous, UInt32 timeoutMS, String& strRemain)
vid System.Data.SQLite.SQLiteCommand.BuildNextCommand()
vid System.Data.SQLite.SQLiteCommand.GetStatement(Int32 index)
vid System.Data.SQLite.SQLiteDataReader.NextResult()
vid System.Data.SQLite.SQLiteDataReader..ctor(SQLiteCommand cmd, CommandBehavior behave)
vid System.Data.SQLite.SQLiteCommand.ExecuteReader(CommandBehavior behavior)
vid System.Data.SQLite.SQLiteCommand.ExecuteDbDataReader(CommandBehavior behavior)
vid System.Data.Common.DbCommand.ExecuteReader()
vid SwitchKing.Server.DataAccess.Settings.CalendarDateDefinitionDataAccess.InternalAccessor.Get()
vid SwitchKing.Server.DataAccess.Settings.CalendarDateDefinitionDataAccess.GetCalendarDateDefinitions()
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess.CalendarDateDefinitionEntity.GetCalendarDateDefinitions()
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess.InitializePools()
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess..ctor()
{BusinessAccess - Pooling} --<Critical> -- 2012-10-24 20:20:37 -- Failed to initialize pooling. Exception:
System.Data.SQLite.SQLiteException

Level 1) SQLite error

StackTrace for Level 1:
vid System.Data.SQLite.SQLite3.Prepare(SQLiteConnection cnn, String strSql, SQLiteStatement previous, UInt32 timeoutMS, String& strRemain)
vid System.Data.SQLite.SQLiteCommand.BuildNextCommand()
vid System.Data.SQLite.SQLiteCommand.GetStatement(Int32 index)
vid System.Data.SQLite.SQLiteDataReader.NextResult()
vid System.Data.SQLite.SQLiteDataReader..ctor(SQLiteCommand cmd, CommandBehavior behave)
vid System.Data.SQLite.SQLiteCommand.ExecuteReader(CommandBehavior behavior)
vid System.Data.SQLite.SQLiteCommand.ExecuteDbDataReader(CommandBehavior behavior)
vid System.Data.Common.DbCommand.ExecuteReader()
vid SwitchKing.Server.DataAccess.Settings.CalendarDateDefinitionDataAccess.InternalAccessor.Get()
vid SwitchKing.Server.DataAccess.Settings.CalendarDateDefinitionDataAccess.GetCalendarDateDefinitions()
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess.CalendarDateDefinitionEntity.GetCalendarDateDefinitions()
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess.InitializePools()
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess..ctor()
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess..cctor()
{Framework Service - Startup} --<Error> -- 2012-10-24 20:20:37 --
System.TypeInitializationException

Level 1) Ett undantagsfel uppstod för typinitieraren för SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess.
Level 2) SQLite error

StackTrace for Level 1:
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess.get_PoolCollectionStatus()
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess.SystemSettingEntity..ctor()
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.BusinessInstances.get_SystemSetting()
vid SwitchKing.Server.WinSvcServiceHost.ServiceInitiator.WriteSystemVersionDataToLog(String logCategory)
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2012-10-24 20:20:37 -- Validating database version and executing upgrade scripts.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 24 Oct 2012, 19:43

Typiska felmeddelanden när databasen inte finns på plats. Antingen hittar servern inte databasen (som ska ligga i katalogen "DB"), eller så har den databas som kopierats dit blivit skadad vid kopieringen. Det sistnämnda har vi dock inte stött på, utan är mer en möjlighet/risk om man kopierar databasen från en dator till en annan under tiden som servern på den "gamla datorn" använder databasen.

Om det är en skadad databas som är problemet så kan det säkert lösas genom att du gör ett nytt försök att kopiera in den gamla databasen igen.
Martin | Switch King

Patrik
1 star
1 star

Post by Patrik » Wed 24 Oct 2012, 19:58

Nu provade jag att radera databasfilen.
Det går inte att dra igång tjänsten då heller.
Det bildas dock en ny databasfil som är 0kb.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 24 Oct 2012, 20:03

Tjänsterna kräver en befintlig databas - antingen en gammal databas som du tagit från annat ställe, eller ursprungsdatabasen.
Om du har en gammal databas, kopiera in den till DB-katalogen innan tjänsterna startas. Om du inte har en gammal databas, eller vill börja på ny kula, installera servern "ren".
Martin | Switch King

Patrik
1 star
1 star

Post by Patrik » Wed 24 Oct 2012, 20:43

Ren ominstallation var lösningen :D

Tack för hjälpen!

Patrik
1 star
1 star

Post by Patrik » Wed 24 Oct 2012, 20:56

Fast lite problem visar det sig ju att det återstår.

Roten till det onda var ju att databasen var trasig.
Jag hade gjort en export av databasen, fast denna går ju inte att importera igen.
Finns det något sätt att reparera den trasiga databasen eller att läsa in min exoprtfil?
Jag har en hel del enheter och inställningar så det vore superbra om det fanns något sätt att få tillbaka detta.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 24 Oct 2012, 21:21

När du säger "export", menar du en direkt kopia av databasen?
Om så är fallet så är ju källan redan förstörd på din gamla server. Om den istället fungerar på din gamla server så kan du ta en ny kopia (efter att du stoppat tjänsterna).
Martin | Switch King

Patrik
1 star
1 star

Post by Patrik » Thu 25 Oct 2012, 06:28

Jag har gjort en export med det där GUI verktyget som man kör separat.

Problemet med databasen är att jag inte hade fattat att man inte kan kopiera den när systemet är igång. Den gamla servern har jag avinstallerat och tagit bort alla filer på.
Så nu står jag med en exporterad XML-fil, som jag inte kan läsa tillbaka och en databas som är trasig :(

Det kanske är så illa att jag får lägga in allt manuellt igen.

Post Reply