Önskemål framöver.
-
- 3 stars
Önskemål framöver.
Skulle vara önskvärt att man kan dölja (Fake enheter) och scenarion från enhetsvyn i SK och visa dom i en egen separat vy.
Även kunna skicka REST till enheter man bockat i "dölj i andra enheter" vore bra.
Anledningen är att det blir rätt lätt mycket (FAKE enheter & Scenarion) nu när dubbelriktad kommunikation börjar fungerar på riktigt från tex EG.
mvh
Martin
Även kunna skicka REST till enheter man bockat i "dölj i andra enheter" vore bra.
Anledningen är att det blir rätt lätt mycket (FAKE enheter & Scenarion) nu när dubbelriktad kommunikation börjar fungerar på riktigt från tex EG.
mvh
Martin
-
- Administrator
Re: Önskemål framöver.
Ett annat angreppssätt är att om möjligt få bort behovet av "fake-enheter" eller "fake-scenarion". För att dölja enheterna skulle du kunna lägga in dem i en grupp som du sedan har stängd i klienten, och sedan anger att enheterna inte ska rapporteras via REST till mobila klienter, exempelvis.
Vid vilka tillfällen använder du "fake-scenarion" eller "fake-enheter"?
Vid vilka tillfällen använder du "fake-scenarion" eller "fake-enheter"?
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Har testat på skoj att få till helt automatiska scenarion som bara ligger i bakgrunden och snurrar och som styrs uteslutande från EG.
Resultaten blev långt över förväntan och har tänkt sätta upp det mer permanent. Dock vill jag inte kunna aktivera dessa av misstag.
Exempel.
Om det ringer på dörren - Entren tänds om det är mörkt ute samt filmen ställs i pause om XBMC är igång och jag ser film.
Om någon kommer utanför - Dimmra upp ytterbelysningen om den redan är tänd och går sedan tillbaka till läget det stod i innan (AV/dIMM).
Exempel på (fake enheter) är enheter som jag lagt upp för övervakning tex.
kyl och frys aktiverar (fake enheter) om tempraturen är fel så jag sedan kan skicka videre dessa via EG och Growl till telefonen.
Jag har testat att dölja dessa men upptäkte då att REST slutar att fungera också.
Uppdatering.
Har nu även beställt en irule enhet som kommer att lyssna av IR. Tanken är att.
1, Sätter jag på projektorn så kommer SK sättas i scenario xbmc projektor och släcka all belysning i vardagsrummet.
Slår jag av projektorn så kommer SK gå tillbaka till att tända fönsterbelysningen om det är mörkt eller låta det den vara släckt om tiden
säger annat.
2. Slår jag på TV så kommer scenario XBMC TV startas och slå på TV belysningen automatiskt när solen är nere.
Stänger jag av TV så återgår SK och stänger av TV belysningen.
För att få EG att förstå vad den ska göra så använder jag mig av (Fake enheter). Går detta att lösa med datakällor eller på andra sätt så är det välkommet? Dock blir det ju många scenarion som man inte vill komma åt manuellt om du förstår vad jag menar.
Vad menar du med att dölja enheterna och lägga in i en grupp som sedan är stängd i klienten?
Absolut kan det kanske vara en ide.
mvh
Martin
Resultaten blev långt över förväntan och har tänkt sätta upp det mer permanent. Dock vill jag inte kunna aktivera dessa av misstag.
Exempel.
Om det ringer på dörren - Entren tänds om det är mörkt ute samt filmen ställs i pause om XBMC är igång och jag ser film.
Om någon kommer utanför - Dimmra upp ytterbelysningen om den redan är tänd och går sedan tillbaka till läget det stod i innan (AV/dIMM).
Exempel på (fake enheter) är enheter som jag lagt upp för övervakning tex.
kyl och frys aktiverar (fake enheter) om tempraturen är fel så jag sedan kan skicka videre dessa via EG och Growl till telefonen.
Jag har testat att dölja dessa men upptäkte då att REST slutar att fungera också.
Uppdatering.
1, Sätter jag på projektorn så kommer SK sättas i scenario xbmc projektor och släcka all belysning i vardagsrummet.
Slår jag av projektorn så kommer SK gå tillbaka till att tända fönsterbelysningen om det är mörkt eller låta det den vara släckt om tiden
säger annat.
2. Slår jag på TV så kommer scenario XBMC TV startas och slå på TV belysningen automatiskt när solen är nere.
För att få EG att förstå vad den ska göra så använder jag mig av (Fake enheter). Går detta att lösa med datakällor eller på andra sätt så är det välkommet? Dock blir det ju många scenarion som man inte vill komma åt manuellt om du förstår vad jag menar.
Vad menar du med att dölja enheterna och lägga in i en grupp som sedan är stängd i klienten?
Absolut kan det kanske vara en ide.

mvh
Martin
-
- Administrator
Spontant bör du kunna lösa just detta med ett gruppschema som kopplas till enheten och till en datakälla. Du kanske har andra scenarion där detta inte fungerar, men för just detta specifika exempel fungerar det.Martin75a wrote:Om det ringer på dörren - Entren tänds om det är mörkt ute samt filmen ställs i pause om XBMC är igång och jag ser film.
Hmm... Är inte med riktigt på hur du använder enheterna. Förklara gärna lite utförligare.Martin75a wrote:Exempel på (fake enheter) är enheter som jag lagt upp för övervakning tex.
REST bör du fortfarande kunna använda när det gäller kommandon - TurnOn/TurnOff/Dim. Däremot ser du inte enheterna när du ber om deras status via REST - är det det du menar?
Skapa en enhetsgrupp i klienten som heter "Fake-enheter", exempelvis. Lägg in alla icke-existerande enheter i denna grupp. Skapa en grupp för "Riktiga enheter" och lägg in resten. Då kan du dölja alla Fake-enheter i ett enda svep i Windows-klienten. i iOS/Android så hamnar de också i grupper så att du kan kollapsa gruppen.Martin75a wrote:Vad menar du med att dölja enheterna och lägga in i en grupp som sedan är stängd i klienten?
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Spontant bör du kunna lösa just detta med ett gruppschema som kopplas till enheten och till en datakälla. Du kanske har andra scenarion där detta inte fungerar, men för just detta specifika exempel fungerar det.
REST bör du fortfarande kunna använda när det gäller kommandon - TurnOn/TurnOff/Dim. Däremot ser du inte enheterna när du ber om deras status via REST - är det det du menar?
Hmm... Är inte med riktigt på hur du använder enheterna. Förklara gärna lite utförligare.Martin75a wrote: OK, Lite dålig på hur datakällorna fungerar. Finns det någon bra guide? Har sökt lite men hittar ingen.![]()
Skapa en enhetsgrupp i klienten som heter "Fake-enheter", exempelvis. Lägg in alla icke-existerande enheter i denna grupp. Skapa en grupp för "Riktiga enheter" och lägg in resten. Då kan du dölja alla Fake-enheter i ett enda svep i Windows-klienten. i iOS/Android så hamnar de också i grupper så att du kan kollapsa gruppen.Martin75a wrote: Joo Rest fungerar att skicka till enheter som är dolda. Men använder det även för status. Här kommer ett exempel på att förklara det enkelt. Hmm![]()
Till att börja med och för att slippa att Irule gör saker utan att EG och SK får reda på det så börjar jag med att skicka en (Fake IR) signal som jag sniffar och loggar i Irule/EG
1, sniffar (fake IR) signal och loggar i EG.
2, EG skickar PÅ signal till (Fake enhet) i SK
3, SK ställer om (Fake enheten) till PÅ.
4, EG får tillbaka att SK har ändrat statusen på den (Falska enheten)
5, EG skickar då ut att Irule ska skicka rätt IR och slå på projektorn. Sammtidigt så ändrar EG scenario till projektor läge I SK för att hantera rätt belysning.
6, Stänger av Projektorn vi (Falsk IR kod)
7, EG skickar rätt IR signal samt AV till (Fake enhet) i SK och ställer även om till rätt scenario.
Anledningen till att jag går via SK är för att kunna fråga SK om status på enheten från EG samt även se om enheten är på eller av. Däremot vill jag inte kunna påverka dess status och sätta igång allt av misstag. Detta är enbart för att SK ska veta status på andra saker. Kanske går även detta att hantera via en datorkälla istället? Isåfall är det inga konstigheter. Däremot gärna en Guide på hur dessa datakällor fungerar.![]()
Martin75a wrote: OK detta måste jag testa. Låter absolut som om det skulle fungera. Tack för tippset.![]()
mvh
Martin
-
- 3 stars
Hmm Har skapat 2st datakällor en för temp i kyl samt en för temp i frys. Problemet som jag har om jag inte kopplar dessa till en device är att jag inte vet hur jag ska trigga larmen i EG om jag inte kopplar dessa till en Fake Device.
Använder mig av EventGhost Pluginet från Isaksson. Kanske finns något annat sätt?
Ska Grupperna fungera i dom versionerna av SK v3.0 som släppts? Jag kan skapa och valen att expandera samt collapse device groups finns men det händer inget? Jag kanske är för stressad så det inte är klart ännu?
mvh
Martin

Ska Grupperna fungera i dom versionerna av SK v3.0 som släppts? Jag kan skapa och valen att expandera samt collapse device groups finns men det händer inget? Jag kanske är för stressad så det inte är klart ännu?

mvh
Martin
-
- Administrator
Det finns tyvärr ingen direkt tydlig guide som beskriver det du är ute efter - bara lösryckta trådar och FAQ.
Men, förenklat:
1) Skapa en datakälla som föds via REST
2) Via EG skickar du in ett värde till datakällan (exempelvis antingen "Active" och "Inactive")
3) Skapa ett schema för din enhet som säger "Dim 30%" mellan 18:00 och 06:00
4) Skapa ett gruppschema i Switch King som säger att enheten ska vara "On" mellan 19:00 och 05:00.
5) Koppla gruppschemat till en regel, där du anger att "datakällans värde ska vara lika med Active"
6) Enheten kommer att vara dimmad mellan 18 och 06 om EG inte har skickat ngt värde alls, eller om EG har skickat "Inactive". När EG skickar "Active" så kommer enheten att dimmas upp till 100% och vara på 100% tills antingen EG skickar "Inactive" eller tills datavärdet förfaller och blir ogiltigt (vilket får enheten att falla tillbaka på 30%).
Men, förenklat:
2) Via EG skickar du in ett värde till datakällan (exempelvis antingen "Active" och "Inactive")
4) Skapa ett gruppschema i Switch King som säger att enheten ska vara "On" mellan 19:00 och 05:00.
5) Koppla gruppschemat till en regel, där du anger att "datakällans värde ska vara lika med Active"
6) Enheten kommer att vara dimmad mellan 18 och 06 om EG inte har skickat ngt värde alls, eller om EG har skickat "Inactive". När EG skickar "Active" så kommer enheten att dimmas upp till 100% och vara på 100% tills antingen EG skickar "Inactive" eller tills datavärdet förfaller och blir ogiltigt (vilket får enheten att falla tillbaka på 30%).
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Återkoppla gärna hur detta fungerar i praktiken, ligger i samma funderingar ang.ev Itach(?) som lyssnar av IR, men jag funderar just nu även på om en Raspberry PI (och LIRC) kan fixa biffen. Prövade tidigare lite med en IR->RF enhet (IR extender), men resultatet blev sådär och snabbheten uteblev helt, detta torde lösas mha Itach och en nätverkskoppling. Har även labbet med IR->RF->IR->ljudkort och sedan winlilc+EG --> SK. Inte undra på tidsfödröjningen.Martin75a wrote: Uppdatering.
säger annat.

-
- 3 stars
Absolut. jag återkommer hur det gick när det är färdigt.Thomas wrote:Återkoppla gärna hur detta fungerar i praktiken, ligger i samma funderingar ang.ev Itach(?) som lyssnar av IR, men jag funderar just nu även på om en Raspberry PI (och LIRC) kan fixa biffen. Prövade tidigare lite med en IR->RF enhet (IR extender), men resultatet blev sådär och snabbheten uteblev helt, detta torde lösas mha Itach och en nätverkskoppling. Har även labbet med IR->RF->IR->ljudkort och sedan winlilc+EG --> SK. Inte undra på tidsfödröjningen.Martin75a wrote: Uppdatering.
säger annat.
mvh
Martin
-
- 3 stars
Tack, Jag får testa mig fram den hårda vägen.Martin wrote:Det finns tyvärr ingen direkt tydlig guide som beskriver det du är ute efter - bara lösryckta trådar och FAQ.
Men, förenklat:

mvh
Martin