Tips - inlägg i kategorin "Lösningar"

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Tips - inlägg i kategorin "Lösningar"

Post by Martin » Fri 19 Nov 2010, 14:19

När du skapar ett nytt inlägg i "Lösningar", ta gärna med följande information:

Hur du kör Switch Kings server och klient?
Kör du Switch King på en server som är igång 24h om dygnet, eller använder du en vanlig desktop?
Vilket operativsystem används?

Fjärrstyrda enheter och hur du styr dem
Ungefär hur många enheter fjärrstyr du och styr du några av dina enheter via regler?

Spännande lösningar
Har du några spännande lösningar som du använder eller planerar att använda - antingen som du själv kommit på eller som du helt enkelt blivit inspirerad att använda?
Hur fungerar de?
Martin | Switch King

Ronzon
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Tue 30 Oct 2012, 08:08

Re: Tips - inlägg i kategorin "Lösningar"

Post by Ronzon » Sun 21 Dec 2014, 15:47

Jag kör Switch King som desktop 24/7 i windows 7. Jag har 4 uttag aktiverade. 3 på schema och 1 på regler och det är där det vore bra om det enkelt gick att lösa mina önskemål, den skall nämligen vara på i 15min och av i 30min dygnet runt + att den skall inte aktiveras föränn det är -2 grader ute. Nu har jag nämligen fått fylla i schema med alla av och på. Vad används den till ? Jo det är nämligen så att den försörjer en värmekabel till ingående vatten på 250W i timmen och det blir ganska dyrt om den står på hela tiden, vilket den inte behöver ( säkerhets åtgärd ). Jag tror att många kan vara intresserade av en dylik funktion då den går att använda till bl.a. motorvärmare, fläktar m.m. den skall helsta vara så att man kan ställa av och på tiden flexibelt gärna i anslutning med månader från/till.

erikjansson
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Fri 17 Oct 2014, 20:29

Re: Tips - inlägg i kategorin "Lösningar"

Post by erikjansson » Sun 21 Dec 2014, 21:50

Detta borde du kunna lösa med hjälp av scenario samt att du loggar värdet från datakällan med ett visst intervall och lägger detta till grund för att starta ett scenario som är aktivt i 15 minuter..
En liten fråga bara.

Skulle det inte vara bättre tror du att köpa en trådlös tempgivare med mätsond på kabel (säljs bland annat på netonnet), har sådana själv till att mäta temp på ventilationsrör kring växlare.
Detta pågrund av att jag antar (och hoppas) att du har vattenledningen isolerad och därför borde den inte frysa vid en ute temp på -2 ? Detta borde göra ganska mycket på strömförbrukningen på ett år..

Du kan skapa en datakälla som hämtar in vilken månad det är (har själv gjort detta, hämtar från yr.no) jag använder dock min i dagsläget för att styra belysning ute men snart också för att styra en värmekabel på samma sätt som du vill styra din. (min sitter i ett markrör från utedelen på min luftvärmepump och denna skall bara köras ibland för att tina eventuell is i rören)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests