Mitt Switchking system.

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
cmcswe11
2 stars
2 stars
Posts: 17
Joined: Tue 25 Oct 2011, 16:28

Mitt Switchking system.

Post by cmcswe11 » Sun 22 Jul 2012, 15:05

Se bif. PDF
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by cmcswe11 on Mon 23 Jul 2012, 22:17, edited 1 time in total.

pethson
2 stars
2 stars
Posts: 19
Joined: Sat 07 Jan 2012, 01:46

Re: Mitt Switchking system.

Post by pethson » Mon 23 Jul 2012, 12:16

Snyggt, ger mersmak...

///P

cmcswe11
2 stars
2 stars
Posts: 17
Joined: Tue 25 Oct 2011, 16:28

Re: Mitt Switchking system.

Post by cmcswe11 » Mon 23 Jul 2012, 22:43

pethson wrote:Snyggt, ger mersmak...

///P

Tack Pethson !

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Mitt Switchking system.

Post by tomas » Wed 25 Jul 2012, 18:38

Häftigt system! :clap:

Tror att det är denna tråden du avser för att modda tempgivare så att den istället mäter solinstrålning:
viewtopic.php?f=8&t=450

Vilken givare använder du för att mäta RH%?

Och tack för allt beröm :wave:
Tomas | Switch King

cmcswe11
2 stars
2 stars
Posts: 17
Joined: Tue 25 Oct 2011, 16:28

Re: Mitt Switchking system.

Post by cmcswe11 » Thu 26 Jul 2012, 00:48

Hej Thomas!

Jag anväder teknikmagasinets Jenkingbird. Fotomotståndet köpte jag på Kjell o Company. Tog ca. 5min
att ändra.

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Mitt Switchking system.

Post by tomas » Thu 26 Jul 2012, 11:47

Jag använder också Jenkingbird (eller Viking som det står på den) från Teknikmagasinet och den har ju kanonbra räckvidd (har en ute i förrådet som jag kan plocka in till Switch King).

Men vilken givare använder du för luftfuktighet?
Tomas | Switch King

VoodooExtreme
3 stars
3 stars
Posts: 51
Joined: Fri 03 Feb 2012, 10:36

Sv: Mitt Switchking system.

Post by VoodooExtreme » Thu 26 Jul 2012, 14:30

Imponerande och inspirerande system. Styr du även elradiatorerna med hjälp av Switch King eller hur fick du ner energiförbrukningen 30%?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cmcswe11
2 stars
2 stars
Posts: 17
Joined: Tue 25 Oct 2011, 16:28

Re: Mitt Switchking system.

Post by cmcswe11 » Thu 26 Jul 2012, 16:19

tomas wrote:Jag använder också Jenkingbird (eller Viking som det står på den) från Teknikmagasinet och den har ju kanonbra räckvidd (har en ute i förrådet som jag kan plocka in till Switch King).

Men vilken givare använder du för luftfuktighet?

Jag använder Kjelles väderstation, givaren ser ut precis som Teknikmagasinet men inehåller även protokoll för RH%. Tyvärr finns inta denna
givare att köpa separat vad jag vet.

cmcswe11
2 stars
2 stars
Posts: 17
Joined: Tue 25 Oct 2011, 16:28

Re: Sv: Mitt Switchking system.

Post by cmcswe11 » Thu 26 Jul 2012, 16:38

VoodooExtreme wrote:Imponerande och inspirerande system. Styr du även elradiatorerna med hjälp av Switch King eller hur fick du ner energiförbrukningen 30%?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hej!

Huset värms upp orginal med en luftvämeväxlare som ger alla rum (7st) i stort sett samma temperatur via lufttillförsel i taket.
Vad jag gjorde var att jag satte den termostaten på 16 grader och placerade små elradiatorer i rummen. Dessa bevakas
med enkla tempgivare, och slår av och på efter behov. Vissa av rummen används inte frekvent varpå jag naturligtvis
har en lägre starttemp i dessa rum. Eftersom tempen i huset inte går under 16 grader startar inte den enegikrävande
värmeväxlaren, utan finns där enbart som reserv om något skulle falera med SK om man tex. är bortrest. Vad jag gör vid ökande
R/H% är att slå på utsugsfläkten som normalt sett alltid går. Nu går den enbart vid behov. Jag tror att mina besparingar beror
tilll största del på att jag inte värmer i onödan. I sanningens namn skall tillägas att jag hade två tonåringar boende hemma
när jag gjorde min gämförelse, det har jag inte nu. Men att jag sparar en massa el kostnader med hjälp av SK är det råder
det ingen tvivel om. Jag mäter R/H% på 4 olika punkter i huset för att vara på den säkra sidan.

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Mitt Switchking system.

Post by krambriw » Thu 26 Jul 2012, 18:14

Nu ramlar vi in på ämnen som nog borde behandlas/diskuteras på Värmepumpsforumet (jag rekommenderar verkligen detta) för om du har en FTX så fyller den väl tre funktioner
- ombesörja ventilationen i din byggnad så att den uppfyller fastställd norm
- återvinna energin i frånluften
- förvärma tilluften

Om du stänger av eller minskar på ventilation så sparar du naturligvis på uppvärmingskostnaden men det kan också ge upphov till försämrad miljö inomhus, det gäller att vara försiktig här.

Sommartid innehåller luften mera vatten än på vintern. Ventilerar man för hårt på vintern får man för torrt klimat inomhus samtidigt som det går åt mycket energi. Ventilerar man för lite på sommaren, får man för fuktigt klimat inomhus.

Vi har en frånluftsvärmepump modell bättre (Comfortzone) och jag ställer min ventilation enligt följande
- sommar (enligt injusterad norm) hög
- vinter/vår/höst låg hastighet
- senvår/tidig höst medel

Med en FTX skulle jag göra likadant, ordentlig ventilation på sommaren och lägsta fart på vintern. Kan du ställa den via SK så är det ju perfekt, du borde faktiskt mäta utetemperaturen och sätta upp olika gränsvärden och ställa fläkthastigheten efter dessa.

Att du mäter RH% är nog bra men som du kanske vet räcker inte det för att vara på den säkra sidan, du måste beräkna den sk daggpunkts temperaturen för att veta om du risker utfällning (dvs när det bildas kondens) för det är detta som är kritiskt. Du kan ha hög RH% utan risk och låg RH% med hög risk. Allt beror på vilken daggpunkts temperatur du har. Jag gör det i min krypgrund och på vinden och just nu ser det ut så här (jag använder genomgående Oregons sensorer för temp och RH):
Image2.jpg
Som du ser har jag ganska liten marginal kvar i krypgrunden men väldigt god marginal på vinden. Det beror på att varm uteluft kommer in under kåken ock kyls ner av marken.

I övrigt är det naturligtvis alldeles för varmt i huset just nu men vi ska inte klaga på att sommarvärmen äntligen är här.

mvh
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests