Martin wrote:Zenox wrote:Går det att lägga in en workaround tills Telldus lyckats lösa problemet (om det är i libtelldus det blir fel) eller går det att driva vidare på något vis?
Jag lade in en justering i detta om man kör Switch King och Linux - om det är en GAO-enhet så kör jag över Tellsticks rapporterade protokoll "archtech" och ersätter det med "everflourish".
Det verkar funka. Iaf blir det rätt i telldus.conf, huruvida det verkligen fungerar mot enheten verkar du ju ha bekräftat själv

Hmm. Jo alltså när jag väljer GAO selflearning i klienten så ser det ut så här i /etc/tellstick.conf:
Code: Select all
device {
id = 3
name = "Motorvärmare, Garage"
controller = 0
protocol = "everflourish"
model = "selflearning-switch:gao"
parameters {
# devices = ""
house = "100"
unit = "1"
# code = ""
# system = ""
# units = ""
# fade = ""
}
}
Så det ser rätt ut. Problemet är att när jag sen startar om klienten står den ganska länge på splashscreen och tillslut dyker istället en felmeddelanderuta upp som det står "Error - Switch King" med texten:
Code: Select all
Level 1) Invalid or unsupported protocol and model. Protocol and model arctech and selflearning-switch:gao is not supported.
StackTrace for Level 1:
Server stack trace:
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.HandleReply(ProxyOperationRuntime operation, ProxyRpc& rpc)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)
Exception rethrown at [0]:
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
at SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.SynchronizeDeviceNameDeviceCodeAndDeviceTypeWithRegistry()
at SwitchKing.Client.GUI.Server.ReloadDeviceList()
at SwitchKing.Client.GUI.frmMain.frmMain_Load(Object sender, EventArgs e)
Efter det kommer en till felruta upp där det står: "An error occured when loading the Switch King client. Switch King will be closed.", efter man tryckt OK kommer en till upp med texten "An error occured when closing Switch King. Object reference not set to an instance of an object." och programmet avslutas helt.
Servern fungerar OK hela tiden. Har man väl bara ställt in att det är GAO selflearning så kommer scheman köras med av/påslag utan problem. Det är bara just när klienten kopplar upp som klienten får frispel och inte känner igen konfigurationen (eller vad det nu blir för fel) och vägrar starta.
Är det samma problem med workaround som du nämnde eller är det när enhetsinfon sparas ner?
Om det finns en nyare Linuxserver (eller om det är Windowsklienten som behöver uppdateras) att testa med så vore det superskoj att se...